NOU PANORAMA AUDIOVISUAL

A pagar per veure el Barça i el Madrid a la tele

Tota la Champions i els millors partits de la Lliga només es podran veure en plataformes des d'aquesta temporada

Les televisions de pagament de les operadores Telefónica i Orange ofereixen totes la competicions als seus abonats

liga

liga

5
Es llegeix en minuts
Manuel de Luna
Manuel de Luna

Periodista

ver +

Qui vulgui disfrutar aquesta temporada d’un partit del Barça, o del Reial Madrid, a la Champions League o a la Lliga Santander, haurà d’abonar-se a una plataforma de pagament, o bé anar a un bar que tingui contractades aquestes competicions. Així és com queda el futbol en televisió a Espanya a partir d’ara, ja que aquestes grans competicions només es podran veure a través de la televisió de pagament de Movistar+ i Orange TV. I per internet a Bein Connect (tot i que sense Partidàs).

Existeix una altra opció, bastant popular, que són els establiments públics: els bars. En aquest cas, és Mediapro l’empresa que té l’explotació, tant per a la Champions com per a la Lliga.

Quant a Vodafone, la tercera gran operadora, ha decidit no entrar en aquesta ‘batalla’ que, assegura, és deficitàriadeficitària. Per això, ha rebutjat oferir la Champions i apostar per la ficció (sèries i pel·lícules). Només continuarà amb la Lliga aquesta temporada (l’última d’actual contracte en vigor), a través del canal Bein LaLiga.

En obert

Es pot assenyalar que encara queda un romanent en obert: a la Copa del Rei s’ofereix un partit sense codificar per eliminatòria i les dues semifinals (al canal Gol), així com la final i la Supercopa d’Espanya (que subhasta la Federació). De fet, la Supercopa Barça-Sevilla d’aquest diumenge, 12 d’agost (a TVE-1), és una de les poques opcions de veure el campió de Lliga i Copa sense codificar (a l’espera del seu recorregut en la pròxima edició de la Copa, és clar).

També s’emetrà en obert un partit per jornada de l’Europa League, tot i que, en el dia d’avui, Mediapro (propietària dels drets d’aquesta partit) encara no ha precisat a quin canal s’emetrà.      

Aquesta insòlita situació s’ha donat degut a com han dissenyat el negoci dels drets esportius del futbol la UEFA i la Lliga. Les dues associacions consideren que el futur està en el pagament. 

Des de 1958, la UEFA havia venut els drets de la Champions a Espanya amb, almenys, un partit de les seves competicions en obert. Així ha sigut fins a la passada temporada, amb Antena 3 i TV-3 compartint l’emissió d’una partit de Champions per jornada (la resta, codificada). Però des d’aquesta temporada 2018-19, la UEFA ha donat un altre pas de rosca al seu gran negoci i ha subhastat els drets de tota la Champions League, i també de l’Europa League, en exclusiva per a la televisió de pagament.

Per la seva part, la Lliga, en la seva estratègia dels últims anys de subhastar la competició nacional en paquets de partits (com la Premier League), també reserva els partits més mediàtics per a l’oferta de pagament. Només hi ha un partit de la Lliga Santander en obert per jornada i mai serà un equip que estigui en competicions continentals.

La tercera pota del gran negoci del futbol televisat és a la Copa del Rei, competició que també és codificada, però menys: cada eliminatòria té un partit en obert, i també són sense codificar les semifinals i la final.

La bomba de la UEFA

Per a aquesta pròxima Lliga Santander, que comença el 17 d’agost a Montilivi, la situació no varia respecte a la temporada anterior, ja que encara queda un any del contracte vigent (per això Vodafone encara ofereix partits de Lliga). El mes de juny passat es van subhastar els drets del 2019 al 2022, que entraran en vigor l’agost  del 2019.

On realment és el canvi respecte a la passada temporada és en la UEFA, que ha tancat completament les seves competicions. L’experiència de diversos anys oferint la pràctica totalitat de la Champions i de l’Europa League en pagament ha d’haver convençut els dirigents de l’associació europea per acabar de codificar-ho tot.

Així, el juliol del 2017, la UEFA va adjudicar a Bein Sports i Mediapro els drets en exclusiva (és a dir, sense opció a l’obert) per a Espanya de la Lliga de Campions i de l’Europa League per a les temporades 2018 al 2021. Després de l’adjudicació, l’empresa catalana va negociar la revenda d’aquests drets a diferents plataformes espanyoles. I amb qui ha arribat a un acord ha sigut amb Movistar+.un acord

La venda a la plataforma de Telefónica es va fer oficial el mes de juny passat. Va ser un mes màgic per a Movistar+, ja que una setmana abans havia aconseguit els millors lots de partits de les Lligues del 2019 al 2022lots de partits de les Lligues del 2019 al 2022. És clar que també va ser un mes molt car: pels drets de la UEFA va pagar 1.080 milions d’euros, i pels dos lots de les pròximes  Lligues (els vuit millors partits per jornada i el denominat Partidàs) va desemborsar uns 2.904 milions d’euros.

Si es té en compte que, a més de la Champions, l’Europa League i la Lliga Santander, Movistar+ també té els drets en exclusiva de competicions com la Lliga de bàsquet i handbol i dels Mundials de Motos i F-1, sens dubte és la millor opció per ‘comprar-se un telèfon’ els amants de l’esport. 

Al costat de Movistar+, l’única plataforma espanyola que oferirà tot el futbol (en pagament) és OrangeTV. A diferència de Vodafone, la filial espanyola de l’antiga France Telecom sí que ha acceptat el repte d’embarcar-se en una complicada aventura financera amb un esport sobrevalorat, segons els crítics.

Orange va explicar quan va anunciar l’adquisició del futbol que existeix “una oportunitat d’atraure una part significativa” dels entre 300.000 i 400.000 clients de Vodafone que havien contractat la seva oferta de futbol, en la temporada 2017-2018, i ha assegurat que intentaran arrabassar-los-hi.

Notícies relacionades

Orange ha comprat els drets a Movistar+, ja que, per llei, l’operadora de Telefónica està obligada a oferir el 50% de la seva oferta ‘prèmium’ (els seus canals més valuosos). Aquesta obligació va ser un dels requeriments que va imposar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per aprovar la compra de Canal+ per part de Telefónica, el 2015. 

         

La Champions estrena horaris 

L’emissió de tota la Champions League en codificat ha obligat a una sèrie de canvis en l’horari dels partits que busquen una audiència més gran. Així, els partits es continuaran disputant els dimarts i els dimecres, però en lloc d’existir un únic horari, dos dels partits de la fase de grups es jugaran a les 19.00 hores i els altres sis, a les 21.00 hores. D’aquesta manera, mai coincidiran jugant a la mateixa hora dos equips espanyols. Això sí, només jugarien dos clubs espanyols en el mateix horari en el cas que cinc equips espanyols estiguessin jugant la fase de grups.