ELS OSCARS DE LA TELE

Les plataformes busquen fer història als Emmy

'The Handmaid's Tali', 'Stranger Things' i 'The Crown', entre les nominades a la millor sèrie de l'any

'Joc de tronos' no entra en lluita per haver-se estrenat al juliol, i entrarà en pròxima edició

zentauroepp38060034 teletodo television the handmaid s tale  estreno en hbo espa170915192117

zentauroepp38060034 teletodo television the handmaid s tale estreno en hbo espa170915192117

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain / Nova York

Els premis Emmy se salten aquest any la parada a Ponent (Joc de Trons es va estrenar fora de termini), i la 69a edició dels premis de l’Acadèmia de la Televisió dels Estats Units, que se celebra avui, pot deparar més sorpreses que de costum. De les set sèries nominades per aconseguir el ceptre que va conquistar els dos últims anys Joc de Trons, cinc són noves: The Handmaid’s Tali, Stranger Things, Westworld, The Crown i This is Us. I del quintet, tres són obres de plataformes per streaming.

En comèdia no tot és tan fàcilment previsible com pot semblar sobre el paper i la competència en minisèries (i sobretot en la seva categoria d’interpretació femenina) és més ferotge del que es recorda en, almenys, una dècada.

En realitat, el que es veurà aquest diumenge, en una gala que presenta el còmic Stephen Colbert (també nominat pel seu late night), és només una part dels Emmy: les 27 categories de prime time. El cap de setmana passat es van entregar 92 estatuetes més dels anomenats Emmys d’arts creatives, guardons d’on les màximes nominades (Westworld i Saturday Night Live, amb 22 nominacions cada una) van sortir en la pole position, amb cinc premis cada una, igual que Stranger Things.

No es descarta un triomf de Stranger Things, la sèrie d’aire vuitantí de Netflix que ha fet les delícies del públic, una mica més entregat que la crítica. Però la competència és ferotge, encara que hagi deixat fora produccions com The Leftovers. Inclou no sols la potència de HBO o la qualitat de Better call Saul, sinó també This is us, la sèrie de la NBC amb la qual les televisions en obert acaricien la possibilitat de tornar a un olimp del qual estan desterrades des que 24 va guanyar fa 13 anys. I competint hi ha també, per a molts com a favorita, The Handsmaid’s Tali, adaptació per a la plataforma Hulu de la novel·la de Margaret Atwood per la qual es dona per fet un premi per a Elisabeth Moss, en la seva categoria d’interpretació, i que, en l’era Trump, ha obtingut una vigència aterridora.

Aquests són, precisament, els primers Emmys amb qui va ser estrella dels reality show al Despatx Oval i, com va passar amb els Oscars, s’anticipen aires polítics en la gala. I és una cosa que veu lògica el mateix Colbert, que ha aprofitat la presidència de Trump per tornar a elevar el seu talent i tornar a fer-se veu imprescindible en els xous nocturns d’humor. Segons diu, els Emmy miren de celebrar la televisió, «i la principal estrella televisiva de l’últim any ha sigut Donald Trump».

Actrius d'Oscar 

Si els espectadors es deixen arrossegar pel poder de les estrelles, però, aquests Emmys tenen molt a oferir-los. I en cap categoria ho fan més que en la d’actriu de minisèrie, on s’enfronten quatre actrius amb Oscar: Nicole Kidman i Reese Witherspoon per Big Little Lies, i dues gegantes com Jessica Lange i Susan Sarandon, que donen vida a Joan Crawford i Bette Davis en Feud. Les dues produccions són favorites, juntment amb The Night Of, en una lluita en què també entren Fargo i Genius.

Notícies relacionades

Aquests poden ser també uns premis Emmy de rècord. Julia Louis-Dreyfus, que compta al seu haver amb un total de set dels premis com a actriu i dos com a productora, és favorita per emportar-se el sisè guardó consecutiu per la seva interpretació a Veep, una comèdia que ja es va imposar els dos últims anys i que torna a encapçalar moltes apostes. Però tenen rivals.

Allison Janey, una altra intèrpret amb un total de set Emmys, debuta en la categoria principal d’actriu de comèdia pel seu treball a Mom. I a Veep amenacen seriosament de tallar la ratxa Atlanta i Master of None. Les dues comèdies i els seus creadors i protagonistes, Daniel Glover i Azis Anzari, trenquen amb el domini caucàsic de la indústria nord-americana, cosa que també fa Black-ish.