EL 'BOOM' DE LA FICCIÓ

Barcelona, ciutat 'serialitzada'

Creadors, guionistes i produccions televisives fan de la capital catalana centre de l'audiovisual

the-young-pope-3

the-young-pope-3

4
Es llegeix en minuts
Manuel de Luna
Manuel de Luna

Periodista

ver +

«La nostra idea és que Barcelona sigui la seu del festival de televisió de referència del sud d’Europa». Amb aquest plantejament, i més il·lusió que mitjans, Betu Martínez i Víctor Sala van posar en marxa el 2014 Serielizados.Fest, un certamen en què es buscava reflexionar sobre el fenomen social en el qual s’ha convertit la ficció televisiva a tot el món, i fer-ho a través dels seus creadors, i d’una selecta mostra de les produccions que marquen la tendència de la ficció.

    

 

 

Un projecte ambiciós, que va començar amb molta modèstia (cinc hores i mig centenar d’assistents en la seva primera edició), però que tres anys després s’ha convertit en una trobada amb la suficient entitat per omplir Barcelona de bones sèries durant quatre dies –del 19 al 22 d’abril–, i reunir alguns dels creadors més interessants de l’actual ficció televisiva.

    

The Young pope, Gomorra, El Ministerio del Tiempo, Paquita Salas, Valkyrien, Nit i dia, Twin Peaks… Aquestes són algunes de les produccions que han sigut disseccionades i analitzades –algunes pels seus mateixos creadors– en l’edició d’aquest certamen, que també ha ofert visionats exclusius: el primer capítol de la tercera temporada de Fargo, el final de Girls, la nova entrega d’El fin de la comedia i fins i tot La batalla de los bastardos, l’espectacular episodi de Joc de trons que va ser guardonat amb el Globus d’Or el 2016.

    

«La referència per plantejar el festival ha sigut Serielizados, la nostra revista on line, que va néixer precisament com a projecte de fi de carrera», explica Betu Martínez, que ja des del disseny de la publicació digital va tenir clara la diferència entre la gent de tele i les sèries de tele: «Una cosa és Belén Esteban i una altra Tony Soprano», exemplifica amb claredat meridiana qui en la revista, com en el festival, s’han decantat pel segon.

   

«Busquem una reflexió seriosa sobre un evident fenomen de masses, la ficció seriada, i que s’ha democratitzat gràcies a internet: tothom pot accedir a totes les sèries, legalment o il·legalment», apunta Betu, que considera que qui millor pot reflexionar sobre això són els creadors, els guionistes d’aquestes històries, i que són els pilars de la programació de Serielizados.Fest. «Ens interessen més els guionistes que els actors i les alfombres vermelles –sentencia–. Que aquest plantejament ens pot donar una imatge intel·lectual… Doncs potser sí, però en cap cas és un plantejament elitista».

‘THE YOUNG POPE’

La presència en directe de Ludovica Rampoldi i Leonardo Fasoli (guionistes de la sèrie Gomorra), de Javier Olivares (autor d’El Ministerio del Tiempo), del director Justin Webster (Muerte en León) i de Tony Grisoni (guionista de The Young pope, Miedo y asco en Las Vegas, Mi vida ahora…) donen una idea bastant clara del que es busca en aquest festival de sèries: el contrari a una trobada de fans apassionats.

    

«La nostra obsessió són els creadors –insisteix el codirector del certamen– i per a nosaltres va ser tocar el cel aconseguir que vingués a l’edició del 2016 David Simon, creador de The Wire, sèrie que considerem que és el punt d’inflexió de l’edat d’or de la ficció televisiva».

   

Malgrat aquest indubtable punt acadèmic, Betu apunta que no és una reunió d’estudiosos del fenomen, sinó que s’han preocupat a presentar una oferta molt àmplia de com dona de si l’heterogènia petita pantalla: a més de les masterclass amb creadors i projeccions de sèries, hi ha diverses sessions dedicades a l’humor (El humor basado en hechos reales, El fin de la comedia, The last laugh) i fins i tot,  una obra de teatre que ve molt al cas: El niño de la tele.

    

«També dediquem una sessió a Chicho Ibáñez Serrador», apunta Betu. Sobre aquest gran creador –i pioner– de la ficció televisiva a Espanya, Serielizados.Fest ofereix la preestrena d’un documental de TVE, inclòs en la seva sèrie Imprescindibles, i que la tele estatal té previst emetre al maig.

CLAUSURA

Serielizados.Fest es tanca avui, 22 d’abril, amb una jornada de clausura que pot considerar-se la traca del certamen: entre altres actes, al CCCB, Tony Grisoni parla de The young pope (16.00), amb emissió del primer episodi (17.00); projecció i debat amb els creadors de Muerte en León, moderat per Jordi Évole (18.15); projecció i debat de Paquita Salas (18.00): estrena del primer episodi de Nit i dia i debat posterior (20.00), i a la Fàbrica Moritz, representació de l’obra teatral El niño de la tele, protagonitzada per Rubén Ramirez, exnèn prodigi (i nino trencat) de la televisió.

    

Amb tot això, i el que aportin en les–segures– pròximes edicions, els organitzadors i creadors de Serializados demostren que el seu plantejament de festival està meridianament clar: «Reivindicar les sèries com a alta cultura, ja que l’actual ficció televisiva té una clara funció social». 

Notícies relacionades

  

  

Temes:

Sèries