UN ÈXIT DEL 2016

'El hormiguero' obté l'or

El distès xou d'Antena 3 tanca l'any amb 69 dies en què va liderar les puntes d'audiència

zentauroepp35392331 el hormiguero temporada 11 en la foto   pablo motos fotograf161228100448

zentauroepp35392331 el hormiguero temporada 11 en la foto pablo motos fotograf161228100448 / GARVER

3
Es llegeix en minuts
MANUEL DE LUNA / BARCELONA

El setembre del 2011, El hormiguero va abandonar Cuatro per instal·lar-se a Antena 3, un canvi que no li va agradar gens al conseller delegat de Tele 5, Paolo Vasile, que va arribar a menysprear el xou de Pablo Motos a l’afirmar, ja el 2012, que no era un programa rendible i que havia perdut força des que es va estrenar a A-3. «En la nostra cadena era un valor més emblemàtic que substancial », va dir, abans de vaticinar que tornaria aviat a la mateixa quota del 8% que tenia a Cuatro. «Ha perdut sis punts de quota per l’efecte xampany», va dir Vasile. Cinc anys després d’aquella asseveració, el que sí que ha quedat demostrat és que fins i tot els més qualificats experts en el món de la tele poden ficar la pota fins al coll: El hormiguero ha tancat el 2016 amb una mitjana anual del ¡14,9% de quota!

L’originalitat del format (que l’ha portat a ser adaptat en diversos països), l’encert en l’elecció de l’ingent equip de col·laboradors, els sorprenents experiments, la complicitat demostrada per la majoria dels convidats i, sobretot, l’estil distès i festiu que imprimeix Pablo Motos al seu xou ha fet que, malgrat els auguris més pessimistes, s’hagi consolidat com un dels programes més exitosos de l’actual graella televisiva, i que ha anat a més en aquests últims cinc anys.

EL MILLOR ANY DE LA SEVA HISTÒRIA

Segons dades facilitades per la mateixa Atresmedia, El Hormiguero 3.0 tanca aquest 2016 amb unes dades de rècord. El programa produït per 7 y Acción per a A-3 acomiada el que ha sigut el millor any de la seva història, amb una mitjana del 14,9% de quota de pantalla, que correspon a 2.754.000 teleespectadors de mitjana. Així, respecte al 2015, el xou ha crescut un 0,5, una xifra gens insignificant si es té en compte l’aparició de sis nous canals de televisió a mitjans del 2016.

Però, a més a més de la seva important dada d’audiència mitjana, El Hormiguero 3.0 ostenta un altre important fita: és el rei del minut d’or. Això vol dir que és l’espai que ha acumulat més puntes d’audiència màxima diària al llarg de l’any: l’extraordinària xifra de 69 minuts d’or.

«És el premi amb més valor que et pots emportar de la televisió, encara que no hi hagi una gala ni et donin un trofeu. Res és més preat que ser el moment més vist del dia de totes les hores i de totes les cadenes. És un honor connectar amb tanta gent», afirma Pablo Motos, en unes declaracions recollides per la mateixa Atresmedia.

Però Motos (València, 1965) reconeix que aquest èxit no és fàcil i que al darrere hi ha un gran equip que s’esforça cada dia per superar-se i seguir sorprenent. «L’esforç és extrem –reconeix el presentador–. Som un equip de lluitadors, quan altres abandonen, nosaltres no; quan altres deixen de treballar, nosaltres continuem, tots en aquest equip som lluitadors. És al·lucinant el nivell de concentració que aconseguim quan estem en directe i com reacciona qualsevol de l’equip quan hi ha un problema. Per a mi és un privilegi formar part d’aquest equip, i si això es nota en l’audiència, no se m’acut cap regal millor per Nadal».

EL FUTUR

Notícies relacionades

I com que el programa no s’atura i tornarà després de l’aturada de les festes de Nadal, Pablo Motos ja hi està ultimant uns retocs, encara que no ho explica tot: «S’hi incorporaran dos nous col·laboradors que faran parlar molt. Pel que fa als convidats internacionals, ja tenim confirmada Drew Barrymore i James McAvoy».

De fet, amb canvis o sense, el principal desig de Motos per a l’any que ve és el mateix que en l’última dècada: «Seguir aconseguint que la gent s’oblidi dels disgustos del dia mirant El Hormiguero 3.0 i canviar aquells mals rotllos per un somriure».