Polèmica a les xarxes

Policies a TikTok: un terreny de joc necessari però relliscós

  • Molts agents veuen frívol el contingut que divulguen en aquesta xarxa social els comptes oficials dels seus cossos

  • Els Mossos van transmetre als sindicats abans d’obrir el seu perfil que no ballarien ni en comprometrien la imatge

  • Expertes en comunicació com Patrícia Coll defensen l’ús d’aquestes plataformes però aconsellen mesurar-ne bé les conseqüències

3
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’activitat dels comptes oficials dels cossos de seguretat a TikTok incomoda un percentatge «altíssim» dels agents, assegura el portaveu del sindicat Fepol dels Mossos d’Esquadra, Toni Castejón. Sobretot si els policies apareixen en actituds que els seus companys «consideren ridícules», com molts d’ells van jutjar que passava en el ball de ‘Jerusalema’ que van fer funcionaris de la Guàrdia Civil. Una tensió latent que aquesta setmana ha portat un sindicat de la Policia Nacional a reclamar la dimissió del responsable de premsa del cos després d’una discussió iniciada pels vídeos de la plataforma xinesa. El perfil dels Mossos, que porta mes i mig en funcionament, no desperta menys recels. En aquest malestar dels agents hi ha un salt generacional –TikTok és un regne virtual adolescent desconegut per a la immensa majoria dels adults– i es desplega un debat més profund: ¿Fins on han d’arribar els cossos de seguretat en la seva obligació d’estar connectats amb els ciutadans? ¿En una època de pèrdua de respecte a l’autoritat, ser a TikTok ajuda o complica les coses?

La decisió d’entrar no va ser fàcil, admet Patricia Plaja, responsable de premsa dels Mossos, que ha necessitat mig any per vèncer l’oposició dels que ho consideraven inapropiat. I cada vegada que busca la participació dels agents per divulgar continguts, continua topant amb la pregunta: «D’acord, però això no serà per a TikTok, ¿no?». Un prejudici que, en canvi, no ha existit al recórrer a funcionaris de l’última oposició –d’entre 23 i 24 anys– per promocionar la nova convocatòria de gairebé 500 places. «Per a ells TikTok no té connotacions negatives ni ho conceben com un canal que pugui resultar frívol», raona Plaja.

«A TikTok abunden els reptes, els continguts dinàmics, breus, en to desenfadat i gairebé sempre amb música», descriu Patricia Coll, directora del Grau de Periodisme de la Facultat Blanquerna. «¿Significa això que només pots aparèixer ballant?, en absolut, significa que has de definir bé abans quina imatge de marca vols traslladar tenint en compte el context de cada plataforma», aclareix. «Els policies no es vesteixen ni es comporten igual en una trobada amb nens de 10 anys que en un acte oficial amb els ambaixadors, en l’entorn virtual ocorre el mateix», exemplifica Coll, que cita l’encert estratègic –i sense precedents– de la congressista americana Alexandra Ocasio Cortez al gravar-se jugant al videojoc Among Us i difondre’l a la xarxa de Twitch per cridar a votar els més joves. «No em sembla malament que les policies utilitzin TikTok, però han de ser conscients que se la juguen», adverteix per deixar clar que la institució ha de cuidar la seva reputació com ho faria al llançar un missatge a través d’un altre mitjà de comunicació.

Notícies relacionades

«Nosaltres no farem res que comprometi l’essència del que som: policies. Però a TikTok no pots comunicar com ho fas a Twitter», argumenta Plaja, que supervisa cada contingut abans que es publiqui. «Fa poc vam descobrir que una música tiktokera que havíem escollit contenia la paraula ‘bitch’ –meuca, en anglès–. Se sentia molt de fons, però no podem permetre’ns una cosa així. Vigilem molt», explica. Per a Plaja, els Mossos havien d’estar en aquesta xarxa perquè aquí es mou la població més jove i el cos no pot donar l’esquena a una franja social, de la qual, entre altres coses, sortiran també els futurs agents. «El nostre pressupost per a campanyes de difusió és escàs i aquestes xarxes socials permeten arribar a molta gent a un cost molt baix».

L’oficina de premsa dels Mossos, abans de donar d’alta el perfil de TikTok, va avisar els sindicats del cos per deixar clar que no difondrien continguts que poguessin deteriorar l’autoritat dels policies i demanar que se’ls concedís una mica de temps abans de valorar la decisió. Castejón, que confirma aquesta trucada i reconeix que fins ara no hi ha hagut cap polèmica, avisa que molts agents del cos català tampoc encaixarien bé balls com el de ‘Jerusalema’.