Investigació de sis mesos

La mort d’un camioner destapa els abusos d’una empresa de Salou

  • L’Óscar va dir a la seva dona que no tornaria a conduir aquest camió perquè estava en tan mal estat que posava en risc la seva seguretat

  • Els Mossos van descobrir que l’empresa havia acomiadat un treballador anterior per negar-se a conduir aquest vehicle per perillós

  • Un mecànic va revelar que els amos van exigir que es muntessin pneumàtics rebutjats per vells en el carruatge sinistrat

3
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Óscar (41 anys) va dir a la seva dona que no treballaria més amb aquesta empresa de Salou. Conduir aquest camió era perillós i a més pagaven malament. El viatge del 3 de juliol del 2020 seria l’últim que faria per a ells, li va assegurar. Ignorava que també va ser l’últim que va fer a la seva vida. L’endemà va morir en un violent accident en l’A-2. Els Mossos d’Esquadra, després de mig any d’investigació, han denunciat els cinc amos de l’empresa de l’Óscar per delictes d’homicidi per imprudència greu i contra els drets dels treballadors.

El vehicle, un camió ‘banyera’, va perdre el control al seu pas pel municipi de Castellbisbal (Baix Llobregat) a causa del mal estat dels pneumàtics. Va creuar els dos carrils habilitats per a velocitats superiors i va acabar col·lidint contra un plafó informatiu. El xoc va ser «tan fort» que va destrossar la cabina en la qual viatjava l’Óscar.

La investigació

El primer que va cridar l’atenció dels investigadors de Trànsit de la Regió Policial Metropolitana Sud que van acudir a prendre notes sobre el terreny va ser l’estat en el qual es trobaven els pneumàtics: massa deteriorats per circular. Poc després, al contrastar les dades del vehicle amb les bases de dades del Servei Català de Trànsit (SCT), van esbrinar a més que el remolc –la banyera en la qual traslladava material d’obra– tenia l’ITV caducada des del 2018. L’hodòmetre va revelar així mateix una dada no menys inquietant: havia realitzat més d’1.100.000 quilòmetres. Els camions no es mouen pels mateixos barems que els turismes, però aquest era un vehicle que operava en una pedrera, la qual cosa elevava el desgast en comparació amb els que només es desplacen sobre asfalt i convertia la distància acumulada en excessiva. Van contactar amb la família de la víctima per preguntar què havia ocorregut.

Així van saber de la conversa que l’Óscar i la seva dona havien mantingut el dia anterior, durant la qual la víctima havia comunicat a la seva parella que havia iniciat els contactes amb una altra empresa de transport per deixar una feina que comportava massa risc a causa del mal estat dels camions. Els investigadors van contactar també amb extreballadors de la companyia. Un d’ells va explicar als mossos que havia sigut acomiadat al negar-se a conduir el camió amb què es va matar l’Óscar. Una declaració que definitivament va posar aquesta empresa de Salou en el punt de mira. Després de revisar la documentació de la resta del seu parc mòbil, els policies van constatar que el carruatge sinistrat no era una excepció. En general, els vehicles d’aquesta empresa –propietat de quatre homes de nacionalitat espanyola i d’un cinquè de nacionalitat colombiana– presentaven un manteniment deficient i alguns fins i tot tenien l’ITV caducada.

Els pneumàtics

Notícies relacionades

Els policies van acudir a interrogar un dels mecànics que havia reparat camions per a la companyia. Aquest va detallar la història dels pneumàtics que utilitzava l’Óscar el dia que va morir. Un conductor havia acudit al taller dies abans de l’accident per canviar-los. El mecànic va avisar aquell dia el conductor que llavors no disposava de la marca blanca que exigia la seva empresa –un model d’origen el preu del qual és molt inferior al dels principals fabricants–. El camioner va cridar per informar que el cost seria superior aquesta vegada i els propietaris van respondre que no el pagarien, que el que havia de fer el mecànic era muntar pneumàtics utilitzats que hagués rebutjat per vells un client anterior. Així ho va fer.

Els Mossos han denunciat els cinc propietaris al jutjat de Rubí en el qual s’investiga aquest accident, que els citarà a declarar en els pròxims dies.