Un jutge mercantil de Madrid culpa l'aerolínia de la tragèdia de Germanwings

El magistrat responsabilitza Lufthansa per la seva negligència al contractar el copilot suïcida

L'acte obliga l'asseguradora Allianz a entregar a un grup de víctimes les pòlisses perquè puguin reclamar les indemnitzacions

Andreas Lubitz, el pilot que va estavellar l’avió de Germanwings, durant un marató el 2009.

Andreas Lubitz, el pilot que va estavellar l’avió de Germanwings, durant un marató el 2009. / REUTERS

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró
Manuel Vilaseró

Periodista

ver +

Mentre que en els processos que se segueixen a França i Alemanya pel vol Barcelona-Düsseldorf que es va estavellar als Alps els jutges no han responsabilitzat cap directiu de Lufthansa o de la seva filial Germanwings, a Espanya les coses són diferents. El titular del jutjat mercantil número 6 de Madrid ha expressat amb tota claredat que la companyia alemanya n’és directament responsable per la seva negligència a l’hora de contractar el pilot Andreas Lubitz, que patia greus desequilibris psicològics. 

«El vol sinistrat va quedar totalment destruït i tots els seus passatgers van morir per causa de la deficient selecció de personal, concretament del seu copilot, que premeditadament va estavellar l’avió». El magistrat sosté aquesta tesi en un acte dictat el 22 de febrer passat que resol definitivament la petició d’una família catalana de conèixer quines companyies havien coassegurat el vol juntament amb Allianz i quins eren els termes concrets d’aquestes pòlisses.

El jutge va donar la raó als demandants i va obligar Allianz a facilitar la informació exigida, que ja els va ser entregada divendres passat. «Les víctimes tenen dret a conèixer la veritat i a rebre unes justes indemnitzacions derivades de la tragèdia. Per a això, era necessari conèixer les condicions de les pòlisses d’assegurança, així com la identitat de la resta d’asseguradors», assenyala l’advocat defensor de les famílies, Carlos Villacorta, que ara està pendent de culminar la traducció de l’alemany dels contractes facilitats per Allianz.

El termini per presentar la reclamació econòmica és de dos anys,  i expira el 24 de març vinent, el segon aniversari de la tragèdia que va acabar amb la vida de 150 persones, 60 de les quals eren espanyoles.

Encara que el magistrat deixa clara la responsabilitat de la companyia, la seva afirmació no tindrà conseqüències més enllà de les que es derivin d’obligar a entregar les pòlisses, donat que el procés obert a Madrid (seu d’Allianz) estava limitat exclusivamene a aquesta qüestió. Per Villacorta, de tota manera, una afirmació tan rotunda ha suposat «una injecció de moral» per als familiars i «esperances que altres jutges seguiran el seu camí».

LA FISCALIA ALEMANYA

Notícies relacionades

Lufthansa és l’empresa que s’encarregava en exclusiva del control mèdic i de la selecció de personal de Germanwings, la filial de baix cost que es va dissoldre poc després del sinistre. La fiscalia alemanya conclou en el seu informe final el gener passat que l’únic responsable de la tragèdia va ser Lubitz perquè la companyia no va tenir coneixement de les seves intencions ni que patís una malaltia mental. «No hi ha raons per investigar penalment altres persones vives», va resumir el fiscal Christopher Kumpa.

A França, la investigació continua oberta sense que la fiscalia hagi formulat conclusions. L’informe final fet per la BEA, el prestigiós organisme que investiga els sinistres aeris a França, va revelar que els metges que van tractar Lubitz li van recomanar, dues setmanes abans de la catàstrofe, ingressar en un psiquiàtric.