IMATGE EXTERIOR

Exportar futbol, importar turisme

La internacionalització del futbol espanyol pot tenir un efecte positiu en la promoció de noves destinacions

Els EUA lideren la compra d'entrades de La Lliga des de l'estranger, seguits de Corea del Sud, el Japó i la Xina

liga

liga

4
Es llegeix en minuts

Que La Lliga que coneixíem ha evolucionat fins a convertir-se en una competició més moderna, dinàmica i global és una cosa que ja sabem. El campionat espanyol desperta un enorme interès internacional, tant que rep espectadors d’almenys 19 nacionalitats diferents cada cap de setmana i aquest creixement i internacionalització ha contribuït a convertir el futbol en un dinamitzador del turisme, en l’excusa perfecta per fer les maletes i visitar una ciutat desconeguda.

Els fanàtics de La Lliga s’arremolinen a tota hora a les portes del San Mamés de Bilbao, per exemple, convertint La Catedral en un 'monument’ tan freqüentat com el Guggenheim. A la veïna Sant Sebastià, el renovat i flamant estadid’Anoeta  s’aixeca com a reclam i emblema de la capital i els circuits turístics de llocs tan dispars com Sevilla, València o la Corunya i, per descomptat Madrid i Barcelona, tenen parades obligades els estadis dels seus equips, convertits en icones urbanes, senyes d’identitat i referents arquitectònics en alguns casos.

La Lliga té 2.700 milions d’espectadors a tot el món. Perquè l’aficionat no és només el que compra l’entrada i va a l’estadi cada setmana, sinó també el que viu la passió del futbol espanyol a través de les pantalles de televisió o fins i tot de Facebook, el que compra una samarreta del seu ídol en qualsevol lloc del planeta o el que viatja a Espanya per viure en directe l’ambient d’un partit. Una cosa que no és, ni de bon tros, infreqüent. Les vendes internacionals per veure futbol espanyol en viu s’han multiplicat per sis des de l’any 2012, segons un estudi de Goalnomics que remarca, a més, el fet que mentre que els espanyols som més mesurats a l’hora de gastar els diners en les entrades, els estrangers estan disposats a pagar xifres molt més grans per localitats VIP i viure una experiència única. 

Aficionats asiàtics i dels EUA

El turisme futbolístic mou cada vegada més seguidors i genera un important negoci. Corea del Sud, el Japó i la Xina són als primers llocs dels països estrangers que més entrades van comprar la temporada passada a Espanya, però van ser els Estats Units ,amb un 20% del total de compres, el país que més tiquets va adquirir per presenciar partits de La Lliga. Aquest efecte crida poc a poc es va ampliant a més i més clubs,l’activitat internacional dels quals comença a deixar-se veure.  El Girona va emprendre la seva particular conquesta internacional amb els seus dos amistosos a l’Índia, il’Eibar, tercer club més seguit al Japó, cuida i estimula aquesta relació fins al punt que els llaços comercials i institucionals entre la ciutat i el país nipó no deixen de créixer. I en són només dos exemples.

Tot aquest creixement es reflecteix en dades econòmiques que repercuteixen cada vegada més en el dia a dia de l’economia espanyola. Es tracta d’una indústria global que, igual que qualsevol altra, aspira a créixer i a generar cada temporada més beneficis (uns beneficis que poden tenir un impacte positiu en la societat, ja que La Lliga i els seus clubs hi contribueixen cada any amb 1.300 milions d’euros en impostos). I les noves cotes de creixement només s’assoleixen a través de l’evolució, la internacionalització i la innovació. L’esport és pled’exemples d’innovació. De vegades fer les coses de manera diferent és el que et fa passar a la història. Esportistes com Fosbury, el saltador d’alçada que es va atrevir a saltar d’esquena o Björn Borg, que va ser el pioner d’assestar revessos a dues mans ho saben. Amb les seves innovacions van canviar per sempre unes disciplines que sens dubte es van beneficiar del seu atreviment per créixer.

Promoció turística

El mercat de l’aficionat al futbol ha ampliat el terreny de joc dels clubs, ara és el món qui segueix la nostra competició i qui suporta part dels ingressos d’aquests clubs. Créixer no és una ambició, sinó una conseqüència de ser una competició admirada al món. ¿Aquesta dinàmica de creixement i internacionalització podria tenir un efecte positiu en la promoció de noves destinacions amb l’impacte econòmic que això implica?

Notícies relacionades

Domènec Biosca, president de l’Associació d’Experts en Empreses Turístiques i considerat com el gran guru de la gestió turística, opina que sí, però amb condicions: “Podria tenir un impacte positiu sempre que es compleixin certs requisits: el primer és que almenys un dels equips sigui prou mediàtic per despertar interès; que es cuidi la premsa del país amfitrió perquè parli dels equips i els ubiqui en el mapa; que els futbolistes, especialment les estrelles més mediàtiques, tinguin visibilitat i cuidin l’aficionat local i firmin molts autògrafs; que es tracti de futbol i només de futbol; i que la visita dels equips vagi acompanyada de l’oportuna promoció de la ciutat i del que pot oferir com a destinació”.

Un estudi realitzat per la consultora KPMG Sports sobrel’impacte socioeconòmic del futbol professional a Espanya (encarnat per La Lliga) remarca el paper rellevant que té l’esport en la imatge d’Espanya a l’exterior. “És el segon concepte que més influeix en la Marca Espanya per darrere del turisme i seguit de la gastronomia i la cultura”. El turisme, mascaró de proa de la nostra economia, té en les platges, l’art i la cuina les seves millors cartes, però cada vegada més assistir a un partit de futbol és l’element clau entorn del qual s’organitzen unes vacances o es planeja una escapada. Acostar el futbol als aficionats és clau, aficionats que ara viuen a Sevilla, a Madrid, a València, a Barcelona... però també a Tòquio, Bombai o Miami. ¿Per què no continuar creixent?