Tres joves catalans que van estudiar carreres del sector TIC ens parlen de la seva experiència

La indústria tecnològica demanda a més professionals altament qualificats per a continuar desenvolupant-se

ENTI-UB és un dels centres universitaris de Barcelona que compta amb titulacions en l'àmbit dels videojocs, la producció musical o la ciberseguretat

Les titulacions d’ENTI-UB relacionades amb el videojoc treballen diferents àmbits de la indústria

Les titulacions d’ENTI-UB relacionades amb el videojoc treballen diferents àmbits de la indústria / cedida

7
Es llegeix en minuts
Pep Canals

Catalunya és una de les regions més importants del sector TIC, tant a Espanya com a Europa. Tant és així, que, en 2022, la facturació del sector ja suposava gairebé un 10% del producte interior brut (PIB) de Catalunya. Són dades del ‘Baròmetre del sector tecnològic 2022’. I, Barcelona, en aquest sentit, s'ha convertit en una de les ciutats referents per a àmbits tan importants com el del videojoc.

Tal és el pes de la indústria, que hi ha un desfasament entre les ofertes de treball i la demanda. L'informe Digital Talent Overview 2022 assegurava que a Barcelona es van incorporar 9.400 nous perfils tecnològics en 2021, però necessitava un total de 24.600. Així doncs, el sector TIC és una aposta de futur que continuarà creixent i necessitant professionals qualificats. I, la formació, s'ha convertit en la millor aliada per a poder cobrir aquesta demanda.

A la Ciutat Comtal l'oferta de titulacions del sector és alta i, en aquest sentit, destaca per exemple l’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI-UB), un centre adscrit a la Universitat de Barcelona que ha format a centenars d'especialistes de l'oci digital i que compta amb titulacions relacionades amb el sector del videojoc, la producció musical o la ciberseguretat, entre altres.

ENTI-UB va néixer en 2013 amb l'objectiu d'oferir professionals altament qualificats al sector TIC

/ Cedida

En aquest article parlem amb tres dels seus exalumnes per a conèixer com la seva formació els ha ajudat a incorporar-se al mercat laboral.

“Quedar-se mirant no és una opció”

Per a Miriam Armayones els videojocs havien format part de la seva vida sempre. “Els meus pares han estat ‘jugones’ i vaig créixer amb això d'una forma molt natural. Tenia la sensació que estaven fets per a mi”, assegura la jove, que actualment treballa com a Directora d'Art en la plataforma per a ‘streamings’ en realitat virtual Welme.

Va ajuntar aquesta passió amb la seva creativitat i va decidir estudiar el Grau en Disseny, Animació i Art Digital per a Videojocs i Jocs Aplicats d'ENTI-UB. “Sempre he estat una persona creativa i sentia la necessitat d'aportar i retornar a la comunitat parteix d'aquesta imaginació desbordant que m'havien donat des de petita els videojocs. Així que per a mi va ser una evolució natural dedicar aquesta creativitat al sector”, afirma Armayones.

Miriam Armayones

/ Cedida

De la seva etapa formativa en el centre adscrit a la UB destaca la polivalència dels estudis, el treball en equip i l'autoaprenentatge. “En el sector del videojoc has de ser una mica multidisciplinari. Has de saber de tot una mica per a adaptar-te tan bé com sigui possible als teus companys i oferir el producte que necessita el jugador. En ENTI em van proporcionar la base per a treballar amb tots els programes que necessitaria en la meva etapa professional i totes les nocions bàsiques amb assignatures com a història del videojoc, disseny, música, efectes de so o psicologia…”, explica Armayones.

Sobre la incorporació al mercat laboral, la jove destaca que el principal és destacar. “Quedar-se mirant no és una opció. Al principi has de buscar projectes més petits, fins i tot amb coneguts i companys, per a fer contactes, demostrar el talent i les ganes d'accedir al sector. En el cas de l'art necessites un bon portfoli”, assegura i destaca que a Barcelona hi ha grans projectes, molt de talent i major reconeixement.

“Era la meva oportunitat per a crear experiències memorables”

Com en el cas de Miriam, Arnau Ruiz era un apassionat dels videojocs des de nen. “L'entreteniment que m'oferien en el meu temps lliure era únic”, explica el jove, que actualment treballa com Product Manager en Social Point, empresa especialitzada en el desenvolupament de videojocs i aplicacions per a mòbil. Així que quan va descobrir el Grau en Continguts Digitals Interactius d'ENTI-UB mentre buscava què estudiar, no s'ho va pensar. “Era la meva oportunitat per a aprendre a crear experiències memorables a jugadors de tot el món”, apunta.

Ruiz descriu la formació com a holística. “Vaig aprendre de totes les disciplines involucrades en la creació de videojoc amb especial focus en programació, disseny i producció. Però també vaig fer assignatures per a aprendre nocions bàsiques d'art, màrqueting i principis legals, entre altres… Aquest pla d'estudis encaixava amb les meves aspiracions laborals”, assegura. A més, destaca que en ENTI-UB va poder acostar-se més a la realitat de la indústria del videojoc i destaca el treball amb metodologies àgils, el treball en equip, el professorat connectat amb el sector i les pràctiques laborals.

Arnau Ruiz

/ Cedida

Precisament van ser les pràctiques les que li van obrir les portes del mercat laboral. Primer en The Breach Studios, com a becari i posteriorment com LiveOps Designer; seguidament en l'estudi Zeptolab i actualment com Product Manager en Social Point. “En el futur vull continuar expandint el meu coneixement en aquesta branca, a més de crear nous serveis i experiències per a millorar i fer més amena la vida de les persones”, explica.

“Vaig ajuntar la meva passió pels videojocs amb els meus coneixements musicals”

Arturo Melero va acabar en 2022 els seus estudis de Producció de Música i So per a la Indústria de l'Entreteniment d'ENTI-UB, que va compaginar amb els seus estudis professionals en el Conservatori de Música de Sabadell. “Volia estudiar alguna cosa que em permetés treballar en el sector del videojoc, però vaig acabar veient els seus estudis en producció musical i vaig decidir ajuntar la meva passió per les dues coses”, afirma.

De la formació destaca la visió àmplia del sector de l'àudio que ofereixen aquests estudis i l'equip docent en actiu. “Un tècnic de so que estudiï aquest grau pot dedicar-se a compondre per a obres audiovisuals i un compositor pot acabar gravant en un estudi”, assegura Melero.

Arturo Melero

/ Cedida

En el seu curs va treballar des del més bàsic en composició musical fins als aspectes més tècnics de l'ús de programes de producció. “Si tenies una formació musical més clàssica, t'anaven introduint elements bàsics de producció i mescla per a estar a l'altura dels perfils més tècnics, i viceversa”, apunta. A més, destaca que els estudis s'acompanyaven amb una formació en disseny de so per a pel·lícules o videojocs, i altres aspectes com el màrqueting, la gestió o els drets d'autor.

Actualment, està realitzant un màster per a continuar ampliant els seus coneixements. “M'estic centrant en la composició per a audiovisuals i, més concretament, per a videojocs. Quan comenci la cerca activa de treball, oferiré els meus serveis de compositor a través dels treballs que vaig fer durant la meva etapa en ENTI”, remata el jove.

Formació pràctica en el sector del videojoc

Una de les potes de l'experiència formativa d'ENTI-UB és el ‘Learning by doing’, és a dir, aprendre a desenvolupar projectes reals durant el procés d'aprenentatge. I, en el cas de Miriam Armayones i Arnau Ruiz, aquesta fórmula va estar molt present en el desenvolupament d'Albedo, el videojoc de gènere horror en primera persona que van desenvolupar al costat d'altres companys per al projecte de final de grau. Tres estudiants de desenvolupament, dos d'art i un de música i so, tots ells capitanejats per Héctor Fuster, professor d'ENTI-UB i dissenyador de l'estudi Alkimia Interactive.

“Tots vam aprendre moltíssim a través de l'experiència i la pràctica. Ho fèiem a base d'assaig i error. Tots els meus companys eren meravellosos. Cadascun teníem uns objectius marcats i aconseguim treballar molt bé en grup”, explica Armayones. Ruiz coincideix en la importància del treball en equip i afegeix que “l'experiència em va permetre ampliar horitzons, enriquint el meu coneixement en disseny de sistemes, de nivells, i de so, a més de la importància que juguen la psicologia del jugador i gestionar les dades i les sessions de ‘playtesting’ amb usuaris”. Albedo va guanyar dos premis en ENTI-UB: Game of The Year pel millor projecte universitari i a la millor producció d'art.

Més titulacions

ENTI-UB també compta amb titulacions en l'àmbit de la Salut i Tecnologia, amb el Grau en Fisioteràpia i Tecnologia (ofert per EUSES - Universitat de Girona i amb la col·laboració d'ENTI - Universitat de Barcelona i realitzat al Campus de Bellvitge) i el Màster Universitari en Ciència i Tecnologia en Futbol; en l'àmbit d'Empresa i Tecnologia amb un màster i dos postgraus; i en l'àmbit de l'Educació i Tecnologia amb el Màster en Joc, Ludificació i Tecnologia Aplicats a l'Educació.