Viatge a Catalunya

Els premis Princesa de Girona demanen als docents que «enganxin» les nenes a les ciències

«S’ha de perdre la por a assignatures com matemàtiques i programació», reivindica l’enginyera Elisenda Bou-Balust

EFE/TONI ALBIR

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Fer que els joves tinguin curiositat per saber. Enganxar-los a assignatures injustament temudes, com les matemàtiques i la tecnologia. Inculcar a les nenes el desig de convertir-se en científiques. Acudir al teatre en temps escolar. Visitar les muntanyes i fer que els nanos aprenguin a estimar la natura i respectar els animals. Infondre a les noves generacions el respecte envers les persones amb diversitat funcional. Aquesta és la ingent tasca que tenen per davant els docents, part fonamental de la societat. Així ha quedat clar en l’entrega de premis de la Fundació Princesa de Girona (FPdGi), cerimònia que ha tingut lloc aquesta tarda al Museu de les Aigües de Cornellà de Llobregat (Barcelona). Per primera vegada, totes les guardonades han sigut dones.

En un discurs en català, castellà i anglès, la princesa Elionor ha felicitat les cinc guardonades per «la seva força, el seu talent i el seu compromís». La filla dels Reis –que al matí ha mantingut una trobada juntament amb els seus pares i la seva germana, la infanta Sofia, al palauet Albéniz amb els premiats d’altres anys– ha tingut també un record per als nens i les nenes que «han perdut tantes oportunitats» a causa de la invasió d’Ucraïna, una guerra que està «sembrant la destrucció».

Un dels discursos més emocionants ha sigut el de la psicòloga Claudia Tecglen (categoria Social), que ha demanat un canvi del món educatiu perquè la formació al llarg de la vida sigui un denominador comú i perquè la societat accepti i convisqui amb la diversitat. «Un dels moments més feliços de la meva vida va ser amb 16 anys, quan em vaig cordar jo sola els cordons de les sabates. Reivindico el dret a accedir a les oportunitats que ens mereixem. La persones amb discapacitat tenim talent», ha explicat Tecglen, recolzada a les seves crosses i fent broma amb la possibilitat de caure al pujar a l’estrada.

L’enginyera Elisenda Bou-Balust (categoria Empresa)y la física i investigadora Eleonora Viezzer (Investigació Científica) han remarcat la importància que els docents animin les nenes a estimar la ciència. «Els professors d’escola i institut tenen un paper fonamental no només per ensenyar ciències sinó per enganxar a les ciències», ha assegurat Viezzer, que ha tingut un emocionat record per a una professora de Física. «Cal normalitzar el lideratge femení. Cal perdre la por d’assignatures com matemàtiques i programació», ha demanat Bou Balust, emprenedora d’una «tecnologia amb ànima» i una «intel·ligència artificial que torni la humanitat a la tecnologia i l’acosti a les persones». 

Notícies relacionades

A més de motivar per als estudis científics, la conservacionista Trang Nguyen (premi Internacional) ha demanat als mestres que treguin temps de la jornada escolar per visitar les muntanyes amb l’alumnat. «Els nens i les nenes aprendran moltes coses. I, a més, seran millors persones. Que deambulin per un bosc i que agafin un cuc. Anar a la natura és importantíssim també per a la salut mental», ha conclòs.

L’actriu, dramaturga i productora María Hervás (categoria d’Arts i Lletres) –protagonista de ‘Jauría’, l’obra teatral que reflecteix la brutal violació de ‘La manada’ a les festes dels sanfermines del 2016– ha demanat als professors i les professores que també acompanyin els seus alumnes als teatres, que vegin obres amb ells i que després les debatin perquè el teatre «no només és una expressió artística, és una eina per a la qualitat crítica».