Seguretat viària

Trànsit vol eliminar els 20 km/h extra en els avançaments

  • La DGT compta amb el suport de víctimes i experts per eliminar el possible excés de velocitat a les carreteres secundàries

  • Sis partits i associacions de conductors s’hi oposen perquè al·leguen que perjudica la seguretat viària

Trànsit vol eliminar els 20 km/h extra en els avançaments
4
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Des de finals dels 70, a Espanya està autoritzat accelerar fins a 20 quilòmetres per hora per sobre del límit permès per fer avançaments en carreteres de doble sentit, que per a turismes tenen el límit en 90 km/h. En aquells anys no hi havia autopistes i es va concedir aquesta llicència per facilitar la fluïdesa del trànsit, sense ponderar que l’increment de la velocitat provoca lesions més greus o fatals en els accidents. Tanmateix, tots els països de l’entorn europeu han eliminat aquesta possibilitat per prioritzar la seguretat viària a la gestió del trànsit o la necessitat d’arribar abans al poble del costat. I la DGT ha aprofitat per fer el mateix en la reforma de la llei del carnet per punts que el Govern va enviar al Congrés al març. La proposta ha topat amb una àmplia contestació, que en aquesta ocasió no carrega contra Trànsit pel seu presumpte afany recaptatori, sinó que argüeix motius relacionats amb la seguretat viària.

Sis grups parlamentaris, entre els quals els partits en què el Govern de coalició es recolza habitualment per tirar endavant les seves iniciatives, el PNB i ERC, han presentat esmenes destinades a continuar permetent avançar 20 km/h per sobre de la velocitat permesa. Alguns d’aquests partits, com el PNB, despatxen la seva al·legació amb una menció a una «millora tècnica», però d’altres, com ERC i Cs, curiosament amb una redacció similar, asseguren que «els models matemàtics demostren que, en cas d’eliminar aquest marge, s’incrementarà tant la distància com el temps necessaris per efectuar l’avançament, especialment en vehicles com ara camions i autobusos». I «incrementar aquest temps i espai de manera tan desproporcionada, augmenta innecessàriament el risc de patir un sinistre greu», apunten els republicans.

Associacions d’automobilistes

I Vox és més prolix en les seves al·legacions i assenyala que «són moltes les veus» que s’han alçat en contra de la proposta de la DGT, com les associacions de conductors RACE i Mútua Motera, entre d’altres. A més, l’empresa que recorre multes Dvuelta ha encarregat un informe a l’enginyer industrial Juan José Alba López en el qual l’investigador conclou que per a un cotxe de 4,5 metres de longitud la prohibició de depassar els 20 km/hora suposa incrementar el temps per avançar a un camió de 16,5 metres un 200%, mentre que la distància recorreguda creix un 145%. «¿Es pot pensar que això contribueixi a reduir el risc en la maniobra d’avançament?», pregunta Alba en un informe que està tenint ressò.

Davant aquesta controvèrsia, diverses associacions de víctimes s’han dirigit als diputats que han de tramitar la norma per reclamar-los que no tombin la iniciativa de la DGT. Així mateix, s’han mostrat a favor de la mesura l’Assemblea de Treballadors d’Autoescoles de Catalunya, ATAAC, que assegura en un document d’observacions sobre la norma que el marge de 20km/h «fomenta que els conductors vulguin anar més ràpid, en comptes de tenir una actitud més pacífica» en un tipus de carreteres on «les condicions d’asfalt, climatològiques i imprevistos estan més presents». «Els usuaris només es plantegen que si l’altre vehicle va més lent, el poden avançar amb un marge que després continuen utilitzant, sense plantejar-se que si la velocitat màxima és 90 i el vehicle de davant va més lent (83km/h), potser no és necessari l’avançament».

Els assajos europeus

Al seu torn, la Fundació per a la Seguretat Viària, Fesvial, assenyala que la proposta d’eliminar els 20 km extra «està fundada en anàlisis, estudis, assajos i fins i tot ‘crash tests’ en diferents centres d’investigació» de la UE, ja que l’«avançament és la primera causa d’accidents en carreteres convencionals i la maniobra més mortífera».

El 2019 hi va haver 896 morts en aquestes vies, tres de cada quatre, per això aquestes carreteres són una prioritat en lluita contra la sinistralitat. 239 van morir per xoc frontal, el 42% motoristes, per la qual cosa l’objectiu és «minimitzar l’escenari de risc, no fomentar-lo» en un context en què «hi ha, a més, preocupació per l’efecte de la circulació a altes velocitats sobre els usuaris vulnerables com vianants o ciclistes», segons explica Álvaro Gómez, director de l’Observatori de Seguretat Viària, dependent de la DGT.

Racionalitzar la maniobra

Notícies relacionades

Gómez assevera que el manteniment dels quilòmetres d’excés «dificulta la comunicació» de la velocitat límit i «convida als avançaments», que «potser és la maniobra de més risc, per la qual cosa es mira de veure en quina mesura és necessària, una cosa que s’estudia a tot Europa». «Amb la xarxa actual d’autopistes i autovies, el punt de partida ha de ser racionalitzar amb criteris de seguretat l’avançament a les vies d’un carril en cada sentit», apunta en declaracions a EL PERIÓDICO.

A més, els 20 km extra estan provocant que moltes de les multes que imposen els radars de tram, ja que els conductors al·leguen que estan avançant, siguin anul·lades, amb el beneplàcit dels jutges.