Final a un projecte d’infraestructures ambiciós

El Govern suspèn l’ampliació del Prat per la falta de recolzament de la Generalitat

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, afirma que s’ha trencat «la confiança mútua» entre els dos executius

El Govern suspèn l’ampliació del Prat per la falta de recolzament de la Generalitat

FOTO de RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts

El Govern central ha decidit suspendre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona per la «falta de consens institucional» i la «pèrdua de confiança» en el Govern de la Generalitat. La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha comparegut en la delegació de Govern de Barcelona aquest dimecres per anunciar que se suspenen els plans d’ampliació de la tercera pista a l’aeroport de Barcelona-el Prat davant la «falta de suport» del Govern català i de l’Ajuntament de Barcelona com a conseqüència dels dubtes mediambientals generats pel projecte. Fonts d’Aena han descartat «comentar o remarcar» les declaracions de la ministra. Van assegurar, no obstant, que la paralització del projecte d’ampliació per a l’aeroport de Barcelona no suposarà dotar de més recursos Barajas, el pla d’ampliació del qual segueix endavant per enfortir el paper de ‘hub’ internacional. El Govern central té de termini fins al 30 de setembre per tramitar els plans d’inversió d’Aena, però el de l’aeroport de Barcelona quedarà apartat tret que es reprengui la confiança entre el Govern i la Generalitat.

«No podem tirar endavant el projecte d’ampliació de l’aeroport de Barcelona si no tenim el recolzament de la Generalitat», va dir la ministra, que va al·ludir a «falta de confiança mútua». També va assenyalar la «sorpresa» de l’Executiu central per l’anunci d’alguns membres del Govern que pensaven assistir a la manifestació del dia 19 contra l’ampliació. Segons la ministra, el projecte d’ampliació va deixar de ser el projecte d’Aena o del Govern central el 2 d’agost, quan va ser pactat amb el Govern de la Generalitat i va passar a ser un «projecte compartit», per la qual cosa no s’entén la posició contrària per part d’alguns membres del Govern al pla.

La presentació formal del projecte d’ampliació de l’aeroport de Barcelona la setmana passada per part d’Aena, al Document de Regulació Aeroportuària (DORA), va posar negre sobre blanc l’acord assolit l’agost entre el Govern i la Generalitat per tirar endavant l’ampliació, però va evidenciar també també a posteriori diferents posicions davant l’impacte mediambiental. Segons Aena, el DORA no va suposar cap alteració a l’acord firmat entre el Govern i la Generalitat a l’agost. 

En la presentació davant la Comissió de Coordinació Aeroportuària de Catalunya no hi va haver peròs, però les posicions més crítiques a la forma d’ampliació es van fer notar posteriorment després d’un tuit del president, Pere Aragonès. El president del Govern va exigir «explicacions i la rectificació» del projecte d’Aena d’afectar l’espai natural protegit de la Ricarda amb l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport de Barcelona-el Prat. Aragonès va assegurar mitjançant aquest tuit que el DORA «no reflectia el consens establert al si del Govern». «Exigim explicacions i la rectificació d’un DORA que danya la zona protegida de la Ricarda. Cada pas que es faci ha d’incloure el compromís de consens. Preservar els espais naturals no és una opció, és una obligació no negociable». 

Davant les crítiques en l’entorn d’ERC, el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, intentava liderar una posició obertament favorable a l’ampliació i mantenir la negociació oberta sobre el grau d’afectació dels espais naturals protegits. Després de la intervenció de la ministra de Transport, Puigneró va culpar ahir els comuns de ser els causants de la suspensió del projecte d’ampliació de l’aeroport.

La ministra de Transport va defensar ahir que els plans de l’Executiu suposaven 1.700 milions d’euros d’inversió, la generació de 365.000 llocs de treball i permetre que la infraestructura arribés a suposar el 9% del PIB català. L’objectiu, segons la ministra, era millorar la capacitat de la infraestructura «per generar riquesa», però que el Govern central no estava disposat a «imposar l’ampliació de l’aeroport de Barcelona sense el suport del Govern». «Hem perdut l’oportunitat», va dir Sánchez. La ministra va assegurar que el pla presentat permetia mantenir «el màxim respecte pel medi ambient», complint les exigències de restauració d’hectàrees protegides afectades i incrementant-les en un 25% al final del projecte. 

Sánchez va opinar que el pla permetia convertir el Prat en un ‘hub’ internacional, perquè facilitava l’enlairament i aterratge d’aeronaus més grans sense elevar l’impacte a les zones poblades i incrementava l’operativa a 90 vols per hora a més de connectar les dues terminals actuals. El Govern central estava disposat a recolzar el projecte per considerar que respectava el medi ambient i l’espai natural, i que així es va pactar amb el Govern. 

Notícies relacionades

La presentació del DORA, que el Govern central ha assegurat que es donarà a conèixer en la seva totalitat, va suposar un increment de les crítiques per part d’ajuntaments com el del Prat, però també per part d’ERC i de la CUP (que va amenaçar de posar en perill el recolzament als pressupostos). En el centre de la polèmica sempre ha estat l’espai protegit de la Ricarda i les maresmes del Prat, que just limiten amb la zona aeroportuària. També l’alcaldessa, Ada Colau, havia negat el seu recolzament al pla d’ampliació.   

Segons fonts d’Aena, el DORA establia que «es garantirà la manera segregada actual per a l’operativa de les pistes i es realitzarà l’ampliació de la pista 07R/25 L cap a l’est, així com la construcció d’una terminal satèl·lit que doni servei als vols de llarg radi que s’operarien gràcies a l’allargament de la pista». Per això entenia Aena que «no hi ha, doncs, cap alteració sobre el text fruit de l’acord i el traslladat al document» que ja van firmar el 2 d’agost. No es va fixar llavors que l’ampliació de la pista havia de ser de 500 metres, com sí que figurava en els dissenys inicials del projecte d’Aena.