CONVERSES SOBRE MOBILITAT

Un any de debats al voltant del tren

El cicle ha sigut organitzat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) en col·laboració amb el Col·legi d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports

Un any de debats al voltant del tren
2
Es llegeix en minuts

Un acte sobre els reptes del ferrocarril a Catalunya, que se celebra avui a les 9.30, dona el tret de sortida a una sèrie de trobades per reflexionar sobre el futur del tren, que tindran lloc al llarg de l’Any Europeu del Ferrocarril.

En el cicle, organitzat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) en col·laboració amb el Col·legi de l’Enginyeria de Camins, Canals i Ports, es plantejaran alguns dels grans temes que sens dubte es debatran el 2023, quan està previst que se celebri a Barcelona el Congrés Mundial del Transport Públic, Global Public Transport Summit, de l’UITP.

«En l’imaginari català, els conceptes de ferrocarril i Europa sempre han anat de la mà, associats amb la modernitat. Ara també van associats amb la transformació ecològica i la digitalització», afirma Marta Subirà, presidenta de FGC, per explicar l’esperit del cicle d’actes. «La nostra agenda és clara: ferrocarril com a manera de sustentar el model de mobilitat sostenible i com a multiplicador de la connectivitat dins de la ciutat i entre territoris», resumeix Subirà.

«Apostar pel ferrocarril és imprescindible si volem transformar d’una vegada el model de mobilitat. No podem limitar-nos a substituir vehicles de combustió amb vehicles elèctrics, perquè continuaria sent un model de mobilitat ineficient. El patinet o la bicicleta elèctrica tampoc poden garantir una mobilitat massiva en grans metròpolis», afirma Oriol Altisench, degà del Col·legi.

El cicle compta amb la participació de representants del Govern i d’altres administracions, també d’altres grans operadors de mobilitat, d’empreses del sector ferroviari i de diferents entitats i representants de la societat civil i el món acadèmic.

L’agenda de les següents sessions inclou converses sobre les infraestructures, la connexió amb Europa, la indústria ferroviària, el turisme amb tren, el paper del ferrocarril a les ciutats grans i mitjanes de Catalunya i la digitalització del sector.

«Hem de ser capaços de crear un clúster ferroviari potent per situar Catalunya com a referència europea en matèria de mobilitat sostenible», afirma Subirà, que també destaca la importància de la connexió amb Europa i del tren com a actiu turístic.

Notícies relacionades

«El ferrocarril és una peça imprescindible de la transformació de la mobilitat, des dels serveis de metro de les ciutats fins a les connexions amb Europa, passant per la millora de Rodalies, la connexió amb els aeroports i la posada en marxa d’una vegada per totes del Corredor Mediterrani», explica la presidenta de FGC.

Segons Altisench, el tren ha d’estructurar una «Catalunya dels 45 minuts», en el sentit de connectar ciutats mitjanes amb Barcelona i, en la mesura possible, amb trens de nova generació. «El ferrocarril fa compatible la Catalunya dels 45 minuts amb les ciutats dels 15 minuts, àmbits urbans on vivim amb un radi de desplaçament curt», explica el degà. Altisench apunta que aquest objectiu encaixaria com pocs altres amb les prioritats del fons de recuperació Next Generation Europe.