coronavirus

Manual per evitar el contagi de Covid-19 en el transport públic

Mantenir la precaució i ser rigorosos en el distanciament social, l'ús de mascaretes i la higiene, claus

soc-tmb

soc-tmb

4
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

Mantenir la precaució i ser rigorosos en el distanciament social, l’ús de mascaretes i la higiene és la millor manera de reduir el risc de contagi de la Covid-19 en el transport públic davant l’amenaça de transmissió per aerosols.

Són els consells dels experts en salut pública consultats per EFE, davant la falta d’un coneixement més gran sobre la transmissió de la malaltia.

Per a això advoquen per evitar les hores de més ús del transport públic, escalonar l’inici de les jornades laborals o recórrer directament al teletreball, augmentar les freqüències, així com utilitzar mascaretes homologades de manera correcta i mantenir una bona higiene de mans.

Els espais tancats

Les investigacions científiques alerten sobre el risc de contagi per mitjà de partícules emeses per persones infectades que es diferencien per la seva mida en gotícules, de 0,3 mil·límetres a 1 mil·límetre de gruix, i aerosols, més petites que el diàmetre d’un cabell humà.

Les gotícules són projectades fins a un metre de distància, mentre que els aerosols queden suspesos en l’atmosfera, on es poden mantenir hores, cosa que els fa especialment perillosos en espais tancats sense ventilació.

Un dels últims estudis que aborda la importància dels aerosols en la propagació de la malaltia és l’«Informe científic sobre vies de transmissió SARS-CoV-2», elaborat per al Ministeri de Ciència per un grup d’experts.

L’informe està firmat, entre altres autors, per la viròloga del Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) Margarita del Val, l’epidemiòleg de la Universitat de Harvard Miguel Hernán i l’investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA), dependent del CSIC, Xavier Querol.

El grup redactor d’aquest estudi remarca l’«evidència significativa» existent sobre la transmissió per aerosols, que assenyalen com a possible «forma de transmissió dominant» davant la probablement «sobreestimada» via de les gotícules. A aquestes dues formes de contagi se suma l’amenaça que suposa el contacte de superfícies contaminades.

Reduir el risc

Les discrepàncies entre els investigadors constaten que falta informació sobre com es produeix la transmissió de la Covid-19.

Així mateix és difícil determinar el risc real de contraure la malaltia en el transport públic perquè no se sap on s’han infectat els pacients que l’utilitzen, ja que es mouen en diferents ambients.

«Davant tanta incertesa el que ha d’imperar és el principi de precaució», explica en declaracions a EFE un dels autors de l’informe per al Ministeri de Ciència, Xavier Querol. Això significa que «cal prendre mesures per reduir el risc al màxim», afegeix el professor d’Investigació del CSIC.

El «principi de precaució» és també invocat pel portaveu de la Societat Espanyola de Salut Pública i Administració Sanitària (SESPAS), Ildefonso Hernández, per assegurar l’adopció de mesures bàsiques «amb la màxima minuciositat possible».

¿Com mantenir la distància?

La primera d’aquestes mesures bàsiques és el manteniment de la distància d’un metre i mig amb altres persones que evita ser afectat per gotícules amb càrrega vírica. Per aconseguir aquesta distància aquests experts demanen que les administracions públiques augmentin les freqüències.

Els usuaris poden al seu torn evitar les hores de més trànsit de viatgers.

Querol proposa escalonar els horaris laborals, una cosa que depèn de l’acord d’empreses i empleats, o recórrer directament al teletreball. També planteja la necessitat d’instal·lar sensors de capacitat en autobusos i vagons i impedir l’entrada quan es depassi el limiti que impossibiliti mantenir un metre i mig de distància entre persones.

Afegeix que els autobusos i vagons tenen correctes sistemes de ventilació que permeten reduir el risc de contagi.

¿Quins mascaretes s’han d’utilitzar?

El professor d’Investigació del CSIC remarca la importància d’utilitzar mascaretes de «material que sigui ben filtrant» i correctament ajustades, sense deixar passar l’aire per les vores. Recorda que hi ha mascaretes de tela que no compleixen la normativa i que són convenients les higièniques –sempre que se situïn en els paràmetres de l’Associació Espanyola de Normalització (UNE)–, les quirúrgiques i les FPP2 i FPP3, sense vàlvules d’exhalació.

Cal recordar que les higièniques i les quirúrgiques protegeixen les persones properes als qui les porten, mentre que les FPP2 i les FPP3 sense vàlvules protegeixen tant els que les utilitzen com els qui se situen al seu voltant. Això no es compleix quan tenen vàlvules d’exhalació, que deixen escapar l’aire emès per qui la porta, cosa que fa que aquestes mascaretes evitin riscos per al seu portador però que siguin perilloses per als altres. Per complir el principi de màxima cura en l’adopció d’aquestes mesures, Ildefonso Hernández recomana l’ús de mascaretes FPP2 si el viatge és molt llarg, en un trajecte amb tren de sis hores, per exemple.

Aquest expert, que també és catedràtic de Salut Pública de la Universitat Miguel Hernández d’Elx (Alacant) i va ser director general de Salut del Ministeri de Sanitat del 2008 al 2011, recorda la necessitat que el Govern abarateixi el preu de les mascaretes per facilitar-ne la renovació i demana que proveeixi d’aquest element de protecció la persones en situació de vulnerabilitat.

D’altra banda, en una entrevista a l’emissora catalana RAC-1, la investigadora especialitzada en aerosols de l’IDAEA-CSIC María Cruz Minguillón aconsellava l’1 de novembre que, a més de tenir posada la mascareta, els passatgers mantinguessin el silenci al metro. Minguillón també demandava a les autoritats que així ho senyalitzessin.

Arran d’aquesta sol·licitud, el Govern català ha decidit demanar silenci als passatgers dels trens dels Ferrocarrils de la Generalitat, una cosa que també fa Transports Metropolitans de Barcelona en metro i autobusos.

Cautela sobre les superfícies

Malgrat els recents estudis que relativitzen la importància del contagi pel contacte de superfícies contaminades per malalts de Covid-19, Querol i Hernández tornen a demanar cautela i extremar les cures fins que aquesta informació estigui degudament contrastada.

Notícies relacionades

Per a això el seu consell consisteix en l’aplicació d’una altra mesura bàsica general: mantenir una correcta higiene de mans i evitar tocar-se la cara després d’haver entrat en contacte amb qualsevol element a l’interior d’un autobús o un vagó.

Querol recomana que les administracions que gestionen el transport públic posin a disposició dels viatgers dispensadors de gel hidroalcohòlic a les parades i a l’interior dels vehicles. 

Temes:

Coronavirus