IMPACTE DE LA COVID EN ELS HÀBITS ALIMENTARIS

Els consumidors aposten per les botigues de barri i els productes de proximitat

La pandèmia ha provocat que la cistella de la compra s'ompli de més fruita i verdura

undefined40562873 mas periodico fruta y frutos secos201111165825

undefined40562873 mas periodico fruta y frutos secos201111165825

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda

Comprem amb menys freqüència (una vegada per setmana). Anem a més botigues de barri. Fiquem al carro productes locals i de temporada. Sobretot, fruita i verdura. Ens gastem més diners perquè comprem més aliments, així que evitem malgastar aliments. Són les principals conclusions de l’estudi ‘Impacte de la Covid-19 en la compra i el consum d’aliments’, presentat avui per la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà.

Realitzat a través de qüestionaris al maig i juny (quan començava la desescalada), l’estudi també ha allargat els seus tentacles a altres països, com els EUA, Itàlia i Alemanya. Les conclusions internacionals es presentaran a finals del 2020. De moment, el que se sap és que els països europeus han tingut un comportament similar i que, no obstant, els nord-americans han estat omplint els seus carros amb més aliments precuinats. 

Un 5,3% dels catalans (4,80% a la resta d’Espanya) han disminuït la compra d’aliments a grans superfícies mentre que un percentatge molt similar, un 4,8%, han augmentat les visites a les botigues del barri. «Això és una cosa que, en ple confinament domiciliari, ho fèiem per complir la normativa de no allunyar-nos gaire de casa i evitar les aglomeracions. Però ara sembla que s’ha establert com a rutina», ha explicat José María Gil, director del Centre d’Investigació en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA), organisme que ha fet l’estudi, a petició de la Generalitat.

L’estudi confirma que gairebé el 20% dels catalans (el 18,5% a la resta d’Espanya) han augmentat molt o bastant l’interès pel producte local i de temporada. La fruita és un bàsic de la nostra cistella de la compra. Un 19% dels consumidors catalans (el mateix percentatge que a la resta d’Espanya) han augmentat el consum de fruita i verdura. També ha crescut, tot i que menys, el consum de precuinats, dolços i xocolata, aliments congelats i ous.

Emmagatzemament

La pandèmia ha deixat empremta en els consumidors, ja que en el 16% de les llars es manté la tendència a emmagatzemar aliments, especialment a les cases on viuen persones de més de 60 anys i menors d’edat. Un 20% dels catalans (el 23% a la resta d’Espanya) han reduït la freqüència amb què van a comprar. El 77,50% (el 57,10% abans de la pandèmia) ho fan una vegada per setmana o menys.

Notícies relacionades

La crisi sanitària i econòmica que travessa el planeta ens ha fet ser més responsables i procurar no llençar menjar a les escombraries. El 14% dels enquestats (percentatge que puja fins al 18% a Catalunya) asseguren que han reduït el desaprofitament d’aliments, sobretot de fruita i verdura.

«Molts d’aquests canvis que ha portat la pandèmia han vingut per quedar-se. Són els reptes que tenim com a societat: disminuir el desaprofitament alimentari, donar suport a l’economia comprant aliments locals i de proximitat, i acudir a la botiga dels nostres barris», va explicar la consellera Jordà, que va posar èmfasi en la llei catalana que lluitarà contra el desaprofitament «des de la primera baula» de la cadena alimentària. També va anunciar la immediata posada en marxa d’una campanya per potenciar la marca Catalunya: ‘Catalunya, on el menjar és cultura’.

Temes:

Alimentació