8.000 denúncies des del 2017

Detinguts 99 grafiters per danys de 22 milions al metro i al tren de Barcelona

La meitat de les pintades ferroviàries que es produeixen a Espanya són a Catalunya, on els arrestats afirmen que és més senzill actuar

Aquesta acció vandàlica té elevadíssimes repercussions econòmiques, compromet la seguretat dels usuaris, danya el medi ambient i deteriora el servei

grafiteros-europa-press vid 11 101943 / periodico

3
Es llegeix en minuts
Guillem Sànchez

La Policia Nacional ha detingut en diferents ciutats espanyoles un total de 99 grafiters que consideren responsables de més de mil grafitis en vagons de Renfe o Metro a Barcelona, accions vandàliques que han causat danys per import de 22 milions d’euros. L’operació s’ha desenvolupat en dues fases: la primera, dirigida contra 51 sospitosos residents fora de Catalunya, i la segona, en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, contra 48 sospitosos més residents a Catalunya. 

El cas va començar fa més d’un any, el setembre del 2019, quan alguns dels grafiters arrestats per incidents anteriors reconeixien als policies que pintar trens a Catalunya era més fàcil que a la resta d’Espanya. 

201102-co-cas-grafiters-metro-ui-astmet-premsa vid 11 093450 / periodico

La Policia va revisar les denúncies presentades per trens vandalitzats per l’acció de grafiters els últims anys i va comprovar que, des del 2017, el 48% del total incumbien a episodis ocorreguts a Catalunya: 4.981 interposades per Renfe i 1.850, per TMB, operadora del metro. En total, existien 6.741 denúncies que havien sigut recollides per 31 jutjats diferents –amb les d’aquest 2020, la xifra ascendeix a 8.000–. És a dir, ningú estava instruint el fenomen com un problema conjunt sinó com a fets aïllats. Revisant la suma de demandes, els investigadors van aconseguir identificar 90 sospitosos, responsables de més de mil pintades (602 en trens de Renfe i 438 al metro).

Els grafiters actuen en grup, se citen pels voltants de les cotxeres de nit i accedeixen al recinte en què es guarden els trens rebentant portes, parets o pous. Deixen inutilitzades les càmeres i després pinten els vagons i es graven fent-ho. També vandalitzen trens que estan operant, pressionant la palanca de fre d’emergència i aturant-ne de forma brusca la marxa. Una maniobra perillosa, que compromet la seguretat d’usuaris que a aquella hora –gairebé sempre l’última franja del servei– estan tornant a casa. Consten casos, a més, de grafiters que han intimidat viatgers que els retreien les seves accions. 

Paradís de grafiters

La Policia Nacional, després de l’estudi de les denúncies, va activar la primera fase, que va cristal·litzar en l’arrest de 51 persones residents en localitats de Madrid, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Astúries, País Basc, Aragó, País Valencià i Andalusia. El curiós és que totes s’havien desplaçat a Catalunya per vandalitzar trens. I no només des de la resta d’Espanya, entre els detinguts destaca el cas d’un home italià que va venir des de Milà per pintar trens i que va ser interceptat a l’Aeroport de Barcelona, al baixar de l’avió. 

En la segona fase es va detenir els que vivien a Catalunya, una operació que es va portar a terme conjuntament amb els Mossos d’Esquadra. La Policia Nacional va arrestar 39 sospitosos i el cos català, 9, 48 més. 99 en total. Una de les detingudes era una taquillera, subcontractada per Renfe, i que treballava venent bitllets als viatgers en una estació. La investigació continua oberta i no es descarten més detencions. 

Quatre intents diaris només al metro

Notícies relacionades

El metro de Barcelona registra una mitjana de quatre intents d’intrusió diaris. El 2019, 626 d’aquests intents van aconseguir el seu propòsit, la meitat. Que ho aconseguissin va significar que 1.444 cotxes van ser vandalitzats, 41.734 metres quadrats de pintades murals, una superfície equivalent a sis camps de futbol. Netejar les pintades va costar 1,5 milions. A aquesta quantitat, falta sumar-hi 4 milions més invertits en vigilància específica per evitar incursions; la reparació i substitució de càmeres de seguretat que espatllen per actuar sense ser gravats; el recanvi de portes, parets i pous rebentats per accedir a les instal·lacions; el repintat de trens, la pintura dels quals es desgasta pels productes químics que arrenquen els grafitis; l’impacte ambiental que causen aquests productes; el cost de les actuacions judicials i policials, i la pèrdua d’ingressos provocada per les afectacions en el servei.

Renfe, per la seva banda, explica que actualment el 78,8% dels trens catalans estan circulant amb grafitis. Anualment, l’operadora denuncia més de 700 intrusions, 85.000 metres quadrats de cotxes pintats. Renfe destina 10 milions d’euros a netejar trens i a mantenir les infraestructures segures.