atacs sense precedents

¿S'estan 'venjant' les orques que danyen velers a la costa gallega?

Científics apunten que un «incident aversiu» està en l'origen del canvi de comportament dels cetacis aquest estiu

zentauroepp32389383 orca201006135231

zentauroepp32389383 orca201006135231

3
Es llegeix en minuts
A. Leyenda

Les «interaccions» –aquesta és la definició dels científics– d’orques amb diversos velers a la costa gallega van copar titulars de premsa durant aquest estiu. El nou comportament, que va fer témer a alguna tripulació conseqüències greus al perdre el control de l’embarcació, mancava d’una explicació clara. Ara els experts llancen una primera hipòtesi de treball. «El detonant podria haver sigut un incident aversiu», d’acord amb el Grup de Treball Internacional Orques Atlàntiques.

El comitè d’experts, al qual s’integren els gallecs Alfredo López, de la Universidade de Aveiro-CESAM, i José Cedeira, del CEMMA, explica que els acostaments dels cetacis d’aquest estiu són inèdits «a causa del contacte físic dels exemplars amb l’estructura dels barcos». Fins al moment, no era extraordinari que orques juvenils interactuessin amb barcos «per satisfer la seva curiositat», en especial amb elements mòbils i sorollosos de la popa. El que no té precedents és que els animals manipulessin el timó, fins a trencar-lo en algunes ocasions.

«El detonant d’aquest estrany i nou comportament es considera que podria haver sigut un incident aversiu que les orques van tenir amb una embarcació, en la qual la velocitat del barco va poder ser un component crític. De moment seguim sense evidències clares de quan va passar, ni tan sols tenim certesa de quin tipus de barco pogués estar-hi implicat, o si l’incident va ser de forma accidental o intencionadament».

Segons el grup de treball, a partir d’aquest succés es van desencadenar una successió de comportaments davant la presència d’un veler navegant i que acaba amb un comportament preventiu consistent a aturar la seva velocitat a través de la manipulació del timó. L’incident va poder tenir lloc amb un veler o amb un altre tipus d’embarcació, i en aquest segon cas l’explicació seria que ‘interactuen’ amb els objectius que els resulten més senzills. En tot cas, «atesa la falta d’evidències tampoc es pot descartar que sigui un comportament induït pel seu propi interès i curiositat, ja que al tocar parts mòbils del barco poden moure o arribar a aturar un gran objecte en moviment».

Les dades de les interaccions

Els experts comptabilitzen des del juliol 33 interaccions de les orques amb velers: sis a l’estret de Gibraltar, posteriorment cinc a la costa portuguesa i en 22 ocasions diferents des de mitjans d’agost, a Galícia, on a més van ser registrats albiraments al llarg de la costa, alguns fins i tot en platges.

Des del dia 10 d’agost es van començar a registrar orques en pas per la costa de Galícia, el 19 d’agost es van detectar un total de 13 exemplars d’orques repartides en tres grups en tot el litoral, i va interactuar amb barcos tan sols una d’elles. Es van desplaçar fins al nord de cap Ortegal, i van tornar posteriorment al sud de Fisterra, i finalment tornant al nord cap a Camariñas, en la que és l’última interacció registrada, el dia 30 de setembre.

Els barcos protagonistes d’aquestes interaccions van ser inspeccionats per comprendre millor com van tenir lloc les interaccions i quin tipus de contactes van tenir lloc, partint de marques trobades al voltant del casc o d’algun senyal de contacte físic dels animals amb l’estructura de l’embarcació, que es limiten gairebé exclusivament al contacte amb els timons. Tan sols el 15% dels contactes amb les orques van ser interaccions amb danys als velers.

Notícies relacionades

El resum de la presència d’orques a Galícia és que des del 10 d’agost es van registrar 46 contactes, dels quals el 52% (24) van ser albiraments i el 48% (22) interaccions amb velers, dels quals el 13% no van presentar conseqüències per als barcos, el 20% van presentar conseqüències lleus que no van impedir la navegació i el 15% dels casos van presentar conseqüències de diversa consideració i que impedien la navegació.

En cap cas, segons el Grup de Treball Internacional Orques Atlàntiques, va perillar la integritat de les persones per l’activitat directa de les orques, tot i que es van produir algunes situacions de risc al trobar-se amb interaccions nocturnes i duradores, brusquedat en el moviment de la roda del timó o girs de l’embarcació, que va angoixar les tripulacions pel desconeixement sobre les orques i el seu comportament.

Temes:

Galícia