iniciativa polèmica

El fiscal que proposa la M per a conductors grans: «És per protegir-los»

Pereña es mostra sorprès per les reaccions i precisa que l'edat de 70 anys era «orientativa»

Marlaska descarta la idea proposada i assegura que aquesta mesura «no és a l'agenda» de l'Executiu de Sánchez

zentauroepp55188760 juan jos perea200930144701

zentauroepp55188760 juan jos perea200930144701

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La iniciativa d’un membre del ministeri públic de demanar un distintiu per a conductors grans similar a la L dels principiants ha aixecat una gran polseguera. El fiscal en cap de Salamanca, Juan José Pereña, promotor en la seva memòria anual de la idea de col·locar una M als vehicles conduïts per persones d’«edat avançada», ha explicat en una entrevista amb Efe que la seva intenció és «protegir aquests conductors, no assenyalar-los». Sorprès per la repercussió que ha tingut la seva idea, Pereña ha detallat que l’edat que va proposar de 70 anys era «orientativa» i, de prosperar la iniciativa, es podria «estudiar o analitzar».

Va incloure la proposta en la memòria anual de la Fiscalia de Salamanca, també incorporada en la de la Fiscalia General de l’Estat, en matèria de seguretat viària sobre la necessitat de reformar «la normativa administrativa» respecte a la conducció de persones d’«avançada edat». Aquesta idea sorgia, segons es recull en la memòria, davant «algun supòsit» que s’ha tingut d’«incorporació a autovies en sentit contrari al de la circulació i un altre tipus de sinistres més lleus, vinculat a la conducció de vehicles per persones d’edat avançada». 

Dins d’aquestes modificacions, es proposa «fer obligatori i no potestatiu el reconeixement mèdic amb més periodicitat a partir dels 70 anys», així com «col·locar un distintiu al vehicle similar a la L dels conductors novells», i suggereix que sigui «una M de persona gran, a fi d’avisar la resta de conductors que el vehicle està conduït per una persona d’avançada edat».

Conductors més vells

Pereña ha reconegut que aquesta proposta l’ha fet «pensant que s’allarga l’expectativa de vida i que es conduirà amb més edat». Per al fiscal en cap de Salamanca, que durant més de 10 anys ha sigut el delegat en Seguretat Viària d’aquesta fiscalia, es tracta «d’una proposta sense més ni més» perquè «qui correspongui la reculli o no», tot i que ha advertit que «algun dia s’haurà d’entrar en aquest tema».

«És veritat que les persones d’edat avançada condueixen amb molta prudència, però també ho és que amb els anys es perd audició, visió i es té més dificultat per calcular la velocitat i la distància», ha afegit. A aquests arguments, Juan José Pereña ha sumat que aquests conductors solen «fer el mateix recorregut, en les hores centrals del dia, perquè fugen de les nits» i condueixen «vehicles més antics».

Davant la polèmica que ha generat la proposta, que alguns sectors de la població l’acusen d’estigmatitzar el conductor gran, el fiscal ha assegurat que qui diu això «no ha entès res», fins i tot que ha transmès «un missatge erroni, perquè és un col·lectiu molt important».

Segons la seva opinió, «no s’estigmatitza, sinó que s’ha fet la proposta per protegir el que va dins del vehicle, de la mateixa manera que no s'estigmatitza el noi que va amb la L». I vol acabar amb la polèmica assegurant que es tracta que els que van al voltant d’un conductor d’avançada edat «han d’anar amb compte cap a ell, no amb ell».

Marlaska descarta la placa proposada

Notícies relacionades

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha descartat aquest dimecres identificar mitjançant una placa amb una M els conductors de més de 70 anys. «No és a la nostra agenda», ha afirmat el titular d’Interior abans de remarcar que la prioritat del seu departament és «garantir la seguretat» i, per tant, «que les condicions psicotècniques i psicofísiques de tots» els usuaris de vehicles de motor «siguin les oportunes i necessàries per fer-ho en condicions de seguretat per a tots» els que disposen d’un permís de conduir o aspiren a tenir-lo.

«En el que estem d’acord és en el que s’està fent i s’està treballant i és que la persona que té en vigor una llicència per conduir un vehicle es trobi en les capacitats psicofísiques necessàries i imprescindibles per no ser un risc en la conducció, independentment de l’edat d’aquesta persona», ha insistit el ministre.

Temes:

Trànsit Cotxes