Solidaritat

Els treballadors dels autobusos de Madrid recullen menjar per als arruïnats per la pandèmia

Han llançat una campanya de recol·lecció a la plantilla que durarà tres dies, i amb la qual es plantegen superar les 20 tones

Els aliments donats són per dotar la xarxa de rebostos solidaris, un moviment informal d'ajuda nascut durant el confinament

trabajadores-de-la-emt-acopian-comida-para-los-pobres / periodico

3
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Deu mil treballadors de l’Empresa Municipal de Transports de Madrid, l’EMT, estan cridats des de les sis del matí d’aquest dilluns i fins al final del pròxim dia 23 a donar els aliments que puguin per a una recull amb què un grup dels seus treballadors, conductors d’autobús i professionals d’altres branques de la mobilitat pública, pretenen donar un cop de mà a les persones que s’han vist impactades econòmicament per la pandèmia.

La petició, que ha sigut recolzada a les xarxes socials per personatges de la vida madrilenya com Ramoncínel Pirata, expert en heavy metal, o el periodista esportiu Tomás Roncero, s’ha estès per les cotxeres de l’EMT, gairebé totes elles situades en barris obrers.

La idea és aplegar tots els aliments possibles a les cotxeres per donar-los immediatament a la xarxa de rebostos solidaris de Madrid, un moviment popular sense jerarquia, de voluntaris de barri, que va néixer durant el confinament per ajudar persones aïllades, i que ha anat creixent en els últims tres mesos en vista de l’impacte de la pandèmia sobre l’economia.

Aquesta és la segona recollida de menjar que fan els treballadors dels autobusos de Madrid. Al juny van fer una altra petició entre els seus companys i van ajuntar 21 tones d’aliments, que van carregar fent cadenes humanes i van distribuir amb els seus propis cotxes particulars.

Massa pobresa

Jorge Carajo, un dels conductors que organitza el recapte, explica que aquesta iniciativa madrilenya busca ajudar «gent que ja estava molt tocada abans de la pandèmia, autònoms que han hagut de tancar i ara se’ls han acabat els diners, persones que vivien dels mercats ambulants i ara no poden posar els llocs, immigrants que no tenen papers ni xarxa familiar que els ajudi, veïns que es busquen la vida com poden». 

A aquest veterà de l’EMT, veí de Las Margaritas, un dels barris del sud de Madrid que des d’aquest dilluns queden semiconfinats, no li estranya que, abans que en altres grans empreses de la ciutat, aquesta iniciativa solidària hagi sorgit entre els conductors d’autobús. «També els companys de Metro de Madrid van fer una recollida d’aliments al maig. En un altre tipus d’empreses la gent va i torna de la feina sense veure res més; nosaltres, a l’EMT i al Metro, estem tot el dia veient la gent del carrer, i sabem el que hi ha».

I, certament, al carrer no només hi ha vianants que van a fer les seves tasques quotidianes; també hi ha files creixents de ciutadans aturats a la vorera, esperant en cua a arribar fins a la porta d’alguna entitat que distribueixi menjar. Les anomenades «cues de la fam», la longitud de les quals està allargant el virus al final de l’estiu.

Jorge Carajo, conduint el seu bus a la Línia 139 (Carabanchel Alto – Cuatro Vientos), veu tres d’aquestes cues cada dia: una al mateix Carabanchel; una altra, les més famosa, a Aluche, i una altra al barri de San Ignacio. I diverses vegades cada jornada, ja que el seu trajecte no és gaire llarg.

Notícies relacionades

Del que veu als barris, li crida l’atenció especialment la dura situació de les empleades informals de la llar, la majoria estrangeres sense seguretat social ni atur, «dones de molts països que els i les seves caps els diuen: ‘Mira, aquests dies no vinguis’, i es queden sense cobrar»

Els treballadors de l’EMT pretenen aquesta vegada doblar la quantitat d’aliments recollits. Els ajuden missatges com el del Pirata, conductor de programes musicals a Rock FM: «Els busos poden tornar buits a la nit, però el que no es pot quedar buida és la nevera».