gestió d'una immobiliària municipal

Absolt l'exalcalde de Sant Pere de Ribes de prevaricació i malversació

L'Audiència no veu cap perjudici contra el consistori però sí irregularitats administratives de José Antonio Blanco

zentauroepp53657437 sant pere de ribes imagen de archivo de jos  antonio blanco 200605093740

zentauroepp53657437 sant pere de ribes imagen de archivo de jos antonio blanco 200605093740

6
Es llegeix en minuts
ACN

L’Audiència de Barcelona ha absolt l’exalcalde de Sant Pere de Ribes (Garraf), José Antonio Blanco (PSC), dels delictes de malversació de fons públics i prevaricació administrativa, pels quals va ser jutjat juntament amb dues persones més el febrer passat. Se l’acusava d’adjudicar a dit i amb sobrecost la gestió d’una promotora immobiliària municipal a un empresari proposat pel PSC en el consell d’administració de l’empresa pública. Blanco va ser alcalde de Sant Pere de Ribes en dues etapes, de 1991 a 1995 i de 1999 al 2013. Com a alcalde, va ser president de l’empresa municipal Garraf Promociones SA entre els anys 2002 i 2008.

La fiscalia acusava Blanco d’adjudicar a dit la gestió de l’empresa pública Garraf Promociones a CQ Consultores per un import superior al preu de mercat i també la firma de diversos contractes entre les dues empreses sense respectar els procediments de publicitat i lliure concurrència necessaris.

El ministeri públic demanava per a Blanco i per el responsable de CQ Consultores, Enrique Fernández, vuit anys d’inhabilitació per a l’exercici de càrrecs públics. Malgrat les acusacions de la fiscalia i la formació Unitat Municipal 9-CUP, que es va presentar com a acusació popular, el tribunal considera que «no existeix cap prova pericial econòmica i comptable rigorosa, analítica, confiable, imparcial i definitiva que pugui corroborar» el judici de valor de l’informe de la interventora que va iniciar el procés.

A més, la sentència també recull que diversos informes i investigacions no van poder concloure res sobre l’existència del perjudici que Unitat Municipal 9 assegura que va causar Blanco a l’erari municipal de Sant Pere de Ribes. En concret, es refereix a l’informe de l’Equip de Delinqüència Organitzada Comuna de la Guàrdia Civil, l’informe del Grup de Delinqüència Econòmica dels Mossos i l’informe de la societat auditora requerida per liquidar Garraf Promociones Municipales. De fet, la sentència reconeix que l’adjudicació es va fer «sense ajustar-se a les disposicions administratives que requerien concurs públic».

«Cap perjudici econòmic»

No obstant, també recorda que en cap de les adjudicacions o renovacions hi va haver vots en contra en el ple municipal, com a junta general, o al consell d’administració, i cap funcionari o tècnic va advertir la possible il·legalitat. A més, els serveis adjudicats es van prestar, i no ha quedat acreditat cap «perjudici econòmic per a les arques municipals».

El cas va veure la llum el 2012, quan el partit municipal UM9-CUP, adscrit a la CUP, va presentar una denúncia a la Fiscalia Anticorrupció. Ho va fer després de tenir coneixement que un informe de la interventora municipal de Sant Pere de Ribes alertava de «moltes carències legals» en l’adjudicació de la gestió de Garraf Promociones en l’empresa CQ Consultores.

En aquest informe també s’advertia que s’havia utilitzat l’empresa pública com a manera d’evitar diversos tràmits administratius fixats per la llei. L’empresa pública Garraf Promociones va ser creada el 1989 per promoure la vivenda social i de protecció oficial a Sant Pere de Ribes. Segons la fiscalia, el 2002 Blanco, que com a tal era president de l’empresa pública Garraf Promociones, va firmar un contracte amb CQ Consultors, representada per Enrique Fernández, on s’adjudicava la gestió de Garraf Promociones.

Es dona el cas que Fernández, a més de ser soci de CQ Consultores, era membre del Consell d’Administració de Garraf Promociones a proposta del PSC. El fiscal exposava que tant Blanco com Fernández eren coneixedors que estaven incomplint els requisits necessaris per tirar endavant el procediment. A més, el 2004 els mateixos acusats van firmar un contracte per a la construcció, promoció i comercialització de vivendes a la zona coneguda com a Vinya d’en Petaca.

També el 2008, tot i que amb Blanco a l’alcaldia, es va prorrogar el contracte de gestió amb CQ Consultores fins a l’any 2012. Segons el ministeri públic, tots aquests contractes es van firmar malgrat que els dos acusats eren coneixedors que estaven «vulnerant conscientment les normes establertes».

Durant tot aquest període, CQ Consultores va cobrar gairebé 1,6 milions d’euros per gestionar l’empresa pública Garraf Promociones. Durant el judici, la interventora de l’Ajuntament entre els anys 2004 i 2014 va ratificar l’informe elaborat el 2010 a instàncies de la Sindicatura de Comptes en què alertava de «moltes carències legals» en l’adjudicació CQ Consultores. Entre d’altres, que l’empresa pública es va adjudicar el 2002 i es va prorrogar en diverses ocasions fins al 2012 sense concurs públic i amb un «sobrecost» evident.

Revisió de comptes

La interventora va explicar que abans d’emetre l’informe va detectar «alguns incompliments normatius» quan revisava els comptes anuals del consistori. És davant del fet que no es «corregien» les observacions que anava fent i davant una petició del 2010 de la Sindicatura de Comptes per «incrementar els controls» que va decidir elaborar-lo. Un informe, va afegir, que li va costar molt fer davant la dificultat d’accedir a la documentació que anava sol·licitant.

De fet, va assegurar que moltes factures reclamades no se li van fer arribar perquè, segons li van dir, «havien sigut robades». «De vegades em donaven el que demanava, de vegades trigaven més o menys i a vegades no m’ho donaven», va declarar.

Sobre l’import dels contractes, que en total van vorejar els 1,6 milions d’euros, la llavors interventora va assegurar que «no quedava clar» per què utilitzaven preus unitaris que no entraven al detall. També va apuntar que els 200.000 euros anuals que es van pagar a CQ Consultores, sense entrar si hi va haver «desviacions pressupostàries», suposaven un «sobrecost» evident.

La interventora va dir també que «no entenia» que tot i que CQ encarregava les obres a altres empreses, contractés personal propi «duplicant» moltes figures amb sous sensiblement per sobre del que pagava l’ajuntament. «Es donava la circumstància que de vegades hi havia gent contractada quan les obres ja s’havien acabat i amb sous per sobre del preu de mercat», va afegir.

Finalment, va qualificar d’«estrany» que Enrique Fernández, gerent de CQ Consultores, fos també membre del Consell d’Administració de Garraf Promociones a proposta del PSC. Aquí va assegurar que hi ha un «evident conflicte d’interessos» quan el representant d’una empresa que forma part de l’ens públic se li adjudica un contracte sense concurs.

Satisfet amb la sentència

Blanco ha mostrat satisfet amb la sentència absolutòria i lamenta que UM9-CUP iniciés un procés judicial acusant-lo «injustament» d’uns fets que mai van existir. A més, ha recordat que, «en tot moment, UM9-CUP va ser corresponsable de la gestió de l’empesa municipal, ja que formava part del Consell d’Administració i de la Junta General»

Notícies relacionades

L’exalcalde està convençut que UM9 -CUP només pretenia «desacreditar-lo» i «anul·lar-lo políticament com a alcalde, ja que democràticament i a les urnes no va ser capaç de fer-ho». I ha afegit que «aquesta formació política està acostumada a imposar la seva visió del municipi amb amenaces i insults cap a qui no accepta els seus criteris, embrutant la política municipal i fomentant l’enfrontament entre veïns». «Durant aquests vuit anys ha anat escampant mentides i desqualificacions sobre la meva honestedat i gestió, així com de les persones que durant divuit anys m’han acompanyat a l’ajuntament», ha lamentat.