NOVES FORMES DE MOBILITAT URBANA

Girona, Lleida i Tarragona també posen el focus en el patinet elèctric

Les tres capitals de província catalanes segueixen Barcelona i busquen la regulació

La falta d'una normativa estatal suposa una gran trava per a les ciutats

zentauroepp52281063 13 02 20   terrassa   patinetes   por la calle major   patin200215184750

zentauroepp52281063 13 02 20 terrassa patinetes por la calle major patin200215184750

3
Es llegeix en minuts
Xavi Oliva

Els patinets elèctrics han arribat per quedar-se. Cada vegada són més els que circulen per les ciutats catalanes i s’han convertit en una de les imatges quotidianes de la circulació. Els vehicles de mobilitat personal (VMP) són una oportunitat per fomentar la mobilitat sostenible, però sense regulació poden convertir-se en un petit mal de cap. Tot i que l’expansió no ha arribat al mateix nivell que a Barcelona, on hi ha una normativa des de fa dos anys, ciutats com Girona, Lleida i Tarragona també s’estan preparant per regular-ne l’ús.

La capital gironina tindrà aprovada la seva nova ordenança de circulació aquest estiu. La regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda, reconeix que la dificultat per regular els VMP ha sigut la falta d’una normativa estatal. «Ha costat molt distingir un VMP dels altres artefactes perquè la Direcció General de Trànsit (DGT) encara no ho defineix», explica. Sobre la instrucció de la DGT, Sureda assegura que es tracta d’un guió previ de cap a on es dirigirà la nova normativa.

«Ha costat molt distingir què és un vehicle de mobilitat personal (VMP) perquè la DGT encara no ho defineix»

Marta Sureda

Regidora de Mobilitat i Via Pública de Girona

En el cas de Girona, l’ús del patinet elèctric es limitarà a les vies ciclistes, els carrers de plataforma única i les zones 20 i 30. En el primer cas, la velocitat actual era de 30 km/h i ara es reduirà a 15 km/h per preservar la seguretat. Quant a la definició del vehicle de mobilitat personal, la normativa gironina estipularà que es tracta d’un vehicle d’una o dues rodes, amb capacitat per a una sola persona i que es mou de forma elèctrica a una velocitat màxima de 25 km/h. Tots els artefactes que superin aquesta velocitat i que tinguin consideració de cicle de motor, necessitaran el permís AM, matrícula, assegurança i l’ús obligatori del casc. Tot això en la línia d’un reglament que la DGT té perfilat i que s’espera que el nou Govern central aprovi definitivament.

Lleida busca una ordenança educativa

Lleida compta amb una ordenança específica des de fa gairebé un any aprovada per l’anterior govern municipal i amb un quadro de multes per sancionar els infractors aprovat per l’actual a l’octubre. «L’equip de govern anterior va fer l’articulat, però sense sancions. Els que havien d’ordenar el trànsit no podien sancionar. Això ho hem resolt», explica Joan Ramon Castro, regidor de Mobilitat. Tot i així, fa set mesos que el govern de la Paeria treballa amb les associacions de ciclistes i d’usuaris dels VMP per modificar l’ordenança de circulació de vianants i vehicles.

Des del consistori apunten que serà un treball a llarg termini i prefereixen esperar la nova normativa estatal. «La instrucció que va enviar fa unes setmanes la DGT deixa les coses gairebé com estaven abans. Dona potestat als ajuntaments per fer la guerra pel seu compte, però la problemàtica és que no hi ha una normativa clara i això genera una mica d’indefensió a l’usuari», assegura Castro.

A Lleida aposten més per la pedagogia que per la sanció: «És un vehicle nou, la gent el veu com una joguina»

Des que es va implantar el quadro de multes, s’han sancionat unes 10 persones. La més greu va ser fa unes setmanes, quan un patinet elèctric circulava per la vorera amb dos ocupants beguts i drogats. Des de Lleida aposten per fer pedagogia més que sancionar. «L’objectiu és que l’ordenança sigui més educativa que sancionadora. És un vehicle nou i la gent no coneix la normativa. Encara no saben que és un vehicle i el veuen com una joguina. Hem de canviar aquesta visió», defensa el regidor lleidetà.

La cohesió i la sostenibilitat per a Tarragona

«Els VMP suposen una revolució verda de primera magnitud i no podem deixar que morin d’èxit», assegura el tercer tinent d’alcalde de Tarragona, Xavier Puig. L’ajuntament va aprovar el 2018 un decret que equiparava els VMP a les bicicletes, cosa que va suposar la prohibició de circular per la vorera. «El creixement del seu ús exigeix refinar molt més, per millorar la seguretat de tots», defensa Puig.

Notícies relacionades

Durant aquest any, Tarragona modificarà la seva ordenança i assentarà les bases per reglamentar l’ús del patinet elèctric. Per a això, l’ajuntament vol comptar amb l’experiència de les empreses de lloguer de patinets elèctrics que s’implantaran durant aquest any. «L’experiència amb aquestes empreses, el nivell d’usuaris que hi haurà i el coneixement que tenen aquestes companyies els aprofitarem per anar definint i precisant què ha de dir la normativa», explica Puig. A canvi de la implantació, les empreses hauran d’habilitar punts d’aparcament per als VMP propis i de la resta d’usuaris. Una cosa que Puig defineix com «un guany per a la ciutadania».

Finalment, l’alcalde creu necessari generar espais segregats per als VMP. Així, durant els pròxims anys, Tarragona construirà una xarxa de carrils bici que connecti tota la ciutat. «Aquesta construcció és clau per a la sostenibilitat i la cohesió», explica.