IMPOSTOS MEDIAMBIENTALS

Ribera no descarta posar més taxes a l'avió utilitzat per a «qui té més recursos»

Assegura que Sánchez, com tots els presidents, es desplaça de la manera que «el seu equip considera més convenient» en cada moment

zentauroepp49249850 graf9872  el prat del llobregat  barcelona   28 07 2019   un190729163141

zentauroepp49249850 graf9872 el prat del llobregat barcelona 28 07 2019 un190729163141 / Alejandro Garcia

4
Es llegeix en minuts
Europa Press

La vicepresidenta quarta i ministra per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic (MITERD), Teresa Ribera, ha qualificat de «debat interessant» les diferents propostes a Europa que planten posar nous impostos o taxes a qui viatja amb avió que, segons la seva opinió, és «qui té més recursos o són bitllets sufragats per l’empresa», per la qual cosa considera que aquesta opció «pot ser raonable».

No obstant, en declaracions a Onda Cero, ha assenyalat que el MITERD està treballant en el «debat de la fiscalitat ambiental» amb el ministeri d’Hisenda que tutela el procés de revisió per fer-ho amb una «visió de conjunt».

En aquest sentit, ha posat d’exemple que Espanya es pot «fixar» en França, que acaba d’imposar «de manera unilateral» un impost a la seva aviació i assenyala que això fins i tot pot suposar un «nou ingrés per al pressupost de la UE».

D’altra banda, respecte a la proposta de l’alcaldessa de l’Ajuntament de Barcelona d’utilitzar el tren en lloc de l’avió entre Madrid i Barcelona, opina que una de les qüestions més interessants és el «canvi de patrons i de les prioritats» de les persones, una cosa que veu més fàcil i accessible que «posar prohibicions».

De fet, ha destacat la tendència en un bon nombre de països europeus, en particular els nòrdics, d’utilitzar transports alternatius menys contaminants i assegura que l’avió ha registrat un «descens de bitllets» en els trajectes de mitja distància.

«És possible que aquí passi el mateix. Que els trajectes Madrid-Barcelona i València o Madrid-Sevilla són destinacions en què el pes del tren va creixent gradualment, per tant, més que imposar prohibicions cal facilitar alternatives de qualitat i a preu raonable», ha agregat.

Sánchez viatja com el seu equip «consideri»

En aquest context, davant la pregunta per si el president del Govern Pedro Sánchez podria donar exemple i traslladar-se amb tren en lloc d’avió en alguns trajectes, Ribera ha dit de forma taxativa que «el president, com tots els presidents que han estat en la seva posició anteriorment, es desplaça de la manera que el seu equip consideri més convenient en cada moment, de vegades va amb tren i d’altres amb avió».

La vicepresidenta quarta ha defensat que l’agenda dels presidents és «sempre complicada i ell és «una persona a qui li agrada ser sobre el terreny quan hi ha un problema» i «fer veure el pes i les prioritats i el potencial d’Espanya tant dins com fora».

En aquest context, qualifica d’«anecdòtic» el seguiment sobre els seus desplaçaments i la manera de fer-los perquè «el més important» és que exerceixi bé les seves funcions «de fer sentir i fer present la realitat d’Espanya». En tot cas, admet que «sempre ajuda» que els alts càrrecs es comportin «de manera coherent».

Emergència climàtica i borrasques

D’altra banda, ha explicat que amb la declaració d’emergència climàtica durant la setmana passada, l’Executiu ha volgut «posar de manifest les línies mestres» d’un assumpte «tan important» com el canvi de les condicions que marquen el sistema climàtic i afecten la realitat física i econòmica.

Precisament, la declaració d’emergència climàtica s’ha produït en una setmana «extraordinàriament dramàtica» que ha tingut el «setè» temporal des del mes d’octubre amb una «virulència bastant inusitada».

Sobre això, ha assenyalat que existeix una «capacitat de recol·locar moltes inversions que depenen de l’Estat» a través del consorci de compensació d’assegurances o les assegurances agràries per donar una resposta a les pèrdues del sector primari.

Quant al termini per reparar els danys i pèrdues, ha dit que primer és necessari quantificar els danys per reaccionar ràpidament, cosa que no és senzilla però ha dit que es farà «tot el possible» per intentar que doni temps a reparar els danys «abans de Setmana Santa».

Però, a més d’això, ha advertit que hi ha altres debats «més complexos», com el fet que hi ha zones en les quals la primera línia de platja és pràcticament en el domini públic terrestre per una «llei de costes que obvia una dificultat contra la qual no es pot lluitar».

Davant d’aquesta situació opina que s’ha de «començar a assajar una altra classe de resposta» que protegeixi davant tempestes cada vegada més «virulentes i recurrents». De fet, ha dit que Ministeri per a la Transició Ecològica té previst plantejar una estratègia per als diferents trams del litoral que plantegi una «realitat transparent» i que aquest dilluns a la tarda es farà una reunió al seu departament sobre el litoral de Cadis i Huelva.

Notícies relacionades

Finalment, s’ha referit a la jove activista sueca Greta Thunberg, de la qual ha destacat que ha remogut «moltes consciències» però de vegades ha generat una «animadversió que no és merescuda».

Així, ha recordat el viatge transatlàntic d’anada i tornada que va fer l’any passat per «fer veure fins a quin punt és complicat de vegades transportar-se d’un lloc un altre per mitjans poc contaminants». Segons el seu parer, la pregunta és si tots els trajectes són «imprescindibles» perquè «moltes vegades no només és necessitat, sinó curiositat».