Rècord de xocs amb fauna salvatge a la carretera

Fins al 30 de novembre es van comptabilitzar 3.427 accidents, un centenar més que en tot el 2018

El Servei Català de Trànsit adverteix que aquest tipus de sinistres són més habituals a la tardor i a l'hivern

foto-accident-senglar

foto-accident-senglar

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

La proliferaciód’accidents de trànsit  per atropellaments d’animals salvatges, sobretot senglars, ha disparat les alarmes. Fins al 30 de novembre n’hi va haver 3.427, més d’un centenarmés que en tot el 2018, quan se’n van comptabilitzar 3.303, i el Servei Català de Trànsit alerta que en aquestes últimes setmanes de la tardor s’estan produintmés d’una desena d’aquests sinistres cada dia, la majoria a la nit. Només al novembre se’n van registrar 452 a tot Catalunya, mentre que el juny passat n’hi va haver en total 211. Per això Trànsit demana als conductors que extremin les precaucions en aquesta època.

Si bé fonts de Trànsit recalquen quela major part d’aquests accidents tenen conseqüències lleus–els danys solen ser només materials: llums frontals trencats o, a tot estirar, ruptura dels radiadors dels vehicles implicats en la col·lisió–, les conseqüències poden ser moltíssim més greus si qui es troba amb l’animal al mig de la calçada és un motorista.

El novembre i el desembre

«El novembre i el desembre sempre tenim més accidents de trànsit amb animals», explica Jordi Batista, inspector en cap de la unitat de Trànsit dels Mossos d’Esquadra a l’àrea de Ponent (Lleida), expert en accidents amb fauna salvatge. «Encara no tenim les dades exactes dels accidents causats per senglars aquest any, fins que finalitzi i fem el desglossament per espècies», aclareix.

Batista afirma que la majoria d’aquests sinistres es produeixen entre les sis de la tarda i les onze de la nit, quan se’n va la llum solar i fins que disminueix de forma ostensible el trànsit a les carreteres. «El senglar aprofita per sortir quan es fa fosc. I pot recórrer en una nit uns 15 quilòmetres, sobretot ara, en l’època d’aparellament», precisa Batista.

A més dels mossos experts en Trànsit, qui també coneix molt bé el comportament dels senglars i de la resta de la fauna salvatge a les carreteres catalanes són els membres del Cos d’Agentes Rurals, i més concretament els de les comarques de Girona, on es registren més accidents de trànsit amb fauna salvatge implicada.

«Cada any tenim entre 500 i 600 accidents només a les comarques de Girona i aquest, fins al 19 d’octubre, ja en portàvem 670. D’aquests 670, la immensa majoria (611) van ser amb senglars», explica Ignasi de Dalmases, cap de l’àrea Regional dels Agents Rurals de Girona.

Tot i que no és l’únic animal que apareix per sorpresa a les carreteres i causa accidents, el senglar és el principal problema. Aquesta espècie suposa el 90% dels accidents. Però també hi ha, i cada vegada més, sinistres provocats per cabirols. Només a les comarques de Girona aquests animalets es van veure implicats en 22 accidents el 2017; 36, el 2017, i 47, des de començament d’any. Un augment obvi. «És que després del senglar és una altra espècie que està creixent moltíssim», afirma Dalmases.

Impacte contra 120 quilos

Notícies relacionades

Les conseqüències de l’atropellament d’un cabirol són molt diferents per les seves característiques físiques, però sobretot pel seu pes. Mentre que un cabirol pesa uns 30 quilos, els senglars, 120. «En el cas dels cabirols, es produeixen alguns danys al vehicle, però no causen lesions als ocupants del cotxe, però si els atropella una moto les conseqüència poden ser terribles per al motorista».

En el cas que s’impacti amb un animal i que el cotxe pateixi danys es pot reclamar a l’assegurança del vehicle si cobreix els danys propis (tot risc), però no totes les companyies ho fan o només ho ofereixen com un extra a la pòlissa, com passa amb els vidres. «Si no ho cobreix l’assegurança s’ha de reclamar al titular del terreny d’on ha sortit l’animal o al propietari del vedat, tot i que no sempre prospera la demanda», explica l’advocat barceloní Sebastián Farriols, qui recomana incloure a al pòlissa aquest tipus de danys.

El zel dels senglars i la disminució de caceres

Com en gairebé tots els problemes importants, no hi ha una única causa. Una de les més importants per explicar l’augment de senglars a les carreteres en aquestes dates és que ara estan en una de les seves fases anuals de zel, cosa que causa que es desplacin més.