Ajornada la publicació de l'informe PISA relativa a la lectura després de detectar anomalies

L'OCDE descobreix «un comportament de resposta inversemblant» per part d'alguns estudiants

zentauroepp32819007 barcelona 16 02 2016 pruebas de competencias basicas de cuar161205124746

zentauroepp32819007 barcelona 16 02 2016 pruebas de competencias basicas de cuar161205124746 / Albert Bertran

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda

No hi ha error tècnic. Tampoc manipulació de les dades. Però l’OCDE (Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic, que aglutina 36 països) ha decidit ajornar la publicació dels resultats de la prova de lectura realitzada a Espanya dins de l’informe PISA, el programa internacional per avaluar els estudiants. Algunes dades, assegura l’OCDE en un comunicat, «mostren un comportament de resposta inversemblant per part dels estudiants». El que sí que es faran públics –el 3 de desembre– són els resultats de la prova de matemàtiques i ciències.

Les dades d’Espanya «han complert els estàndards tècnics de PISA». Però l’anomalia detectada fa que, de moment, no es pugui assegurar «una plena comparabilitat internacional» dels resultats d’Espanya relatius a la fluïdesa lectora. Sense voler fer cap comentari addicional, els portaveus del ministeri d’Educació s’han remès al comunicat de l’OCDE, que destaca que «Espanya està d’acord» a seguir la recomanació d’ajornar la publicació dels seus resultats al mateix temps que «s’investiga sobre les possibles fonts d’aquestes anomalies».

De manera precipitada

Un nombre rellevant d’estudiants espanyols van respondre a una secció nova de la prova de lectura –la secció de fluïdesa lectora– d’una manera que era «palès» que no representava la seva competència lectora real. Aquesta avaluació es va fer a travésd’ordinador, així que les accions dels estudiants van quedar registrades i se n’ha pogut realitzar un seguiment. En molts casos, explica l’OCDE, els estudiants van contestar la secció de fluïdesa lectora de manera apressada, fent servir menys de 25 segons en total per respondre més de 20 preguntes. En comparació, els estudiants que van dedicar l’esforç adequat a aquestes preguntes van trigar en general entre 50 segons i més de dos minuts a contestar aquesta secció, depenent de la rapidesa al llegir. 

L’OCDE explica que aquest comportament anòmal de resposta no ha sigut uniforme a tota la mostra d’Espanya, sinó que s’ha observat en determinats centres educatius d’algunes zones d’Espanya (sense especificar quins).

La ministra d’educació i Formació Professional, Isabel Celaá, s’ha tret de sobre qualsevol responsabilitat i ha insistit que les proves als estudiants es van realitzar el maig del 2018, un mes abans del desembarcament socialista a la Moncloa. Celaá va afegir que no és la primera vegada que l’OCDE detecta anomalies i va esmentar casos als EUA i Holanda. Fonts de l’organisme, no obstant, van declarar a l’agència Efe que el que ha passat en aquesta ocasió a Espanya no havia succeït abans, només el 2015 es van excloure alguns resultats al Kazakhstan.

Notícies relacionades

El comunicat oficial afegeix que tant l’OCDE com Espanya estan treballant conjuntament per identificar les causes d’aquest comportament de resposta per part dels estudiants i poder evitar així que es produeixin casos similars en el futur. «Una vegada que coneguem l’extensió del problema en profunditat i en comprenguem les causes i conseqüències, l’OCDE decidirà quina és la millor manera de publicar els resultats de lectura a Espanya», conclou la nota.

Prop de 40.000 alumnes de 1.102 instituts de totes les comunitats espanyoles van participar l’any passat en les proves de l’informe PISA, que des de l’any 2000 avalua les capacitats d’estudiants de tot el món en lectura, matemàtiques i ciències. La prova està destinada a alumnes de 15 anys, just quan s’acosten al final de l’educació obligatòria, i es fan des de l’any 2000 cada tres anys. 

Temes:

Informe PISA