A L'OCTUBRE

Els disturbis a Barcelona eleven el nombre de rodatges a València

El sector tem que la inestabilitat el perjudiqui perquè hi ha moltes productores catalanes

coche

coche

2
Es llegeix en minuts
JOSÉ LUIS GARCÍA

El conflicte que des de fa anys viu Catalunya a compte delprocésha activat els vasos comunicants que en matèria econòmica l’uneixen amb el País Valencià. El 2017, amb el referèndum de l’1-O, primer les entitats financeres i després desenes d’empreses van traslladar les seves seus socials a l’altre costat del riu de la Sénia davant de la por de la inestabilitat. El sector turístic també s’està beneficiant dels temors de públics tan sensibles a la incertesa com el sènior, que en el cas de l’Imserso deixa places sense ocupar a les costes catalanes, que en els últims anys s’estan reprogramant al País Valencià.

Un nou sector,l’audiovisual especialitzat en rodatges publicitaris, s’ha beneficiat també del conflicte català, sobretot després delsdisturbis produïtsdisturbis  arran de la sentència del procés, emesa el 14 d’octubre. Així ho confirma, d’una banda, la percepció del sector, i, d’una altra, les dades de la Film Office València, l’àrea de l’ajuntament de la capital del Túria que canalitza i tramita les peticions de rodatge a la ciutat. A l’entitat confirmen que a l’octubre hi va haver un creixement en el nombre de consultes d’informació sobre rodatges «més significatiu que altres mesos, una cosa que els professionals atribueixen a la situació a Barcelona.

En concret, el nombre de peticions d’informació entre el gener i l’octubre ha crescut un 9,1%, fins a les 321, de les quals se n’han materialitzat 198. Es tracta de rodatges de tota mena, des de pel·lícules i sèries fins a, majoritàriament, anuncis publicitaris i sessions fotogràfiques de vehicles o moda. Hi ha hagut un repunt d’activitat, sí, i en el cas d’octubre s’atribueix als disturbis de Barcelona. Però la realitat és que ara mateix al sector hi ha incertesa davant de la possibilitat que aquella inestabilitat, més que beneficiar, acabi perjudicant València. Segons explica Daniel Escrivá, localitzador d’escenaris, el pic de treball a l’octubre ha respost a un fet puntual. Es tracta de treballs que ja estaven confirmats per a Barcelona i que, davant de les imatges del col·lapse a l’aeroport del Prat i la tensió als carrers, han acabat materialitzant-se en altres ciutats. Entre les quals València. 

Amb tot, a mitjà termini és possible que això no sigui beneficiós. «Fa dos anys [quan es va produir el referèndum], pensàvem que n’anaven a venir més, i al final en van venir menys», explica Escrivá a Levante-EMV. I ara, després del repunt d’octubre, «hi ha hagut una aturada», constata. ¿A què es deu, aquesta fluctuació? Bàsicament, al fet que la indústria valenciana té una dependència de les productores catalanes, entre d’altres, per poder atraure els grans rodatges internacionals.

«Molts ‘service’ (productores que coordinen aquest tipus de treballs per a altres països) són a Barcelona. Nosaltres mengem i bevem de Barcelona. Si tenen molt volum de treball, nosaltres també», explica el localitzador. Són aquestes empreses posicionades a l’escenari internacional les que reben i canalitzen les peticions. I aquí no n’hi ha. El primer que fan és oferir la seva ciutat com a escenari. Si el seu telèfon deixa de sonar, València ho pot notar. 

Notícies relacionades

Escrivá, amb tot, constata el creixement de l’activitat a València, i no només per treballs derivats d’altres latituds. «A Barcelona, igual que a Madrid, fa 20 anys que roden i ara estan buscant altres ciutats. Abans havies de lluitar perquè vinguessin i ara molts clients, productors, agències, etc. venen a València perquè volen rodar aquí», diu citant entre d’altres multinacionals com Volkswagen o Skoda. Són els rodatges de vehicles els que mobilitzen els equips més grans.