80 MORTS EL JULIOL DEL 2013

Talgo va fer esborrar evidències d'avaries després de l'accident mortal de Santiago, segons un tècnic

L'empresa ferroviària assegura que «és impossible eliminar» aquest tipus de dades i que es querellarà contra el treballador, que va ser acomiadat l'any passat

zentauroepp23118709 a train passes the scene of a train crash on july 26  2013 a191010195619

zentauroepp23118709 a train passes the scene of a train crash on july 26 2013 a191010195619 / MIGUEL RIOPA

2
Es llegeix en minuts
Agencias

Directius de Talgo van ordenar esborrar de la base de dades «totes les avaries» detectades al tren accidentat el 24 de juliol del 2013 a Angrois (Santiago) transcorreguda una mitja hora del sinistre en el qual van morir 80 persones, segons ha revelat a l’associació de víctimes un tècnic que llavors treballava en l’empresa ferroviària.

Aquest tècnic, Pablo Andrés Jara Torres, «mecànic oficial de Talgo» en aquell moment, explica ara (sis anys després de la tragèdia i amb l’Audiència de la Corunya a punt de pronunciar-se sobre els recursos al tancament de la instrucció) que el 24 de juliol d’aquell any i els dies anteriors es va encarregar de la revisió del comboi que va descarrilar al revolt d’A Grandeira.

Talgo assegura, per la seva banda, que «és tècnicament impossible eliminar» les dades sobre avaria, de manera que la declaració d’aquest extreballador, que va ser acomiadat el 28 de maig del 2018, «és falsa».

A la mitja hora de l’accident

Segons indica en una declaració jurada aportada a les víctimes, el mateix dia del sinistre, «transcorreguda una mitja hora de l’accident, aproximadament sobre les 21.15, diversos directius de Talgo que es van personar i que no coneixia [...] van donar l’ordre taxativa d’esborrar totes les avaries que tenia el tren de la base de dades del sistema de gestió d’avaries».

El mecànic assenyala que van arribar al taller on es va revisar el tren directius de Talgo a qui no coneixia juntament amb el cap del taller, José Luis Bayona, i el director de manteniment, Luis Alfonso Henar.

Segons Jara Torres, l’ordre l’hi van donar a un altre empleat de Talgo, Juan Carlos García Arribas, «administrador de sistemes informàtics».

Negativa de Talgo

Talgo nega «absolutament» que passés el que relata aquest treballador i informa que tant la companyia com els directius esmentats «estan iniciant accions legals per calúmnies contra aquest exempleat».

«Els directius de Talgo a qui al·ludeix aquest extreballador mai van trepitjar les instal·lacions de Fuencarral on es va revisar el tren accidentat, com falsament s’indica, ja que, quan en van tenir coneixement, es van traslladar fins al lloc on es va produir el terrible incident», explica l’empresa.

Petició de citar-los com a testimonis

Notícies relacionades

L’advocat de la plataforma de víctimes, Manuel Alonso Ferrezuelo, ha demanat, mitjançant un escrit al tribunal que investiga la causa, que citi com a testimonis el tècnic que ara facilita la informació i el cap del taller, el director de manteniment i l’administrador de sistemes informàtics.

A partir d’aquest divendres, l’Audiència Provincial de la Corunya té previst dirimir sobre els recursos presentats per les parts al tancament de la instrucció.