Brussel·les alerta de l'aturada en les reformes educatives a Espanya per la inestabilitat política

La Comissió Europea adverteix en un informe anual sobre educació de l'abús dels contractes temporals

escuelas

escuelas

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez

La docència és en general una professió atractiva a Espanya, especialment al sector públic, amb salaris que es troben entre els més alts d’Europa. És una de les conclusions de l’últim informe sobre educació i formació 2019, publicat aquest dijous per la Comissió Europea, que llança la veu d’alarma sobre una bateria de problemes sense resoldre:l’abús dels contractes temporals,l’aturada de les reformes per la inestabilitat política il’alentiment en la reducció de l’abandonament escolar prematur.

Concretament, alerta la Comissió, el 25% dels professors a Espanya són interins, tot i que existeixen grans diferències regionals, i aquest elevat percentatge –que oscil·la del 41% a les Balears al 13% a Galícia– dificulta la formació d’equips estables i cohesionats a les escoles. «Els contractes de molts professors són temporals», lamenten. Un altre problema a què s’enfronta el sistema educatiu és l’envelliment de la població docent –un 34,2% té més de 50 anys– i «és evident que durant la pròxima dècada serà necessari dur a terme una renovació important del personal docent», avisa l’estudi, que també esmenta l’estancament de la despesa educativa. 

«Tot i que el PIB d’Espanya va créixer del 2016 al 2017, la despesa en educació es va mantenir en el 4%, per sota de la mitjana de la UE del 4,6%», assenyala l’informe que revela que també la despesa en educació primària, secundària i superior també es troba per sota del d’altres economies semblants dels Estats membres.

Reformes pendents

Notícies relacionades

Però si hi ha una cosa sobre la qual alerta especialment l’anàlisi, és sobre l’aturada de les reformes educatives. «Les eleccions generals van impedir que el Govern emprengués reformes i propostes legislatives, incloent-hi la reforma de l’actual llei d’educació, un nou model de beques d’estudis, l’accés universal a l’educació de la primera infància, reformes de l’accés a la professió docents i a la formació del professorat i reformes per reduir el nombre de professors interins», enumera l’Executiu comunitari. 

A més, tot i que el Govern va anunciar el novembre de l’any passat una reforma integral de l’educació superior, aquesta «encara no s’ha materialitzat ni s’han dut a terme altres reformes anunciades. Tampoc avança per bon camí la cooperació entre les universitats i les empreses. «Tot i que tant l’àmbit acadèmic com l’empresarial desitgen una cooperació més gran aquesta continua sent escassa», lamenten en l’anàlisi que valora positivament el procés posat en marxa per a la modernització de la formació professional