NOU ESTUDI

Utilitzar el mòbil provoca dues de cada 10 morts al volant

Les distraccions per utilitzar el telèfon mentre es condueix causen 390 morts a l'any i 8.000 sinistres amb víctimes

Mirar els whatsaps, llegir correus, veure qui truca o fer-se 'selfies', algunes de les pràctiques imprudents

movil

movil

4
Es llegeix en minuts
Agencias

Malgrat les campanyes de la DGT que alerten dels perills del telèfon mòbil al volant, la meitat delsconductors, uns 13 milions, confessa que l’utilitza, el 37% que xateja i fins a 600.000 diuen que són incapaços de deixar de mirar-lo. Les distraccions amb un telèfon provoquen 390 morts a l’any, el 20% del total de morts en accidents de trànsit, a més de prop de 8.000 sinistres amb víctimes.

Aquestes són les conclusions principals del primer estudi sobre l’impacte de l’addicció al mòbil en accidents de trànsit elaborat per la Fundació Línia Directa, en col·laboració amb l’Institut d’Investigació de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València, amb les respostes de més de 1.700 conductors, que s’ha presentat aquest dilluns.

De l’anàlisi dels accidents, la Fundació Línia Directa estima que gairebé 8.000 sinistres a l’any estan motivats per una distracció amb el mòbil, i que hi van morir 390 persones, cosa que suposa dues de cada deu víctimes mortals a la carretera.

Aquestes xifres converteixen l’ús del telèfon mòbil com una de les principals causes de mortalitat a la carretera, a l’altura del’excés de velocitat (29%) o del consum d’alcohol (26%), segons xifres de la DGT. De fet, segons Trànsit, les distraccions ja s’han convertit en un dels principals factors de sinistralitat a Espanya (33%), tot i que encara no hi ha dades oficials sobre l’ús del mòbil al volant. Ara, aquest estudi xifra en un 20% aquest comportament.

«Són estimacions, poden ser una mica més o una mica menys, però aquesta és la nostra estimació», ha assegurat Francisco Valencia, director general de la Fundació Línia Directa, que considera que se sanciona «molt» a Espanya per utilitzar o parlar pel mòbil al volant, unes 170.000 a l’any, unes xifres que segons indica, han crescut un 13,2% des del 2016. «S’han tret 2,8 milions de punts en els últims 5 anys», afirma.

Whatsap, correus i ‘selfies’

L’estudi, que es basa en dades de la DGT i en gairebé 40.000 enquestes ‘online’ ESRA a 38 països, també revela que un de cada dos conductors asseguren que utilitzen el mòbil mentre condueixen. Igualment, l’informe aporta una altra dada «preocupant» segons l’entitat. Basant-se en més de 1.700 entrevistes ‘online’ fetes per l’entitat, el 48,2% dels enquestats reconeix que utilitza el mòbil mentre condueix. De tots ells, més de la meitat (53,5%) diu que mira el mòbil per veure qui li truca; un 37% confessa que ho fa per utilitzar WhatsApp o llegir correus; i un 9% interactua a les xarxes socials. Però a més, un 7% dels enquestats reconeix haver-se fet ‘selfies’ mentre conduïa.

Segons l’estudi, els accidents amb presència del mòbil solen consistir en sortides de la via i topades posteriors, i estan protagonitzats, sobretot, per conductors que viatgen sols, en turismes, a l’inici i final de la setmana laboral i en condicions meteorològiques i de circulació bones.

Quant al perfil del conductor que sol utilitzar l’‘smartphone’ mentre és al volant, sol ser un jove de 18 a 24 anys que l’utilitza sobretot en semàfors, embussos i quan creu que «la via és segura».

Feina, costum i avorriment

Preguntats per la raó d’utilitzar i mirar el mòbil mentre condueixen, els espanyols diuen que és per veure «si tenen una cosa urgent» (25,5%), seguida per «motius laborals» (6,5%), per «costum» (5,8%) i per «avorriment» (1,6%). Segons l’informe, el 18,8% dels enquestats afirma haver viscut situacions de risc per culpa de l’ús de l’‘smartphone’ en la conducció.

En qualsevol cas, l’estudi afirma que els espanyols encara no semblen ser del tot conscients de la gravetat d’utilitzar el mòbil al volant. I és que el 38% dels enquestats tolera que el conductor parli pel mòbil sense mans lliures; més del 9% creu que parlar pel mòbil «no afecta la conducció»; un 8% considera que les multes són per recaptar; i gairebé el 6% fins i tot creu que les xifres d’accidentalitat per utilitzar indegudament al mòbil són inventades.

Desconeixement de les normes

A la seva enquesta, la Fundació Línia Directa també ha detectat un «alt grau de desconeixement» entre els conductors espanyols, ja que segons els resultats, el 40,5% ignora què està permès fer amb un ‘smartphone’ quan es condueix i el 80% desconeix les quanties de les sancions per fer-ho.

Per comunitats autònomes, els automobilistes de Múrcia, Galícia i Madrid són els que admeten utilitzar més el mòbil mentre condueixen, mentre que elsd’Astúries, Extremadura i La Rioja són els que menys ho fan.

Notícies relacionades

No obstant, destaca l’increment en el nombre de sancions que ha experimentat Catalunya en els últims quatre anys (2014-2018), de prop d’un 82%, contra el descens de Comunitat de Madrid (24,2%) o d’Andalusia (6,3%), una cosa que, segons el parer de Francisco Valencia, es deu a la tasca tant dels Mossos d’Esquadra com del Servei Català de Trànsit. En concret, es van imposar 178.548 sancions durant aquest període a Catalunya, comparades amb les 161.136 d’Andalusia i de les 146.709 de la Comunitat de Madrid.

L’estudi també pregunta als espanyols sobre les propostes per acabar amb aquest problema de seguretat viària. Així, un 89% dels enquestats és partidari de considerar l’ús del mòbil com un delicte si es produeix un accident per utilitzar-lo; el 87% proposa fer controls específics de policia; el 86% suggereix que es retiri el carnet de conduir per reincidència, i un 84% advoca per fer cursos específics contra l’addicció al mòbil.