SEGURETAT VIÀRIA

Més de 200 accidents causats per patinets el 2018, segons la Fiscalia

El novembre de l'any passat s'havien registrat 273 accidents causats per aquests aparells

El ministeri públic adverteix de la corresponsabilitat per part d'usuaris, venedors i ajuntaments

1
Es llegeix en minuts
Lourdes Barragán

La circulació «alegal» de patinets elèctrics a les ciutats s’ha col·locat en el punt de mira de la Fiscalia. I és quel’augment d’atropellaments causats per ciclistes i per usuaris dels anomenats Vehicles de Mobilitat Personal –o VMP, entre els que s’emmarquen els patinets oescúterselèctrics– han sigut un dels punts tractats al’informe anual de la Fiscalia General de l’Estat.

Tot i que l’escrit del ministeri públic comença, al parlar dels VMP, reconeixent que són noves «solucions de mobilitat», sí que adverteix que hi ha certa «alegalitat» al panorama actual.

A finals del 2018 s’havien registrat ni més ni menys que 273 accidents causats per aquest tipus de vehicles a 44 ciutats del país. En aquestes dades, que té la Fiscalia, figura a més que en 203 casos hi va haver algun tipus de responsabilitat per part del patinador, tot i que adverteix que es tracta de xifres que són estimacions i que poden ocultar un nombre més elevat d’atropellaments.

Conclou amb una visió general dels problemes que ha portat la irrupció «abrupta» dels patinets elèctrics i presenta possibles solucions per no prescindir d’aquesta opció alternativa de mobilitat.

Un triangle d’obstacles

Els riscos per la circulació de patinets són conseqüència de la falta de coordinaciód’usuaris,  comerciants i ajuntaments. Als primers –també inclou els ciclistes– els atribueix no respectar les normes de seguretat que els limita a circular per unes vies delimitades.

Als segons, no facilitar la informació i documentació necessàries al comprador i fins i tot, en ocasions, vendre ciclomotors amb què l’usuari podrà modificar fàcilment la velocitat del seu patinet després d’un ràpid cop d’ull a internet.

Notícies relacionades

I als tercers, els atribueix no comptar amb prou normatives municipals. Però ni una resposta a aquests tres plantejaments seria suficient sense el paraigua d’una legislació estatal que també plantegi responsabilitats a venedors i ajuntaments, i no només als patinadors.

No és una joguina

Vistos els riscos d’un mal ús d’aquests vehicles, la Fiscalia conclou, per tant, que no són «una joguina», sinó vehicles que s’han de sotmetre a les normes de seguretat viària.