PROJECTE LEGISLATIU POLÈMIC

El Govern nega que busqui externalitzar més serveis públics

La Fapac contradiu la Generalitat i insisteix que la llei de contractes "en cap cas" posa límits

undefined41124288 santa comoloma de gramenet 29 11 2017 sociedad el instituto 171203214545

undefined41124288 santa comoloma de gramenet 29 11 2017 sociedad el instituto 171203214545 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern i, en concret, ERC han negat aquest dimarts que la llei de contractes de serveis a les persones (coneguda com a 'llei Aragonès' en al·lusió al vicepresident i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès) hagi de suposar una major externalització o privatització, tal com ha denunciat el sindicat Metges de Catalunya (MC), la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) i partits polítics com Catalunya En Comú-Podem o la CUP, entre d’altres. "És mentida que s’inciti o es fomenti l’externalització", han explicat davant dels mitjans de comunicació.

"El que la llei busca és donar eines a les administracions catalanes per contreure serveis i que es compleixin les clàusules –per exemple de medi ambient o de persones amb discapacitat– del contracte", han assegurat fonts d’ERC i del Govern. Segons elles, és una norma que "millora" l’execució dels contractes i ofereix un "paraigua" al conjunt dels serveis a les persones en el qual el preu "només" representarà el 40% del pes total de l’oferta. El 60% estarà sotmès a "criteris qualitatius". "El que volem és blindar les clàusules socials que han sigut tan reivindicades", han afirmat.

Segons el Govern, aquesta norma, que calcula que estarà a punt al setembre o l’octubre d’aquest any, "està pensada en termes de qualitat" i "preveu" un sistema basat en el grau de satisfacció dels usuaris. Les fonts han explicat que és una norma que ja hi ha en altres països com Suècia, França o Bèlgica. A més, segons ERC alguns membres del seu partit estan rebent "pressions" de ‘lobbies’ empresarials" perquè aquesta llei (per als republicans, de marcat caràcter social) no tiri endavant.

L’article 3

En teoria, l’article 3 de la llei, que fa referència a l’àmbit d’aplicació subjectiu, garanteix que no s’augmentarà la cartera de serveis externalitzats. "És una llei subsidiària que s’aplicarà quan els serveis no es contractin de cap altra forma", asseguren aquestes fonts. 

Notícies relacionades

La Fapac, no obstant, nega la major. "És fals. L’article 3 bàsicament diu que deixa a voluntat del Govern la capacitat de decidir si fa gestió directa dels serveis o si utilitza figures contractuals, però en cap cas posa límits a l’externalització de serveis", denuncia la directora de la federació, Lidón Gasull, en declaracions a EL PERIÓDICO. 

Per la seva banda, la directora de la Confederació del Tercer Sector, Laia Grabulosa, assegura que l’article 3 demostra que existeixen "altres opcions" en matèria d’externalització de serveis públics. Al seu entendre, no significa que sempre hagin de ser oferts per l’Administració, ni que es puguin externalitzar més serveis. "Ve a dir que hi ha altres vies per evitar la mercantilització de les empreses privades i que facin negoci amb els serveis socials". La idea de la Confederació, que agrupa totes les entitats que presten serveis públics, és que Catalunya aprovi una llei pròpia en matèria de concertació social. "Volem aconseguir que els serveis socials estiguin regulades amb concerts amb el món social i sense ànim de lucre", assegura. Només el podran blindar, doncs, amb aquesta llei.