INFORME DE L'OCDE SOBRE LA DOCÈNCIA

Només el 5% dels directors de centres escolars admeten casos de 'bullying'

La principal reivindicació dels mestres no és la pujada de sou sinó reduir la mida de les classes

undefined35495509 el catllar  tarragones   12 09 2016  inicio curso escolar  i181105153745

undefined35495509 el catllar tarragones 12 09 2016 inicio curso escolar i181105153745 / JOAN REVILLAS

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda

El 96% dels professors de primària i secundària que treballen a Espanya afirmen que el clima amb els alumnes és bo i que es porten bé amb els nens. Només el 5% dels directors de centres escolars (tant públics com privats i concertats) admeten comportamentsd’intimidació o assetjament escolar entre els estudiants. El percentatge és notablement més baix que el de la mitjana dels 36 països aglutinats a l’OCDE (Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic) i que se situa en el 14%. De fet, la proporció de directors que admeten casos setmanals de 'bullying' ha disminuït en més de sis punts percentuals des del 2013. Així ho afirma l’últim informe de l’OCDE relatiu a educació i que aquest any se centra en els docents, una professió en plena revisió en el cas d’Espanya. Per a l’estudi, s’ha entrevistat 4.000 docents i 200 directors de centres educatius a cada país.

Una cosa és que mestres i alumnes s’avinguin i una altra de molt diferent és que les aules siguin una bassa d’oli. No. El 77% dels docents freqüentment han de“tranquil·litzar els estudiants que interrompen”.En aquest apartat hi ha una gran diferència entre els mestres veterans -amb més de cinc anys d’experiència– i els que són més novells. En el cas dels primers, el 82% se senten capaços de controlar conductes disjuntives. En el cas dels segons, el percentatge es limita al 66%.

Les reivindicacions

De cara a millorar la seva activitat professional, els professors dels països de l’OCDE tenen dues reivindicacions. La primera és reduir la mida de les classes mitjançant la contractació de més personal. La segona, millorar els seus salaris. No obstant, les reclamacions econòmiques només són una prioritat per a menys de la meitat dels mestres espanyols. Aquests, el que demanen és reduir la mida de les classes, rebre formació contínua d’alta qualitat i poder recolzar els estudiants amb necessitats educatives especials.

En general, la majoria dels mestres estan “oberts al canvi”. De fet, el 71% (davant el 78% de la mitjana de l’OCDE) asseguren que tant ells com els seus col·legues es recolzen mútuament per implementar noves idees a l’aula. Davant el 56% de mitjana de l’OCDE, a Espanya només el 38% dels professors afirmen que en la seva formació com a docents s’han incorporat les tecnologies de la informació i comunicació per a l’ensenyament. Per contra, Espanya és un dels països on més professors hi ha fet cursos a l’estranger com a part de la seva formació docent (29%). Molt més elevat és el percentatge dels professors que assisteixen a cursos i seminaris presencials per millorar el seu currículum (72%).

Les llacunes

Notícies relacionades

Els que es dediquen a l’ensenyament als països englobats a l’OCDE tenen, no obstant, una llacuna: la formació en l’ús de les tecnologies de la informació, seguida de la formació en els entorns multiculturals i multilingües i, finalment, l’ensenyament per a estudiants amb necessitats educatives especials. D’aquestes tres àrees, els docents d’Espanya expressen més necessitat de formació en la tercera. Gairebé el 20% dels docents que treballen a Espanya ho fan en aules on, almenys, el 10% dels alumnes tenen necessitats educatives especials per discapacitat mental, física o emocional. És un percentatge inferior al de la mitjana de l’OCDE (27%). El 35% dels mestres han rebut formació per ensenyar en classes amb grups de diferents capacitats com a part de la seva educació formal inicial (mitjana de l’OCDE, 62%). En els últims cinc anys, tant la participació com la necessitat de formació per ensenyar estudiants amb necessitats especials han augmentat a Espanya.

La pràctica totalitat dels directors de centres argumenta que el fet que els professors tinguin un tutor és un aspecte favorable. És una cosa que tenen el 22% dels professors a la mitjana de l’OCDE. A Espanya, el percentatge baixa el 10%. En el cas dels directors, només la meitat (52%) ha fet un programa o curs d’administració escolar o formació de directors (la mitjana de l’OCDE és del 54%) i el 46% ha completat un programa o curs de formació en lideratge instructiu (mitjana OCDE, 54%) abans d’assumir el seu càrrec.