Denúncia ecologista

Banderes negres: aquests són els 48 punts més degradats de les costes espanyoles

Abocaments d'aigües residuals i mala depuració motiven la majoria de les denúncies d'ecologistes

zentauroepp16890294 algarrobico190614095746

zentauroepp16890294 algarrobico190614095746

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els abocaments d’aigües residuals i la mala depuració concentren la proporció més gran de les 48 ‘Banderes negres’que aquest 2019 ha concedit Ecologistes en AccióEcologistes en Acció per denunciar “els casos més destacats de despropòsits mediambientals”de les costes espanyoles.

En concret, segons l’informe anual que s’ha presentat aquest dijous a Santander, de les 48 ‘Banderes negres’ –dues a cada província espanyola, més Ceuta i Melilla, una per contaminació i una altra per mala gestió ambiental–, 15 corresponen a abocaments d’aigua, el 31% del total.

Per problemes d’urbanisme i altres construccions s’han concedit 9 banderes (el 19%), les mateixes que a les zones industrials, mentre que els ports i creuers en concentren sis (el 12%), com també els casos d’erosió costanera (11%). Igualment hi ha dues ‘Banderes Negres’ per escombraries (4%) i una per altres activitats (2%).

L’erosió costanera

La coordinadora de l’informe, Clara Megías, ha remarcat que, igual que el 2018, els problemes més greus estan relacionats amb l’abocament d’aigües i la mala depuració, si bé el litoral espanyol té altres “problemes greus” com l’erosió costanera, l’acumulació d’escombraries, les ampliacions portuàries indegudes, la massificació de creuers, les ampliacions urbanístiques emparades per la Llei de Costes, les infraestructures “que no corresponen amb la realitat mediambiental dels entorns” i les zones industrials que fan malbé al medi ambient i que són “portes giratòries de governs”, entre altres.

Gairebé totes les banderes de contaminació són per abocament d’aigües, especialment al vessant nord –on també predomina la contaminació industrial–, Andalusia i illes, davant d’altres zones mediterrànies, on els problemes se centren en l’urbanisme i l’erosió costanera.

Pel que fa als abocaments i la mala depuració, Megías ha recordat que el 2018 la Unió Europea va sancionar Espanya amb 12 milions d’euros per zones d’aglomeració. També ha recordat que Greenpeace va comptabilitzar aquell any més de 90 impactes per abocaments. Tot això genera problemes de salut pública i de l’ecosistema, principalment en zones d’Andalusia i les illes, la població de les quals es multiplica per tres a causa del turisme.

En urbanisme, l’organització ha tornat a concedir una ‘Bandera negra’ a l’hotel de l’Algarrobico de Carboneras l’Algarrobico de Carboneras (Almeria), mentre a Cadis i a Granada hi ha construccions “il·legals, construïdes sense llicència i que no és possible derrocar-les”.

A les zones industrials predominen abocats “sense cap tipus de control”, fonamentalment a la zona nord, com Galícia, on hi ha “seriosos problemes per indústries que han sigut focus de portes giratòries de governs”, entre les quals ha citat la fàbrica d’Alúmina Espanyola SA (ALCOA) a Lugo i el complex ENCE (Pontevedra).

L’erosió costanera

L’erosió costanera és un “greu problema” en tot el litoral, tot i que només s’hagin assignat sis banderes. En aquest sentit, Megías ha assenyalat que a Espanya s’inverteixen uns 10 milions d’euros anuals per “retroalimentar” les platges, una “injecció de diners” que es perden, com la sorra, perquè no s’atura el problema de soca-rel. Una pràctica que, segons la seva opinió, es duu a terme per “atreure una imatge turística totalment artificial”.

A ports i creuers també s’han assignat sis banderes, entre les quals hi ha el port de San Vicente de la Barquera. Megías ha destacat el “greu problema” de contaminació als ports de Barcelona i Palma de Mallorca després de constatar-se que les emissions són “bastant més altes que en zones d’interior”, la qual cosa posa “en greu perill les persones més vulnerables, com els nens i nadons”. També ha esmentat el port de Santa Cruz de Tenerife, on s’estàdestruint fauna i flora pel trànsit de creuers.

La coordinadora de l’informe ha assenyalat que, tot i que en aquest 2019 no s’han acumulat tantes escombraries com en exercicis anteriors, sí que hi ha “seriosos problemes” al sud i al Mediterrani, com Alacant, per una capacitat de depuració “insuficient”, a més d’un biòtop ple de plàstics a Guipúscoa.

Notícies relacionades

Finalment, quant a altres activitats nocives del medi ambient, Megías ha citat la pesca il·legal, les motos aquàtiques, etcètera.

 

Temes:

Ecologia