Anar al contingut

PREMIS D'INNOVACIÓ EDUCAIXA

Els Greta Thunberg espanyols

Estudiants de secundària i batxillerat sorprenen amb els seus projectes per combatre la crisi climàtica

Inventen plats de pell de taronja, marquesines verdes i pàgines web de reserva hotelera amigues del planeta

Carlos Márquez Daniel

Els Greta Thunberg espanyols

ALBERT BERTRAN

Sol dir-se que els polítics contemporanis que haurien de resoldre la crisi climàtica no prenen mesures efectives per falta de valentia i criteri. I, sobretot, de sentit de la urgència. Aquest és el missatge que sol compartir Greta Thunberg, la jove activista sueca de 16 anys que cada divendres s’absenta de l’escola per fer vaga a favor del planeta. Potser tot es redueix a un canvi generacional. Ja ho veiem amb la tecnologia: els nanos ja no volen conduir un cotxe formidable; prefereixen un bon telèfon mòbil. Els hàbits i les prioritats canvien, i el missatge mediambiental arrela cada vegada més. Aquest divendres, sense anar més lluny, hi ha convocat una altra aturada planetària dins del moviment ‘Fridays for future’. Però mentre això arriba, cinc grups d’estudiants de diferents punts d’Espanya han demostrat aquest dimecres que la salvació està a les seves mans. I que els petits canvis són poderosos.

Convocats pels Premis EduCaixa, nois i noies de secundària, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà han plantejat tota mena de projectes destinats a millorar la vida de les persones, però sobretot, s’han dedicat a millorar la tensa i crua relació entre l’ésser humà i la naturalesa. Es van presentar 1.238 equips, però només cinc s’han guanyat una estada a Silicon Valley, la capital mundial de la innovació i l’emprenedoria, on hauran de perfeccionar la seva proposta. De tots, dos han sortit d’escoles catalanes

Pell de taronja a la taula

L’Emma, el Pol, l’Anna, el Jorge i la Paula cursen 4t de l’ESO en l’Institut Pere Calders de Bellaterra i han inventat un plat orgànic fabricat, entre altres coses, amb pell de taronges. Té la mateixa mida que un plat d’un sol ús de plàstic o de cartró i també està compost per midó de blat de moro, vinagre blanc, aigua i glicerina vegetal. L’Orange Plate es descompon en sis mesos i, segons els seus autors, “és molt fàcil de fabricar, fins i tot a casa.” Van tenir clar des del primer moment que la seva idea tindria a veure amb la crisi climàtica. "Ens van impactar molt les xifres de consum de plàstic, i com que la Unió Europea té previst prohibir els plàstics d’un sol ús, vam pensar que s’havia de fer alguna cosa".

Els estudiants de Bellaterra que han inventat l’Orange Plate / ALBERT BERTRAN

¿Però com s’arriba a pensar que la pell de la taronja pot convertir-se en un plat? Es van posar a provar materials biodegradables i va caure a les seves mans una dada reveladora: a Espanya, un dels productors mundials més grans de cítrics, es generen cada any 200.000 quilos de pells de taronja. Expliquen que Greta Thunberg els va inspirar després que l’Aurora, la seva professora, els posés un vídeo de la combatent activista. "És una noia molt potent. Trenca amb tots els esquemes i t’ajuda a adonar-te de com és d’urgent actuar. Els polítics tenen molt menys futur que nosaltres, però també tenen fills i nets. ¿Per què no se’n preocupen? Nosaltres tenim clar que preferim un bon planeta que guanyar molts diners". 

La Laura, l’Aimara, l’Adam, el Pol i l’Albert, del mateix curs i des de l’Institut Escola del Treball de Granollers, s’han presentat amb el projecte Plastic Air City, una ecomarquesina fabricada amb plàstic reciclat capaç de netejar l’aire contaminat. Disposa de plaques solars al sostre que eviten connectar-lo a la xarxa elèctrica, i d’una part posterior rematada amb molsa amb autoreg i un ventilador que recull l’aire i el filtra. La seva idea és desplegar marquesines per les ciutats i que es converteixin en petites estacions meteorològiques les dades de les quals es podrien consultar a través d’una aplicació mòbil. Diuen que no n’hi ha prou amb queixar-se de com està de malament el planeta, que està a la seva mà revertir la situació. "No venem que el clima està malament, preferim donar una solució al problema".

Els pares de la marquesina Plastic Air City / ALBERT BERTRAN

El Louis, el Joan, el Francesco i el Robin han arribat al Cosmocaixa des de Mallorca. Han creat una web de reserves d’hotels que genera una comissió que va a parar a una oenagé que intenta mantenir els oceans impol·luts. A través d’un acord amb Booking, tothom qui demani una habitació en aquesta plataforma a través de Book for Green estarà col·laborant en la defensa del planeta. I sense cost addicional per a l’usuari. El projecte està en fase de proves però funciona des de fa alguns mesos i està començant a donar resultats. Aquests quatre joves d’entre 17 i 18 anys estan convençuts que el canvi està a les seves mans. Per una qüestió lògica: "Ens preocupem més pel medi ambient perquè ens queda molt més temps de vida en aquest planeta. Tenim una mentalitat diferent perquè ja hem nascut amb aquest problema. Nosaltres volem actuar i alhora intentar guanyar-nos la vida amb la defensa del planeta". Aquest és un mantra que es repeteix a tots els grups, la voluntat de maridar la prosperitat personal i familiar amb la cura del clima.

Els creadors de Book for Green, al costat de la seva professora / ALBERT BERTRAN

Els altres dos projectes premiats no tenen a veure directament amb la crisi climàtica però sí que posen la qualitat de vida de les persones en el centre de la seva empresa. Des del Col·legi Natzaret Porto de Madrid, l’Elena, la Isabel María i la Silvia, de primer curs de Batxillerat, han presentat el seu desafiament BlindBuy, un carretó de comprar que permet que les persones cegues sàpiguen quin producte tenen a les mans quan van al supermercat. El carretó també inclou sensors que permeten esquivar obstacles al transitar per aquests passadissos cada vegada més plens de mercaderia.

Per acabar, la Marina la Ligia, la Miriam i la Raquel, de 2n de Batxillerat de l’Institut Valentín Turienzo de Colindres (Cantàbria), han apostat per promocionar el comerç de proximitat de la seva localitat. L’han anomenat Mercacolin, i han aconseguit que s’hi impliqui tant l’alcalde com els empresaris del lloc. La idea és crear una pàgina web que serveixi d’aparador de les botigues del poble. Quan van veure com el pare d’una va haver de tancar el seu negoci, van pensar que s’havia de fer alguna cosa per combatre les noves fórmules de consum.

Les joves responsables de BlindBuy / Albert bertran

Mercacolin o com salvar el comerç de proximitat de Colindres / ALBERT BERTRAN

Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, ha participat de la presentació dels projectes amb cert atoniment. "Els resultats són sorprenents, i el medi ambient s’ha convertit en el tema més repetit en les sis edicions dels premis". Tirin o no endavant els projectes, aquests nanos ja formen part de l’exèrcit generacional que considera que el canvi climàtic és, en realitat, una crisi mundial.