Més problemes en el transport amb tren

La línia R-1 de Rodalies al Maresme acumula una setmana de retards per l'onatge

Adif afirma que el temporal marítim provoca que es posin en vermell els semàfors i que s'hagi de donar pas manualment

sin-ttulo-2

sin-ttulo-2

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Fa una setmana que la línia R-1 de Rodalies pateix retards d’uns 20 minuts al Maresme. L’origen dels problemes és, segons fonts d’Adif, la gestora de la xarxa, que al tram entre les estacions de Mataró i Vilassar els semàfors es posen en vermell al detectar aigua i sal al costat de les línies del sistema de senyalització.

Renfe ha anunciat avui als seus passatgers que tornaven a produir-se retards en aquesta línia, per a desesperació d’aquells que a primera hora del matí es dirigien a Barcelona per anar a treballar. La incidència es repeteix gairebé diàriament des de divendres passat 19 d’abril. Fonts de Renfe han indicat que no es tracta en aquest cas de cap avaria dels seus trens, sinó del sistema de senyalització, més concretament dels semàfors, que gestiona Adif.

Aigua amb sal a les vies

Fonts de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) han confirmat la incidència, per a la qual s’ha destinat personal especial. "A causa del temporal i, sobretot, de la proximitat de les vies al mar, les onades arriben fins a les vies. L’aigua amb sal es filtra entre el balast (les pedres que hi ha sota els raïls) i afecta els cables del sistema de senyalització, que al detectar-la posa en vermell els semàfors per seguretat", van explicar. Aquesta incidència es denomina "ocupació de circuits".

Notícies relacionades

Els cinc semàfors que es posen en vermell són els compresos entre Vilassar i Mataró, si bé el punt on l’aigua del mar accedeix fins a les vies és al terme municipal de Cabrera, on els passatgers poden veure el mar gairebé a tocar de les vies. Adif ha sol·licitat la construcció d’un espigó en aquest tram, que frenaria les onades i evitaria aquestes incidències. El projecte està redactat des de l’any passat, però encara no ha sigut aprovada la seva execució.

La falta de sol agreuja el problema

"Aquests dies el problema s’agreuja perquè hi ha més humitat i l’aigua amb sal que hi ha al balast no es pot evaporar", han indicat les fonts d’Adif, el que justificaria que altres dies amb onatge l’afectació hagi sigut menor. La línia de Rodalies del Maresme ja disposa del sistema ERTMS o Sistema Europeu de Gestió de Trànsit Ferroviari. No obstant, aquests dies els tècnics d’Adif han de regular el pas de trens de forma manual des de les diferents estacions fins que aconsegueixen que els semàfors tornin a funcionar. Aquestes operacions, que causen diverses parades del tren entre Vilassar i Mataró, causen els retards d’uns 20 minuts.