dies festius

Operació sortida de Setmana Santa: 15,5 milions de desplaçaments previstos

Més de 9.200 agents, prop de 1.400 radars, 10 helicòpters i 8 drons vigilaran les carreteres espanyoles

zentauroepp44492107 barcelona 30 07 2018  barcelona     trafico ronda de dalt a 190304184226

zentauroepp44492107 barcelona 30 07 2018 barcelona trafico ronda de dalt a 190304184226

4
Es llegeix en minuts
Europa Press / Madrid

L’Operació Sortida de la Setmana Santa del 2019 ha arrencat aquest divendres a les 15.00 hores amb una previsió de 15,5 milions de desplaçaments per carretera fins a les 24.00 hores del dilluns dia 22. Desenvolupada en dues fases, la primera ha començat aquest divendres, dia 12, a les 15.00 hores i finalitzarà dos dies després, a les 24.00 hores del diumenge 14. Per a aquesta primera fase, Trànsit preveu 3,9 milions de desplaçaments.

La segona fase, més important que l’anterior pel volum de desplaçaments de vehicles al llarg de tota la xarxa viària, començarà a partir del dimecres 17 d’abril, excepte a la Comunitat Valenciana i Catalunya, on s’iniciarà l’endemà.

Aquesta fase finalitzarà a les 24.00 hores de dilluns 22 d’abril amb l’operació tornada, que es desenvoluparà des de dissabte a la tarda i es prolongarà durant tot el diumenge i dilluns de Pasqua, ja que aquell dilluns és festiu a les Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana, Cantàbria, Navarra, País Basc, Castella-la Manxa i la Rioja.

A la resta de comunitats, tot i no ser festiu, és dia no lectiu per a escolars i universitaris, per la qual cosa es preveu que també es produeixi una important quantitat de moviments de retorn cap als grans nuclis urbans, que se sumaran als d’un dia feiner qualsevol.

Durant el dispositiu especial, hi haurà 9.200 agents de la Guàrdia Civil de Trànsit, davant els 8.800 que hi va haver l’any passat; 264 vehicles camuflats de la Guàrdia Civil per vigilar el comportament a les carreteres, sobretot a les convencionals; i prop de 1.400 radars per controlar la velocitat: 724 de fixos, 62 de tram i 557 de mòbils als vehicles de la Guàrdia Civil; a més de 10 helicòpters i 8 drons.

Igualment, la DGT comptarà amb 216 càmeres per al control de l’ús de cinturó però que, atesa la seva “fiabilitat”, també s’utilitzaran per vigilar l’ús del mòbil.

Xifres de sinistralitat

La Setmana Santa de l’any passat van perdre la vida a les carreteres un total de 31 persones i unes altres 159 van resultar ferides greus. Navarro confia que aquest 2019 les xifres de sinistralitat siguin més baixes per la reducció del límit de velocitat de 100 a 90 km/h en les convencionals (una mesura que va entrar en vigor al gener) i per l’augment de la vigilància i control.

“A poc a poc anem recuperant el que vam deixar durant els anys de la crisi. La Seguretat Viària descansa en la vigilància i el control, a més, hi hauria d’haver menys accidents”, ha justificat el desplegament d’aquest any Pere Navarro, que a més ha advertit que, en la mesura que es pugui, s’aniran augmentant els radars de tram en zones de concentració d’accidents, ja que “la seva eficàcia està més que contrastada”.

Sobre la sinistralitat viària, ha comentat que el que “preocupa especialment” la DGT són els motoristes, ja que dels 31 morts que hi va haver per Setmana Santa el 2018, cinc eren usuaris de motocicleta. Els últims 4 anys, el 23% dels morts en aquest període vacacional pertanyien a aquest col·lectiu, tot i que aquests representen el 16% del parc automobilístic, cosa que, segons el parer de Navarro, “és un fracàs de tots”. I tres van ser ciclistes, col·lectiu que representa de mitjana el 6% de víctimes mortals les últimes quatre Setmanes Santes.

Accidents mortals, després de menjar

Així mateix, durant 2018 gairebé la meitat dels accidents mortals (14) es van produir després de menjar, i 10 dels 31 morts tenien més de 65 anys.

Altres dades que ha posat sobre la taula el director general de Trànsit és que 4 de cada 10 morts de la Setmana Santa del 2018 superaven el límit d’alcohol permès; i unes altres dues víctimes mortals no portaven posat el cinturó de seguretat en el moment de l’accident. Encara que també ha recordat que la principal causa de mortalitat a les carreteres són, des del 2016, les distraccions al volant, especialment l’ús del telèfon mòbil, que supera així el consum d’alcohol.

Campanya en to irònic

Coincidint amb aquest període vacacional, Navarro ha presentat l’última campanya de conscienciació de la DGT per evitar accidents de trànsit. Amb el nom ‘Top vacacional’ i partint de la idea de la sinistralitat viària de l’any passat, Trànsit presenta, recorrent a l’ironia i utilitzant el format docu-reportatge, les tres destinacions més populars on pot acabar un conductor que no respecti les normes de trànsit: l’hospital, el cementiri o la presó.

“Si busques cures intensives, aquesta destinació és per a tu”, és el missatge que acaba l’espot que presenta l’hospital com a destinació, mentre que si és el cementiri, és perquè “vols oblidar-te de la feina o de la bogeria familiar”. La tercera destinació ‘vacacional’ és la presó, el millor lloc “si necessites temps de reflexió”.

Notícies relacionades

Aquesta campanya, que pretén donar continuïtat a la que va fer la DGT a la tardor, és “fer reflexionar sobre on pot portar una copa de més, un excés de velocitat o un whatsap”, segons Navarro, que ha destacat el to “amable” de la campanya a l’hora de traslladar un “missatge real”. De fet, la campanya s’ha gravat en escenaris reals.

La campanya es podrà veure i escoltar a televisió (espots de 20 i 30 segons), ràdio (tres falques) i mitjans impresos (gràfiques). També serà a mitjans digitals i xarxes socials, en què es podran veure diversos espots amb diferents professionals que treballen en aquests tres espais que expliquen detalls de la seva feina diària. Totes aquestes peces es poden veure en el ‘site’ creat per a aquesta finalitat ‘topvacacional.es’. I finalment, es veurà a centres comercials, estacions de tren, intercanviadors d’autobusos i aeroports.