Nova mobilitat

Usuaris de patinets de Barcelona i Madrid es manifesten aquest dissabte per la regulació de la DGT

També hi haurà protestes a Lleó i Granada

undefined45883722 barcelona  13 11 2018 economia empieza al smart city expo de190222175048

undefined45883722 barcelona 13 11 2018 economia empieza al smart city expo de190222175048 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Europa Press

Associacions que agrupen usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), entre els quals hi ha els patinets elèctrics, han convocat per a aquest dissabte una manifestació a quatre ciutats espanyoles per exigir un reglament "just" sobre aquests vehicles a la Direcció General de Trànsit (DGT).

Sota el lema “Perquè som més eficients; perquè no generem emissions; perquè conduïm un vehicle”, les concentracions tindran lloc a les 12.00 hores a Barcelona (parc de Cervantes), a Madrid (plaça de Colón), Granada (font de Las Granadas) i Lleó (plaça de San Marcelo).

La manifestació ha sigut convocada a través de les xarxes socials per l’Associació d’Usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (AUMVP), l’Associació d’Usuaris per a la Mobilitat Personal (AUMP), l’Associació per a la Mobilitat Personal i Ecològica de Granada (AMPEG) i l’Associació d’Usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal de Lleó (AUVMPLeón).

Les entitats convocants demanen un reglament "just" a la DGT, de manera que aquests vehicles estiguin regulats de manera estatal, una cosa que Trànsit es va proposar aprovar per a l’1 de juny.

Volen circular per carretera i a 45 km/h

Segons l’esborrany del reial decret pel qual es modifica el Reglament General de Circulació, Trànsit pretén establir tres límits de velocitat en vies urbanes: de 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera, de 30 km/h en via d’un únic carril per sentit de circulació i de 50 km/h en via de dos o més carrils per sentit de circulació.

No obstant, les associacions de VMP advoquen per una limitació de 30 km/h en aquells carrils més pròxims a les voreres quan es tracti de vies de dos o més carrils per sentit de circulació, segons les al·legacions al reial decret proposades per un total d’11 associacions.

Una altra de les mesures proposades per la DGT és la prohibició que aquests VMP circulin per les vies interurbanes. Per contra, les associacions demanen poder circular per les carreteres, ja que consideren que la prohibició és una mesura "desproporcionada" i suposa una "clara discriminació" respecte a la resta de vehicles amb característiques similars.

Mobilitat sostenible

A més, consideren que limitar el seu ús a les ciutats suposarà "un gran obstacle per a la seva adopció" i defensen que són "una excel·lent solució de mobilitat sostenible i ecològica", així com l’escàs mal que fan en cas d’accident per la seva "extrema lleugeresa".

Per això, les associacions exigeixen poder circular pels vorals si aquests fossin "transitables" i que els usuaris majors de 14 anys puguin utilitzar la "part imprescindible" de la calçada d’una carretera quan el vehicle pugui circular a una velocitat no inferior a la meitat de la velocitat màxima de la via. És a dir, si el límit de velocitat és de 90 km/h (carreteres convencionals), es podrà circular si el VMP assoleix una velocitat de 45 km/h o més.

També volen que en vies urbanes es permeti circular als VMP i als cicles pel centre del carril, preferentment pel carril situat més a la dreta, si bé proposen la utilització de la resta de carrils "per facilitar l’itinerari a realitzar o a causa d’altres circumstàncies en les condicions del trànsit".

Models en uns "llimbs legals"

Notícies relacionades

El reial decret del Govern també proposa una definició per als VMP, establint una velocitat màxima de 25 km/h, una cosa en què tampoc estan d’acord les associacions, al considerar que amb aquesta mesura molts models quedarien exclosos d’aquesta definició i quedarien en uns "llimbs legals". Per això, demanen que la velocitat màxima s’estableixi entre els 15 i 45 km/h.

La DGT treballa en aquestes mesures a petició dels ajuntaments, que demanden a Trànsit canvis en la normativa general en l’àmbit urbà que els permetin desenvolupar adequadament nous models de ciutat. El reial decret pretén entrar en vigor el juny del 2019.