Va afrontar una reclamació pel tema 'Loca', però va ser arxivada

Shakira defensa la "completa originalitat" de 'La Bicicleta'

Assegura que va escoltar per primera vegada la cançó 'Te quiero tanto' quan li va arribar la demanda

20190327 430895 shakiradeclararyt 1 1 / periodico

5
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

La cantant Shakira ha defensat aquest dimecres davant del Jutjat Mercantil número 12 de Madrid la "completa originalitat’ del seu conegut temi 'La Bicicleta' i ha assegurat que abans de cantar-la no sabia res del cubà Livam Castellano, el compositor que l’acusa de plagiar 'Yo te quiero tanto’,una cançó que ha assegurat que "no té res a veure ni en melodia ni en música ni en temàtica" amb el seu tema.

L’artista colombiana ha acudit juntament amb els seus advocats a aquest jutjat, situat a la Gran Via madrilenya, poc després de les 9.30 hores, sense oferir declaracions, que tampoc ha fet a la sortida. Ja en la vista oral, ha indicat que els altres autors d’aquesta cançó van ser Carlos Vives i Andrés Castro, que també figuren entre els demandats per plagi. 

Sharika ha declarat que Carlos li va enviar la demo de la cançó i ella va aportar i va estendre la lletra i la melodia que va sobre la part de l’acordió de 'La Bicicleta', que ella va convertir en una altra tornada. “Hi havia una melodia preexistent de l’acordió i jo la vaig adaptar amb una lletra. Quan vaig escoltar el tema ja existia la melodia", ha afirmat. 

La cantant ha explicat que va escoltar 'Te quiero tanto’ quan li va arribar la demanda i llavors va comprovar que "no tenia res a veure" ni amb la melodia ni amb el ritme de 'La Bicicleta', ni especialment amb la temàtica. 

Un homenatge a Colòmbia

"La meva parla de la meva terra, és un homenatge a la meva terra, Barranquilla, Colòmbia, no amb Cuba. És una altra cosa. A més, el demandant vol fer un ‘vallenato’ però no li surt, és com si algú vol jugar a futbol amb les mans o vol aprendre anglès i acaba parlant portuguès”, ha precisat. 

En aquest sentit, Shakira ha apuntat que Livam Castellano en el seu 'Yo te quiero tanto’ utilitza una clau de salsa dominicana amb instruments "que pretén ser un vallenato". “És com qui vol fer un arròs amb mango. Això no té res a veure amb 'La Bicicleta', que sí que és un ‘vallenato’ amb elements de dance", ha dit. 

A preguntes de l’acusació, l’artista colombiana ha reconegut que no és musicòloga però que sap perfectament què és un ‘vallenato’ perquè "s’aixecava des de petita escoltant-los". També ha respost que mai ha sigut condemnada per plagi en els seus 30 anys de carrera malgrat que "des dels 8 anys que està fent cançons". Això sí, ha recordat que va afrontar una reclamació pel tema 'Loca', però va ser arxivat. 

Carlos Vives reafirma que és el compositor

A continuació, ha sigut el torn de Carlos Vives, que ha relatat que va compondre 'La Bicicleta' a finals del 2015 i la va produir juntament amb Andrés Castro a començaments del 2016 i que fins a la demanda no sabia res ni de Livam Castellano ni que EMI distribuís les seves cançons.

“Soc músic i compositor amb molts anys d’experiència. La meva manera de compondre és a partir de la música del meu país gràcies al fet que la meva família es relacionava amb els joglars del ‘vallenato’. Aquesta és la meva escola", ha manifestat. 

L’artista colombià s’ha vantat durant el judici d’"haver canviat la música d’Amèrica Llatina" i "el rei del vallenato", un títol que ha dit que li van donar a Espanya. "Me'l vaig guanyar amb treball i amor. Vaig escollir el camí de no ser famós i treballar amb la música del meu país, que neix del folklore. Això ho vaig inventar jo i va ser exemple per a la música llatinoamericana. No tinc una escola de composició més que la vida", ha afirmat. 

A preguntes de l’acusació, Vives ha admès que no sap ni llegir ni escriure música, però que no "li fa falta" per escriure les seves cançons, ja que una vegada composta una cançó avui dia les computadores et donen el paper amb les partitures i el ritme, i això ho passa a la SGAE. "La música meva me la vaig inventar jo", ha repetit en diverses ocasions. 

Nega l’accés al catàleg del demandant

El compositor colombià ha assenyalat que mai va tenir accés al catàleg de Livam i no creu que el tingués ningú del seu equip ni de la seva discogràfica. A més, ha assegurat que ell escriu totes les seves cançons, també la de 'La Bicicleta' i que no va agafar la música d’una banda i la lletra de l’altra perquè, segons el seu parer, "la lletra t’obliga a una música concreta" i viceversa, moment en què s’ha posat a taral·lejar a la sala parts d’alguna de les seves cançons com a exemple. 

En el cas concret de 'La Bicicleta', que ha apuntat que al principi s’havia de dir 'Vallenato desesperado’,Vives ha comentat que es va asseure amb Andrés Castro i van començar a compondre la cançó. "A Shakira li va agradar la cançó i em va preguntar si podia posar la lletra de la part de l’acordió i jo li vaig dir que sí, que era seva", ha indicat. 

Sobre 'Te quiero Tanto’, l’artista colombià ha dit que "li va impressionar" la cançó perquè "venint d’un cubà volia fer un ‘vallenato’ amb una clau, i el ‘vallenato’ no té clau" i, per tant, ha conclòs que "no aconsegueix" plasmar aquest gènere musical. Finalment, ha recalcat que no li solen enviar cançons d’altres artistes perquè les reformi

En una exposició més curta dels fets, Andrés Castro ha explicat durant el judici que es va asseure amb Carlos Vives a compondre l’acompanyament, el ritme i melodies de 'La Bicicleta' però no la lletra. Sobre Livam Castellano, ha respost que no el coneixia, no havia sentit parlar d’ell i no va tenir accés al seu catàleg. 

Declaració del presumpte plagiat

En el judici també ha comparegut el demandant, Livam Castellano, que treballa amb EMI des de l’any 1997, que deté el seu catàleg de cançons. Segons ha explicat, un dia un dels mànagers d’aquesta companyia, David Alonso, li va comunicar en persona que lienviaria la seva cançó 'Te quiero tanto’ al productor de Carlos Vives a Miami.

Després d’un temps, a l’estiu del 2016, sent a la platja la seva filla li va venir amb la cançó 'La Bicicleta' i a l’escoltar-la a la sorra "va saber que era la seva". "Això se sap. És com conèixer els teus fills", ha postil·lat. Llavors, va acudir a Sony a posar una demanda i a la SGAE assessorat per musicòlegs de prestigi i per la Simfònica de Xile, que li confirmen que "és un plagi obvi". "Alberto Comesaña també em va dir que ho denunciés", ha afegit. 

Notícies relacionades

El demandant ha criticat que tant Carlos Vives com Andrés Castro "no sàpiguen d’on surt" una cançó. "Jo sí que soc compositor. Els més grans del món treballen amb les meves obres. Jo et creo una cançó en aquest Jutjat i soc el número u. Jo soc el sol", ha subratllat. 

 

Temes:

Shakira