Anar al contingut

NOVA LEGISLACIÓ

La ministra d'Educació arremet contra la «nociva» 'llei Wert'

Celaá prensenta al Consell de Ministres la seva nova norma d'Educació per «respecte» a tots els que han treballat en la seva redacció

El text entra ara al Congrés, on quedarà en punt mort a causa de l'avançament electoral anunciat per Pedro Sánchez

Olga Pereda

La ministra d'Educació arremet contra la «nociva» 'llei Wert'

JOSE LUIS ROCA

Isabel Celaá va assumir el càrrec de ministra d’Educació amb un objectiu claríssim: derogar la polèmica llei orgànica de millora de la qualitat educativa, la LOMCE o la també coneguda com a 'llei Wert', una norma, segons el PSOE, lesiva, nociva, equivocada i segregadora" que ha empitjorat els resultats educatius. Donada suport per gran part de la comunitat educativa, Celaá ha posat el seu afany personal a derogar la norma del Govern del PP, el propòsit de la qual era, entre d’altres, "espanyolitzar els alumnes catalans", segons va confessar el seu promotor, l’exministre José Ignacio Wert, al qual deu el nom.

El Consell de Ministres l’ha aprovat aquest divendres perquè el text iniciï així el seu tràmit parlamentari. I tot i que la convocatòria d’eleccions generals anticipades la deixa en punt mort, com moltes altres iniciatives legislatives de l’Executiu de Pedro Sánchez, en aquest cas, el consens polític a favor de la seva derogació és ampli. Fins i tot Ciutadans hi està en contra. La ministra ha posat especial afany a presentar la llei. ¿Per què? “Per respecte” a tots els que han treballat en la seva redacció, incloses les comunitats autònomes no governades pel PP.

La ministra ha volgut fer aquest últim pas disparant sense pietat contra la LOMCE, llei que no agrada a ningú tret del PP. Segons l’opinió de Celaá, la norma de l’anterior Executiu no és conforme amb les legislacions europees, segrega els alumnes a una edat massa primerenca i no ha evitat parar la sagnia de les repeticions i l’abandonament escolar. A més, ha atacat de forma frontal el model català d’immersió lingüística.

Espanya té una taxa de repetició del 12% mentre que la mitjana europea se situa en el 2%. La llei socialista contempla la repetició de curs com a l’última opció. En el cas que un alumne repeteixi, aquest tindrà un recolzament personalitzat a l’escola. Actualment, gairebé el 18% dels alumnes abandonen els seus estudis, una xifra que hauria de ser –segons les recomanacions europees– inferior al 15%.

Formació Professional

La nova norma potencia, segons la ministra, una educació per al segle XXI. Enforteix la formació fins als 3 anys i insisteix en la coeducació i la prevenció de la violència de gènere. Educa els alumnes en el desenvolupament sostenible i en les destreses per a les assignatures digitals. A més, reforça la Formació Professional, a la qual considera com uns estudis de primera categoria i no de segona divisió.

La llei impulsada per Celaá organitza l’educació Primària per cicles. També elimina definitivament les revàlides (hi haurà avaluacions de diagnòstic a quart de primària i a segon de l’ESO) i els itineraris, que implicaven els alumnes a decidir a quart de l’ESO el seu camí escolar en funció de les assignatures. El títol únic de l’ESO donarà pas a encaminar els alumnes cap al Batxillerat o la Formació Professional. La norma, “respectuosa amb la Constitució, l’Estat i les autonomies”, deixa per a l’Estat el 55% de les competències curriculars en el cas de les comunitats amb llengua cooficial (65% en el cas dels territoris sense llengua pròpia).