Control de les carreteres

L'helicòpter de Trànsit caça 11 infractors en hora i mitja / VÍDEO

L'aeronau sobrevola els accessos a Barcelona cada matí per oferir imatges en directe de la circulació

helicoptero-3 / periodico

4
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

L’helicòpter de Trànsit 07 ja torna a estar operatiu després d’any i mig d’aturada per un conflicte per la licitació del servei. Aquest mateix matí l’aparell blau marí del Servei Català de Trànsit ha caçat en una hora i mitja 11 conductors cometent infraccions en els accessos a Barcelona. La majoria per no respectar la ratlla contínua a l’hora d’incorporar-se a una sortida de l’autopista a l’avançar una cua per guanyar temps. Un clàssic a primera hora del matí que es veu a la perfecció des de l’aire. La resta, dues incorporacions a una carretera travessant ratlla contínua i tres vehicles circulant pel carril central de l’autopista malgrat no tenir ningú a la seva dreta. “Des de l’helicòpter i l’avió bimotor de Trànsit posem unes 3.000 denúncies cada any. No són gaires comparades amb les dels radars, però són molt dissuasives i donen un missatge educatiu”, explica Jean Charles Peña, responsable de Gestió de Trànsit del SCT, al costat de l’heliport del Port de Barcelona.

A les 7.30 del matí arriben a aquesta base al costat de la terminal de creuers Mariana García, de 54 anys, pilot de l’helicòpter Trànsit 07, i Enric Gené, de 55, cap dels Mossos d’Esquadra i operador de la càmera. A les 8.10, Trànsit 07 ja comença a moure les seves pales i uns minuts més tard s’eleva sobre el port i travessa el centre de la ciutat a una altura d’uns 600 metres. Avui realitzen una missió d’inspecció viària. “¡Cabina estèril!”, diu García als ocupants. Significa “silenci a bord”. Es disposa a parlar per la ràdio. “Civicat, bon dia. Ens enlairem per a inspecció viària. Aviseu quan rebeu les imatges”. Un operador de Civicat, el centre de control de trànsit, confirma que ja rep la transmissió en directe d’aquest ull que tot ho veu i que escruta el que passa uns 600 metres per sota. Les imatges se sumen a les de 562 càmeres fixes que vigilen les carreteres. “Però la nostra és mòbil i ens poden enviar a zones on es necessiti veure el que està passant, com en el cas d’un accident”, explica la pilot García.

Multes de 200 euros

La incorporació de la B-23 a l’A-2, al màxim a aquella hora del matí, és el primer objectiu. “El cotxe blanc”, diu Gené mentre enfoca la càmera cap a l’infractor que creua una ratlla contínua per incorporar-se a l’autopista per a desesperació dels altres conductors que fa estona que fan cua i no gosen fer el mateix. Un zoom capta amb absoluta claredat la seva matrícula. És el primer en caure. El conductor encara no ho sap, ni ho intueix, però d’aquí a tres setmanes rebrà una multa de 200 euros a casa seva. Com ell, en cauen cinc més per la mateixa infracció en aquest mateix punt, però també a l’AP-7 i a la C-58. “Se m’ha escapat”, comenta el mosso, que treballa compenetrat amb la pilot. No en va, fa 10 anys que tots dos fan aquesta feina des de l’aire.

Notícies relacionades

Mentre sobrevolen l’AP-7 i la B-30, s’observa la caravana incessant de camions i molts turismes en ruta als seus centres de treball. A l’arribar a la C-59 alguna cosa crida l’atenció de la pilot. Cinc cotxes estan detinguts al voral. “És una col·lisió posterior”, comenta el mosso Gené. García truca a Civicat per avisar de l’accident. “No hi ha ferits ni tallen la via. Els conductors són al voral fent l’informe”, explica la pilot. Els seus avisos al centre de control serveixen també per detectar incidències viàries que poden causar grans embussos. I és que des de l’aire es veu el general, però també el concret. “Veus un cotxe fent esses i ja saps que parla pel mòbil. L’avancem, girem la càmera i el veus clarament parlant amb el mòbil, o llegint papers, o bevent, per a la qual cosa ha d’aixecar el cap”, explica Gené. Després el mosso grava la matrícula. I llest. Multat.

Evitar morts

“Civicat. Si no hi ha cap requeriment, tornem a base”, radia García després d’exclamar la preceptiva frase de “Cabina estèril”. Ja a la base, Gené comença a repassar les imatges gravades i a emplenar una taula amb els vehicles, les infraccions, el lloc i l’hora. Després, assistirà juntament amb la pilot i el cap de Gestió de Trànsit, Peña, a una reunió de planificació. A la tarda, Trànsit 07 es tornarà a enlairar, vigilar i sancionar. “Amb aquests vols fem molta prevenció i només que salvem una vida ja em dono per satisfeta. I el que insulta l’helicòpter de Trànsit és perquè és molt infractor. La gent ha de saber que si no es compleixen les normes, hi ha accidents i morts”, diu García. I ho sap molt bé. Pilota helicòpters de vigilància de trànsit des de fa 25 anys. I abans d’això va ser examinadora... de Trànsit.