Paleontologia

Trobada a Gibraltar la segona empremta de neandertal al món

La petjada correspondria a un noi d'uns 130 centímetres d'altura

zentauroepp45329744 neandertal190213095334

Efe

Investigadors de les universitats de Huelva i Sevilla, junt amb equips de paleontologia de quatre països més, han certificat la troballa a Gibraltar de la segona empremta al món d’un home de Neandertal, amb una antiguitat d’uns 29.000 anys. L’empremta correspondria a un noi d’uns 130 centímetres d’altura.

Es tracta d’un descobriment avalat per experts de les universitats de Lisboa, Naturtejo Global Geopark i Coimbra (Portugal), Toronto (Canadà), Atacama (Xile) i el Geological Survey del Japó, que han culminat una investigació que certifica la troballa d’una empremta només comparable amb la trobada a Vartop Cave (Romania) i certificada el 2018.

La investigació, segons l’informe a què ha tingut accés Efe, ha sigut dirigida pel catedràtic de la Universitat de Huelva Joaquín Rodríguez Vidal, que va trobar aquestes restes després d’analitzar el paleopaisatge d’una duna ubicada a la zona de llevant del Penyal.

A més d’aquesta petjada humana, n’han sigut certificades d’altres de pertanyents a la fauna que poblava la zona, com cabres, linxs, cérvols, lleopards i fins i tot elefants.

La investigació, que serà publicada a la revista 'Quaternary Science Reviews', ha sigut possible gràcies a l’estudi d’una antiga pedrera de sorra, avui abandonada, que pateix freqüents caigudes de sediments i deixa al descobert aquestes petjades, algunes en secció vertical i altres com relleus.

Objecte de polèmica

En el treball d’investigació, el professor del departament de Cristal·lografia, Mineralogia i Química Agrícola de la Universitat de Sevilla i autor principal de l’article, Fernando Muñiz, juntament amb col·legues portuguesos, va sotmetre les mostres obtingudes a estudis de laboratori i van trobar als talls restes d’empremtes de vertebrats.

En una de les anàlisis van reconèixer la petjada humana, tot i que "per alsinvestigadors clàssics, datar fa 28.000-29.000 anys l’empremta d’un neandertal és encara objecte de polèmica, ja que en teoria la seva desaparició va tenir lloc fa 40.000 anys”.