Llargues cues a la T-4

Els taxistes de Madrid decideixen aquest dimarts en referèndum si desconvoquen la vaga

La Comunitat va rebutjar aquest dilluns que els ajuntaments fixessin la precontractació dels VTC

zentauroepp46696597 almudena taxis190125122223

zentauroepp46696597 almudena taxis190125122223 / J P Gandul

3
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

Un nombrós grup de taxistes fan cua des de les 10 hores d’aquest dimarts per participar en el referèndum que decidirà si continuen amb la vaga o si suspenen l’aturada definitivament, una afluència que ha obligat a tallar la carretera d’accés a la zona de taxis de la T-4 de l’aeroport Adolfo Suárez-Madrid Barajas. Al migdia, els organitzadors calculen que ja hi han participat més de 2.000 taxistes i, aproximadament, uns 1.000 més fan cua per emetre el seu vot. Fonts del sector expliquen que la participació és més elevada que la del referèndum de la vaga, que va superar els 8.500 participants i poden arribar als 12.000.

"Després de 16 dies d’aturada decidida pel sector els dies 15 i 16 de gener, i davant de la negativa de la Comunitat de Madrid de regular els VTC, des de la coordinadora del taxi es continuen buscant les diferents vies que permetin establir una regulació dels VTC, pressionant i realitzant més mobilitzacions si fos necessari. No obstant, plantegem al col·lectiu una consulta sobre la continuïtat de l’aturada indefinida com a mesura de pressió", diu la papereta que es posa a disposició dels taxistes que participen en la consulta, que té la taula de votació a la zona de taxis de la T-4.

El resultat no és clar

Fonts del sector del taxi indiquen que el resultat de la consulta no és clar, ja que hi ha gent decidida a mantenir la vaga i d’altres que qüestionen la seva idoneïtat després que la Comunitat de Madrid manifestés que no vol fer una reforma immediata del sector VTC.

Un dels taxistes que participen en la consulta ha indicat que una clau per decidir és que l’Assemblea de Madrid acaba les seves sessions al març. També n’hi ha que dubten encara del seu sentit del vot i n’hi ha que es decanten per les dues opcions.

Fonts del sector detallen que els taxistes han deixat d’ingressar 170 euros bruts per dia, la qual cosa, descomptant impostos i costos, els deixa en una mitjana de 100 de nets. Ara mateix, la zona del taxi de la T-4, amb capacitat per a 1.100 vehicles, està pràcticament plena a vessar.

Demandes laborals

Un portaveu del col·lectiu criticava que el Govern regional ha jugat al "desgast" durant el conflicte, ja que era conscient que l’Assemblea de Madrid es dissol d’aquí un parell de mesos. També creu que el director general de Transport de la Comunitat de Madrid, Pablo Rodríguez Sardinero, ha de dimitir, perquè en una reunió feta el 8 de gener va comentar a les associacions que el sector VTC no tenia prou regulació i s’havia de legislar. A més, ha recalcat que la regió té unes 500 llicències noves de VTC, segons les dades de Foment, i s’espera que se n’emetin 2.700 més. "La gent n’està farta, perquè prenen el carrer de manera il·legal", ha postil·lat.

Notícies relacionades

El vicepresident de la Federació Professional del Taxi de Madrid, Jesús Fernández, ha explicat en conversa amb diversos mitjans de comunicació que serà el sector el que decideixi si continua amb la vaga i descarta pronosticar un resultat de la consulta. Entén que si surt que l’aturada es desconvoca, caldrà fer accions "puntuals i concretes" i recorda que a l’inici de la reunió l’Executiu regional va oferir un esborrany de regulació immediata dels VTC, una cosa que ara ha retirat. Per tant, creu que la Comunitat serà "responsable" del que passi a partir d’ara.

Des de les associacions manifesten que aquestes accions puntuals poden versar sobre aturades puntuals i manifestacions, dirigides contra la Comunitat. També exposen que el taxi va optar per mesures extremes després de 54 reunions per buscar una solució a la regulació VTC i set manifestacions de protesta. Un altre punt que es desplegarà són el de les mesures compensatòries per al client habitual pels perjudicis ocasionats per la vaga.