LA SEGURETAT A L'AVE
Així hauria d'haver actuat el vigilant que va detectar la falsa granada a l'AVE
El personal de seguretat va haver d'aturar la dona i demanar-li que obrís la maleta per comprovar-ne l'interior
Si la passatgera s'hagués negat a col·laborar, el paquet s'havia de dipositar en una zona segura prestablerta
zentauroepp45795777 pla mitj de la maleta amb la sivella de cintur amb forma d181107184853 /
Els experts en explosius no tenen cap dubte. Semblava una granada de veritat. I s’hauria d’haver activat immediatament el protocol per la detecció d’un artefacte explosiu en el control d’equipatges del’estació de Sants. Així ho expliquen els policies consultats per aquest diari, un d’ells expert en desactivació de bombes. “Sabem que fins i tot hi ha encenedors que també tenen forma de granada, però si un vigilant veu un objecte així, ha d’activar immediatament el protocol”, afirma un dels agents veterans.
D’entrada, el vigilant que estava operant a l’escàner de l’equipatge havia d’haver aturat la dona que portava la maleta amb la suposada granada i haver-li demanat que l’obrís allà mateix, mentre aturava la cua de passatgers i avisava el seu responsable. “Si la dona no hagués volgut obrir la maleta o s’hi hagués negat, s’hauria hagut de portar l’equipatge a una zona segura, que està ben delimitada a qualsevol estació o aeroport”, indica un dels experts.
Amb autorització del jutge
Si passa això, cal avisar immediatamentla policia, que desplaçarà amb urgència un equip de desactivació d’explosius, més conegut com a Tedax, per obrir la maleta i analitzar l’objecte sospitós. Si no hi ha propietari de la maleta o aquest no autoritza que l’obrin, aleshores cal demanar una autorització especial al jutge de guàrdia.
“És improbable que la maleta exploti si no es manipula, i per això hi ha temps perquè arribin els tedax i l’examinin”, indica un dels agents. De fet, hi ha casos en què qualsevol policia podria mirar al seu interior, com en casos d’una maleta o motxilla abandonada, però en el cas de Sants la situació era d’alerta màxima al pressuposar-se que l’artefacte podia ser de veritat.
Per als dos experts, un dels possibles problemes és la formació dels vigilants de seguretat que treballen a les estacions de ferrocarril, on el nivell de control no és tan estricte ni està tan supervisat com per exemple en un aeroport, on el control és més gran, fins i tot amb presència permanent de les Forces de Seguretat de l’Estat. “De vegades hi posen una persona que està treballant a l’estació amb una altra funció però que ha passat un curs d’operador d’escàner", indica un dels policies.
“Però moltes vegades l’efecte que té un escàner en una estació de tren és sobretot dissuasiu, per transmetre seguretat al passatger, i no és un filtre tan hermètic com el d’un aeroport”, afegeix l’agent. De fet, és curiós que es controli l’equipatge de mà però no es passi per un arc de seguretat antimetalls, com en molts museus.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Desconeixement Cita ITV: compte al testimoni MIL del cotxe si es va matricular a partir del 2008
- Infal·lible El truc casolà per netejar les portes de fusta que ja està de moda
- Els interessos no ho són tot Aquesta és l’edat límit per demanar una hipoteca a Espanya: ¿Ho sabies?
- Alimentació Si veus això a les nous, llença-les immediatament