L'Eurocambra pitja l'accelerador per reduir el CO2 dels cotxes nous

La comissió de medi ambient exigeix més ambició i proposa elevar del 30 al 45% l'objectiu de reducció de les emissions per al 2030

zentauroepp38132614 co2180910232000

zentauroepp38132614 co2180910232000 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez

El Parlament Europeu redobla la pressió i reclama cotxes més nets. La comissió de medi ambient de l’Eurocambra ha aprovat un informe sobre els nous estàndards per alsvehicles de passatgers i furgonetes en què aposta per elevar del 15 al 20% l’objectiu intermedi de reducció d’emissions de CO2 dels vehicles nous comercialitzats a partir del 2025 (respecte a 2021) i del 30 al 45% per al 2030, per sobre dels objectius fixats per la Comissió Europea en la proposta de fa un any.

Brussel·les va proposar el novembre del 2017 retallar les emissions un 15% per al 2025 i un 30% per al 2030. Una reducció excessiva, segons el parer del’associació de fabricants europeus ACEA –representant dels 15 principals fabricants com Fiat, Honda, Renault, BMW, Volkswagen o Volvo–, que defensa una retallada màxima del 20%. Si s’eleva aquesta xifra, sostenen, repercutirà negativament en el sector que podria patir pèrdua de llocs de treball. “La nostra indústria està ansiosa per moure’s el més ràpid possible cap a vehicles sense emissions”, avisava fa uns mesos el president d’ACEA i CEO del grup PSA, Carlos Tavares. “No obstant, tots els membres d’ACEA necessiten transformar les seves empreses a un ritme gestionable i que protegeixi la seva viabilitat a llarg termini en un entorn global i ferotge”, afegia.

Malgrat la pressió de la indústria i les resistències de les formacions de centre dreta, la socialista maltesa Miriam Dalli, ponent de l’informe, ha aconseguit finalment tirar endavant un pla ambiciós que obligarà la Unió Europea a pitjar l’accelerador en la reducció d’emissions de CO2 dels cotxes. La proposta també inclou objectius més ambiciosos en matèria de comercialització de vehicles híbrids o elèctrics a l’elevar al 20% el 2025 i al 40% el 2030 la quota d’aquest tipus de vehicles per a cada fabricant, comparat amb el 15% i 30% plantejat originalment per la Comissió Europea. La proposta inclou un esquema sancionador per a aquells fabricants que incompleixin aquests percentatges.

Test de CO2 en conducció real

A més, els eurodiputats han inclòs una altra novetat respecte a la proposta de l’Executiu comunitari. Des de l’any passat, els fabricants estan obligats a mesurar les emissions NOx en condicions de conducció reals. Aquesta mesura va ser adoptada arran de l’escàndol conegut com a ‘dieselgate’ que va posar en evidència les trampes d’alguns fabricants. La comissió de medi ambient vol que a partir del 2023 es faci el mateix amb les emissions de CO2, de manera que deixin de mesurar-se només en laboratori. Per a això, reclama a l’Executiu comunitari que presenti una proposta legislativa en un termini màxim de dos anys. A més, per a finals del 2019 reclamen una altra proposta per garantir que els consumidors reben informació precisa i comparable sobre el combustible que consumeixen i les emissions contaminants que emeten els cotxes.

Notícies relacionades

L’informe ha sigut aprovat amb 38 vots a favor, 23 en contra i 7 abstencions. PPE, que apostava per limitar l’objectiu de reducció per al 2030 al 20%, i conservadors britànics hi han votat en contra, per la qual cosa encara hi podria haver alguna sorpresa durant la votació en ple que tindrà lloc a la sessió plenària de l’1 al 4 d’octubre, segons han confirmat fonts parlamentàries.

Els Estats membres encara han de finalitzar la seva posició el que s’espera que tindrà lloc al Consell del 9 d’octubre. Només després podran començar les negociacions interinstitucionals entre les dues institucions amb vista a adoptar la nova legislació abans de les eleccions europees de maig del 2019. “Hem aconseguim un resultat que és un compromís entre els diferents interessos. Uns demanaven un 20%, d’altres un 75%. Si volem respectar els nostres objectius climàtics hem de fixar-nos objectius ambiciosos”, ha recordat la ponent.