Anar al contingut

Promoció

L'oli d'oliva espanyol es llança a conquistar el món

El gremi inicia una campanya de tres anys a Amèrica, l'Àsia i Europa

Oli doliva verge utilitzat per amanir enciam.

Oli doliva verge utilitzat per amanir enciam. / EL PERIÓDICO / JOAN CASTRO

El gremi de l’oli d’oliva espanyol ha presentat a Nova York la seva nova campanya per conquistar Amèrica, l’Àsia i Europa: durarà tres anys, té un pressupost de sis milions d’euros i es finança amb fons de la Unió Europea.

La campanya, que porta per nom ‘Fem un món més saborós’, es va donar a conèixer a l’Institut Cervantes de Nova York, ja que el mercat nord-americà és un dels més importants en aquest moment per al gremi.

No es parteix des de zero, i és que fa dos anys el tennista Rafael Nadal ja va posar de cara a la primera gran campanya d’aquest tipus, i ara, amb els resultats a la mà, la Interprofessional de l’Oli d’Oliva Espanyol vol continuar sumant adeptes.

L’oli d’oliva continua sent una veta de mercat: el seu consum global representa a penes l’1,50%, molt lluny del 15% de l’oli de colza, el 29% del de soja o el 35% del de palma.

Tot i així, la popularitat creixent de la dieta mediterrània i la mala fama d’altres olis, com el de palma, han adobat el terreny per a l’oli d’oliva, que als Estats Units no para de créixer.

"Deu anys enrere, a Espanya consumíem el 60% del nostre oli d’oliva i n’exportàvem el 40%. Ara aquesta tendència s’ha invertit, i exportem el 70% i en consumim el 30%", va resumir a Efe el president de la Interprofessional, Pedro Barato.

El canvi d’hàbit als EUA

Fa una dècada, el mercat nord-americà no destacava pel seu consum d’oli d’oliva, però avui és el tercer consumidor mundial, tot un "mèrit" tenint en compte que els dos primers, Itàlia i Espanya, són països productors.

Els EUA han passat de consumir amb prou feines 30 tones d’oli d’oliva a gastar-ne fins a 310.000 en només una dècada.

Per aconseguir-ho ha fet falta la "complicitat" de diversos actors, des dels metges que certifiquen els seus beneficis per a la salut, fins al Govern nord-americà, que en la seva última guia amb consells per a una vida saludable del 2015 va recomanar l’ús d’aquest tipus d’oli.

També hi té a veure l’èxit de la gastronomia espanyola als EUA, i per això l’estrena de la campanya va comptar amb Seamus Mullen, un cuiner novaiorquès que, després de treballar en un bar de Burgos, va obrir el 2013 El Colmado, un dels restaurants de tapes més populars de la ciutat.

Promoció en aeroports i estacions de tren

La campanya, que comptarà amb més de 3.000.000 d’impactes, serà present en ports, aeroports i estacions de tren, ja que, segons argumenta Barato, "els que viatgen tenen una especial consideració per provar noves experiències, també a la cuina".

L’oli d’oliva serà present als aeroports de Chicago, San Francisco, Los Angeles i Nova York, on ja s’han obert alguns ‘lounges’, o zones de descans, on els viatgers poden provar l’oli d’oliva mentre escolten música o carreguen els seus dispositius.

"El futur se’ns mostra encoratjador. El consum d’oli d’oliva als EUA no arriba a un quilo per persona i any, mentre a Espanya és de 13", va emfatitzar el president del gremi, que va desgranar que el consum està "concentrat" a la costa est i oest del país, per la qual cosa encara queden molts estats "per conquistar".