Després de la filtració

L'OCU demana a Facebook que compensi els usuaris per l'ús de les seves dades

Instarà la xarxa social a oferir eines perquè els usuaris siguin els únics administradors de les seves dades

abertran42700215 files  in this file photo taken on september 18  2013 facebo180404144555

abertran42700215 files in this file photo taken on september 18 2013 facebo180404144555 / JIM WATSON

1
Es llegeix en minuts

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), juntament amb la resta d'organitzacions del grup Euroconsumers -Bèlgica, Itàlia, Portugal i el Brasil- es reuneix aquest dimecres, 11 d'abril, amb representants de Facebook per aconseguir "compromisos clars" per part de la xarxa social a favor dels consumidors, després del cas de la filtració de dades d'usuaris a Cambridge Analytica.

Segons ha informat l'organització, Euroconsumers transmetrà un "missatge clar" a Facebook i és que "les dades que utilitzen pertanyen als consumidors i només als consumidors" per la qual cosa han de "tenir el control sobre elles en tot moment, saber exactament per a què s'utilitzen i, si hi estan autoritzats, obtenir una bona part del valor creat per les companyies que les fan servir".

Per l'OCU, el cas de la filtració de dades a la consultora britànica Cambridge Analytica "només és un símptoma d'un sistema molt més ampli que s'ha d'abordar, en el qual les dades es recopilen i es comparteixen amb tercers sense que els consumidors ho sàpiguen i sense obtenir res a canvi".

En aquest sentit, l'OCU adverteix que cap de les organitzacions acceptarà que s'abordi el problema com un assumpte puntual amb Cambridge Analytica, ja que "les dades s'han convertit en un recurs essencial per al creixement econòmic, la creació d'ocupació i el progrés social que afecta tothom".

Protecció de la privacitat

El grup de consumidors insistirà que la xarxa social ofereixi als usuaris "com més aviat millor les eines necessàries perquè ells siguin els únics i verdaders administradors de les seves dades". "Només llavors podran decidir on, quan i amb qui les volen compartir, quan volen deixar de fer-ho i quan les volen recuperar", afegeit l'OCU.

Notícies relacionades

A més, les organitzacions aprofitaran la trobada per demanar-li a Facebook que torni el valor real de les dades als consumidors quan aquests decideixen compartir-les, ja que, fins ara, no reben res a canvi per l'ús que altres en fan.

Segons elles, el Big Data "no ha d'estar renyit amb una protecció adequada" de la privacitat dels consumidors, i l'economia de dades "només pot ser avantatjosa i evitar una degeneració molt perillosa si els consumidors se situen al capdavant de les seves pròpies dades".