Informe Edubaròmetre de Catalunya

La motivació de l'alumne és la principal exigència dels pares a l'escola

El 66% de les famílies creuen que l'educació que reben els seus fills és bona o molt bona

zentauroepp41927607 estudiantes180411162642

zentauroepp41927607 estudiantes180411162642 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ

Als pares els preocupa que els fills vagin a classe amb ganes, requisit bàsic per assegurar una educació prolongada. Així, el 53% dels progenitors consideren que la motivació per aprendre és el principal objectiu que ha d’abordar l’escola, segons una enquesta de l’Edubaròmetre realitzada per la Fundació Jaume Bofill a les famílies de nens i joves escolaritzats a Catalunya. La satisfacció amb el sistema educatiu aprova amb una nota de 5,8 i puja fins al 6,7 en l’àmbit particular de l’escola, unes dades que es contraposen a les veus catastrofistes per les retallades dels últims anys, segons la valoració que va fer ahir el director de la fundació, Ismael Palacín, en la presentació de l’informe.

Al comparar els resultats amb l’enquesta realitzada fa només unes setmanes als docents, se certifica que pares i mestres comparteixen una similar valoració i reivindicacions, entre elles l’aposta per la innovació i una visió integral de l’educació. Cada vegada guanyen més importància competències com la citada motivació, la creativitat i l’esperit crític, saber conviure i tenir valors, així com els hàbits de treball i d’esforç.

MÉS CREATIVITAT

En aquest panorama holístic que busca adaptar-se millor a les demandes de la canviant societat descendeix el tradicional pes atribuït a la bona preparació acadèmica, sobretot en les famílies amb un nivell  d’estudis més alt. Els pares amb carrera donen prioritat a la creativitat i l’esperit crític (42,4%), un valor emergent, molt per sobre de les competències bàsiques (23,6%). La demanda s’inverteix en les famílies amb menys formació.

Tant Palacín com la directora d’investigació de la fundació, Mònica Nadal, van celebrar que el 66% de les famílies creuen que l’educació que reben els seus fills és bona o molt bona. «És una xifra molt per sobre de l’esperada», es van congratular. Això sí, el percentatge disminueix al 35,2% quan es tracta d’enquestats amb fills que van malament a l’escola. Aquestes famílies critiquen especialment la falta d’atenció personalitzada, orientació i acompanyament, a més dels mètodes d’ensenyament i l’exigència.

Respecte a l’èxit concret dels objectius per part de l’escola, els pares no discriminen de manera significativa entre els ítems analitzats, si bé la creativitat i la motivació (amb una mitjana de 3,4 sobre 5 punts tots dos) ocupen les posicions més baixes de satisfacció. Un altre apunt remarcable és que les valoracions descendeixen a mesura que es passa de l’etapa infantil (la més elogiada) a primària i ESO, i és la secundària la que registra les puntuacions més fluixes.

A diferència dels docents, els progenitors no perceben el canvi educatiu dels últims tres anys; el 48,2% estima que està igual, el 28,4% que ha empitjorat i el 23,4% que ha millorat. 

 

Notícies relacionades