ESTUDI D'ISGLOBAL

El 38% dels casos d'asma infantil són atribuïbles a la contaminació

L'exposició als òxids de nitrogen generats pels cotxes provoca el desenvolupament de la malaltia pulmonar

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un 38% dels casos d'asma infantil són atribuïbles a la contaminació atmosfèrica, segons un estudi portat a terme per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i l'Institute for Transport Studies de Leeds (Regne Unit).

La investigació, que s'ha dut a terme a la ciutat de Bradford (Regne Unit), destaca que la contaminació procedent del trànsit podria ser específicament responsable del 24% dels casos. 

L'equip d'investigadors de l'ISGlobal -centre impulsat per la Fundació Bancària La Caixa- i de l'Institute for Transport Studies de Leeds ha utilitzat un model de nou desenvolupament per analitzar l'impacte que l'exposició als òxids de nitrogen (NOx) -gasos que es troben entre els contaminants de l'aire- té en el desenvolupament de l'asma infantil.

El treball, que publica aquest dimarts la revista Environment International, va utilitzar un model que uneix les dades d'altres quatre models diferents relatius a trànsit, emissions, dispersió atmosfèrica i salut a Bradford, cosa que va permetre als investigadors traçar tota la cadena d'impacte, des de les fonts de contaminació de l'aire fins a les vies per les quals aquesta afecta la salut dels nens.

Més altes que la mitjana

Els resultats indiquen que fins al 38% de tots els casos anuals d'asma infantil a Bradford -sisena ciutat més gran del Regne Unit, amb una població multiètnica de més de 530.000 persones i que està entre el 10% de les localitats britàniques més desafavorides-, poden ser atribuïbles a la contaminació de l'aire.

"Quan ajustem els nostres resultats utilitzaant mesuraments reals de contaminants de l'aire vam veure que fins al 24% dels casos anuals es podrien atribuir a la contaminació de l'aire relacionada amb el trànsit", ha destacat el director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d'ISGlobal, Mark Nieuwenhuijsen.

L'autora principal de l'estudi, Haneen Khreis, investigadora d'ISGlobal i de l'Institute for Transport Studies de Leeds, ha explicat que "les taxes de casos d'asma infantil a Bradford són més altes que la mitjana del Regne Unit, igual que els ingressos hospitalaris per urgències de nens asmàtics menors de 16 anys". "Investigacions prèvies del nostre equip van demostrar que els nens i nenes exposats a alts nivells de contaminació de l'aire procedent del trànsit tenen un risc més alt de desenvolupar asma", ha recordat Khreis.

Mesures contra el trànsit

"Quantificar el nombre de casos d'asma infantil que són directament atribuïbles a la contaminació de l'aire relacionada amb el trànsit no s'havia fet en el passat i, com demostrem ara, una part important dels casos és en bona mesura prevenible", ha assenyalat la investigadora.

Khreis ha apuntat que aquesta investigació "demostra que, si bé les mesures populars com aturar els vehicles al ralentí fora de les escoles o proporcionar rutes de vianants allunyades de les carreteres són importants, les solucions propostes per mitigar la contaminació del trànsit no s'haurien de restringir a àrees localitzades".

Per la investigadora, "les noves polítiques destinades a reduir els efectes de la contaminació atmosfèrica procedent del trànsit s'han d'enfocar a cada baula de la cadena: des del volum i el tipus de trànsit, fins als gasos d'escapament i les emissions que no provenen dels tubs d'escapament, passant per la dispersió i l'exposició".

Notícies relacionades

Nieuwenhuijsen ha subratllat que "els casos d'asma infantil han augmentat constantment des de la dècada del 1950. El progrés futur amb l'asma infantil requereix un enfocament que no es limiti a controlar i tractar la malaltia i vagi cap a la seva prevenció, començant per la reducció de la contaminació de l'aire relacionada amb el trànsit".

Després d'aquest estudi, l'equip d'investigació prepara ara una avaluació de l'impacte en la salut de contaminació atmosfèrica i asma a nivell europeu.