Anar al contingut

PRIVACITAT A INTERNET

Protecció de Dades multa WhatsApp i Facebook per traspassar-se informació d'usuaris

L'organisme públic imposa 300.000 euros de multa a cadascun per exigir un consentiment "no vàlid"

Carmen Jané

Protecció de Dades multa WhatsApp i Facebook per traspassar-se informació d'usuaris

DADO RUVIC

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha imposat dues multes de 300.000 euros a WhatsApp i a Facebook pel transvasament i el tractament de dades personals d'usuaris a partir de la compra de la primera per la segona, el 2014.

La multa, la primera de les diverses que les agències europees tenen obertes per la causa, es refereix al fet que l'agost del 2016, WhatsApp va començar a notificar als seus usuaris que traspassarien dades personals a Facebook.

La qüestió va provocar una gran alarma entre els usuaris del sistema de missatgeria instantània, que van començar a témer que veurien els seus contactes i converses a la xarxa social. No va ser així, però sí que Facebook va tenir accés als contactes dels usuaris de WhatsApp i molts perfils a la xarxa social de sobte van veure com se'ls suggeria com a amics gent amb qui només tenien contacte per missatgeria. Això va provocar algunes demandes de particulars i diverses investigacions d'ofici a tot Europa que ara s'han resolt.

Una d'elles és la que ha provocat la resolució de l'AEPD que considera que Facebook -nou propietari de WhatsApp- va imposar com a “obligatòria” l'acceptació de les noves condicions d'ús sense oferir alternatives adequades. Els usuaris simplement havien d'acceptar les noves condicions d'ús en el termini d'un mes sota amenaça de no poder seguir utilitzant l'aplicació.

Dues infraccions greus

Jurídicament, l'agència espanyola resol ara “l'existència de dues infraccions greus de la llei orgànica de protecció de dades, sancionades cada una amb 300.000 euros”. Una a WhatsApp, per “comunicar dades a Facebook sense haver obtingut un consentiment vàlid dels usuaris” i una altra a Facebook “per tractar aquestes dades per als seus propis fins sense consentiment”.

Per l'agència, és greu que “en el cas d'usuaris que ja tenien instal·lada l'aplicació WhatsApp, la companyia només habilités mecanismes per rebutjar que la informació cedida pogués ser utilitzada amb la finalitat de ‘millorar’ l'‘experiència amb els productes i la publicitat a Facebook’, però no amb altres fins recollits en la política de privacitat”.

També en el cas dels usuaris nous, ni tan sols se'ls oferia l'opció de negar-se que les seves dades fossin cedides a Facebook per als fins publicitaris o de “millora d'experiència” abans esmentats, sense permetre instal·lar l'app en cas de no acceptar aquestes condicions.

Brussel·les ja va imposar una multa de 110 milions d'euros a Facebook per proporcionar "informació enganyosa" sobre la compra de WhatsApp a les autoritats europees que havien d'autoritzar l'operació dins de les lleis antimonopoli.