Anar al contingut

INFORME SOBRE ELS MITJANS D'INFORMACIÓ

EL PERIÓDICO, líder de la premsa espanyola en dones columnistes

Va ser el mitjà que va publicar més peces d'opinió amb firma femenina el mes de gener passat, segons un estudi de 25 mitjans realitzat per Planner Media

El Periódico

EL PERIÓDICO, líder de la premsa espanyola en dones columnistes

LUIS DOMINGO

Només el 20% de les columnes i tribunes d'opinió de la premsa espanyola estan escrites per dones. Així es desprèn de l'informe ‘Columnistes’, realitzat per Planner Media, que ha analitzat 3.304 peces d'opinió publicades durant el mes de gener passat en 25 diaris, tant natius digitals com versions digitals de diaris impresos. EL PERIÓDICO és el mitjà que durant aquest mes va públicar més articles firmats per col·laboradores (152, seguit per eldiario.es, amb 84) i en què més dones van firmar peces d'opinió (64, també seguit d'eldiario.es, amb 51).

En termes percentuals, EL PERIÓDICO (33%), eldiario.es (37%) i lamarea.com (40%) són els tres mitjans que compten amb un percentatge més alt de peces firmades per col·laboradores sobre el total d'articles publicats, mentre que els tres mitjans amb més percentatge d'opinadores sobre el conjunt de columnistes són novament EL PERIÓDICO (39%), eldiario.es (40%) i CTXT (37%). Mentrestant, Estrella Digital ocupa l'última posició al comptar únicament amb opinadors homes. 

EL PERIÓDICO és l'únic diari on el primer lloc en nombre d'articles és compartit per Emma Riverola i Ferran Monegal. Altres articulistes habituals d'aquest mitjà són Ana Pastor, Imma Sust, Care Santos, Najat el Hachmi, Ángeles González-Sinde, Lucía Etxebarria, Olga Merino, Cristina Pardo i Milena Busquets.

En total, dels 454 articles d'opinió d'EL PERIÓDICO, 304 van ser firmats per homes i 152 per dones, una relació molt més equitativa, tot i la bretxa encara existent, que a la resta de la premsa amb edicions en paper i digital. Així, a 'El País', de les 432 peces, només 77 van ser escrites per dones. La diferència es dispara a 'La Vanguardia', amb 117 articles en total, dels quals tot just 16 van portar firma femenina. 

Societat i política

Analitzant en termes globals les peces escrites per dones (684 de les 3.304), els temes de societat, amb el 33,2%, i política, amb el 32,6%, són els dos continguts més abordats; seguits de lluny de qüestions sobre cultura i entreteniment, economia i internacional. L'opinió masculina domina en general en totes les categories, però l'estudi reflecteix que ho fa de manera més pronunciada en els continguts sobre ciència (el 93% enfront del 7%), esport (el 90% davant el 10%) i economia (el 88% enfront del 12%).

En general, la política és la temàtica sobre la qual més s'ha publicat en els espais d'opinió (39%), dels quals el 17% han sigut escrits per dones. Darrere la política, les seccions amb més articles d'opinió són societat, economia, cultura i entreteniment i internacional. Dels 684 textos analitzats firmats per dones, el 84% són columnes d'opinió i la resta són tribunes. Dels prop de 1.500 periodistes d'opinió identificats, tan sols 332 són dones.

Durant la presentació de l'informe, a càrrec de la Federació d'Associacions de Periodistes d'Espanya (FAPE) i CaixaForum Madrid, la secretària d'Estat de Comunicació, Carmen Martínez Castro, va subratllar que la “batalla per la igualtat l'hem de donar tots i en tots els sectors de la societat”. “Si les redaccions estan plenes de dones, probablement alguna dona més hauria d'estar dirigint algun mitjà de comunicació”, va suggerir Martínez, igual que va fer la presidenta de la FAPE, Elsa González, que va lamentar que encara no s'hagi pogut “escalar el mur que hi ha de la redacció als despatxos”.

La columnista Emma Riverola va afegir: “L'opinió de les dones val menys. Això avui ñes un fet i transcendeix el periodisme, sobretot es fa sagnant en el cas del periodisme d'opinió”. També va asseverar que és “imprescindible parlar de paternitat, de quotes i d'obligatorietat a l'hora de compartir les baixes per tenir fills”.