TENDÈNCIA

Els escriptors de no-ficció es llancen a donar classes per internet

Els cursos i classes magistrals a la xarxa busquen compensar la caiguda de vendes de llibres i atraure nous públics

Triomfen els vídeos de xerrades d'autoajuda, criança i empresa que es poden veure al mòbil

zentauroepp41970544 fotos de in s s inz   autora de vivlium com   influencer   c180209192229

zentauroepp41970544 fotos de in s s inz autora de vivlium com influencer c180209192229

4
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

La demanda de formació a internet no només va en augment, sinó que està sent un autèntic fenomen. I l’oferta va creixent amb ella. Hi ha cursos de tot, de pagament i gratuïts, d’universitats, escoles i experts en diverses plataformes que ofereixen fins i tot títols propis després de passar un examen. Ara que els llibres es venen menys i l’audiència on line creix, escriptors de no-ficció i editorials intenten agrupar el millor de l’edició impresa i internet amb classes en vídeo ludicoformatives.

La plataforma que es postula per donar-los sortida és Vivlium.com, que uneix vídeos, ebooks per crear cursos i classes magistrals amb autors de tota mena. El seu llançament oficial –han estat sis mesos en proves– arriba amb un acord amb Libranda, la principal plataforma tecnològica del sector de l’edició que agrupa més de 300 editors, perquè escriptors i experts que fins ara com a màxim oferien conferències es converteixin en professors youtubers i cobrin pel contingut.

«És un format nou en el sector editorial, que vol aprofitar el coneixement en diversos àmbits per transmetre el seu missatge. A vegades, els editors produeixen llibres sense tenir la seguretat que hi haurà un públic, ara pots fer una classe magistral i, si tens èxit, plantejar-te fer un llibre», afirma Arantza Larrauri, directora general de Libranda. La seva feina és convèncer els editors amb qui treballa (el 78% del mercat) perquè se sumin a l’aposta de convertir continguts fins ara impresos en audiovisuals o que creïn propostes que permetin captar nous públics.

Autors validats

«Volem posar en contacte a qui té alguna cosa per ensenyar amb qui vol aprendre», resumeix Juanjo Fraile, fundador de Vivlium. La startup, que té Telefónica entre els seus escassos accionistes, està firmant acords també amb altres productors de contingut professional i amb persones conegudes, i valida cadascun dels autors. «S’hi pot apuntar qualsevol, però nosaltres comprovem un per un que l’autor sigui qui diu ser», assenyala Fraile.

La plataforma, que funciona a l’ordinador i com a app mòbil amb una oferta actual de 14.000 ebooks i vídeos, ofereix l’aparador i els instruments de gestió per rendibilitzar els vídeos, des de poder marcar diferents preus segons el país al qual es dirigeixi fins a un simulador d’IVA. Vivlium s’emporta una comissió per les vendes, perquè no hi ha publicitat. El preu el posa cada autor o l’editor, però actualment ronden entre el gratis, els 3,99 euros per una classe o els 39,99 euros o més per un curs, encara que «això pot variar segons com respongui el mercat», assenyala Fraile, que admet que encara ho estan provant. Els autors poden oferir certificats d’aprofitament i demanar que es faci un examen per veure si l’alumne/client ha seguit el curs.

Els més convençuts fins ara són els responsables de Planeta. A través de la seva divisió d’Hipermedia, el principal grup editorial en llengua castellana va començar fa tres anys l’aventura de completar el treball dels seus autors amb classes de negocis i autoajuda. Ara ha bolcat aquest contingut a Vivlium, igual que altres editors com Santillana, que ha posat part dels seus llibres de text on line com a cursos de pagament.

    «Les xifres de venda de llibres van a la baixa, els lectors cada vegada gasten menys i hi ha un canvi d’hàbits de lectura cap a pantalles. Així que cal apostar per nous formats, però és un més», justifica Roger Domingo, editor de no-ficció de Planeta. «Un llibre de no-ficció és fruit d’una recerca, que després es pot traduir en paper, audiollibre, ebook, conferència o curs on line. Hi ha autors que venen més a les conferències que a les llibreries», assenyala, i cita el cas d’Anxo Pérez, autor de Los 88 peldaños del éxito.

Un altre grup editorial, Penguin Random House, ha creat la plataforma Cursiva, on dona cursos de llengua, edició i escriptura –alguns desenvolupats per la RAE–, des de com posar els signes de puntuació fins a un d’un any per fer novel·les.

Notícies relacionades

Els temes més populars d’aquest microlearning –com es coneix a internet– són els d’autoajuda i negocis, però van agafant força els de família i criança, emprenedoria, educació sexual (està prohibit el sexe explícit gratuït, segons Fraile) i col·lectius LGTB. Tot i que encara és tot molt nou per destacar best sellers, ja despunten figures mediàtiques com Pierre Dukan amb un vídeo sobre nutrició en l’embaràs (29,99 euros), María Gallay amb 10 pasos para lograr el orden (18.700 visionats) i Teresa Viejo (16.670 alumnes per a Cómo triunfar en el trabajo). Xifres respectables, però lluny dels èxits dels youtubers, que curiosament reben cada vegada més propostes per escriure llibres. A Vivlium també triomfen altres personatges mediàtics com Carmen Lomana, Lorenzo Caprile (que dona una classe sobre com escollir el vestit de núvia), Espido Freire, Josef Ajram, la bloguera Isasaweis Saúl Craviotto. I estan estenent aliances amb associacions de directius, de LGTB o esportives per bolcar els seus continguts.

«Vaig començar fa un any a Youtube, però allà hi ha molta gent jove i, és clar, jo ja passo els 40 i, encara que puc ser molt gamberra, no tinc el perfil de la youtuber habitual. A Vivlium preparo xerrades més serioses, més corporatives», explica Inés Sáinz, consultora de comunicació de marques de luxe, influencer i coneguda per haver sigut Miss Espanya «al segle passat», diu. 

Fran Carrillo: "És més barat i vas al teu ritme"

Consultor també de comunicació (en aquest cas política), professor universitari de Retòrica i director de l’agència <strong>La fábrica de discursos, Fran Carrillo </strong>té tres llibres publicats per Planeta: <em>El porqué de los populismos, #Podemos </em>i <em>Tus gestos te delatan. </em>Tertulià televisiu, també ha posat un curs a Vivlium: <em>Aprende a comunicar con Juan Carrillo. </em>«<strong>La comunicació és una eina de vida: </strong>serveix per seduir la teva parella, el cambrer perquè et doni una taula millor, amb els teus caps, amb els teus fills… Quan s’aprèn a comunicar millor es pot aplicar a tots els contextos. El que garanteix l’èxit avui és saber-se vendre», afirma.<br/>